2015-02-07, 15:40
Medlem
Vad är maxersättningen hos trygghansa om man har 10% medicinsk invaliditet?
Jag har försökt att hitta svar på det i några dagar nu.

Min mamma tog en personförsäkring på mig när jag var liten, den dyraste/bästa dom hade att erbjuda mig.

Men jag är såklart fundersam på vad man då får om man har 10% medicinsk invaliditet med den försäkringen? Någon som vet?
Citera
2015-02-07, 15:44
Medlem
khys avatar
Jag fick 24039kr för att jag är 3% medicinsk invalid för ca 3år sedan och det var via trygghansa om jag inte minns fel.
Citera
2015-02-07, 15:54
Medlem
Recores avatar
.
Senast redigerad av Recore 2015-02-07 kl. 16:00. Anledning: felpost
Citera
2015-02-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Jag fick 24039kr för att jag är 3% medicinsk invalid för ca 3år sedan och det var via trygghansa om jag inte minns fel.

Vad var det för skada? Om du inte vill svara så behöver du inte.
Citera
2015-02-07, 16:32
Medlem
Banditas avatar
För bara något år sedan så hade Trygg Hansa 40 prisbasbelopp som "största" försäkring. Ett prisbasbelopp är värt 44 400:- i dagsläget.

Om de då räknar den procentuella invaliditetsgraden rakt av på maxersättningen sedan vet jag inte. Jag har bara sålt försäkringar, inte pysslat med skadeärenden.
Citera
2015-02-07, 16:34
Medlem
Banditas avatar
Trygg Hansa har senast för något år sedan haft 40 prisbasbelopp som högsta ersättning, och ett prisbasbelopp är värt 44400:- idag.

Om man då drar procenten av invaliditetsgraden direkt från maxbeloppet vet jag inte. Jag sålde bara försäkringar, jag pysslade inte med skadehantering.

Kanske hjälper något.
Citera
2015-02-07, 16:36
Medlem
Banditas avatar
Hur gammal är du förresten? Vill minnas att Trygg Hansas barnförsäkring bara räcker tills man fyllt 24.
Citera
2015-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Hur gammal är du förresten? Vill minnas att Trygg Hansas barnförsäkring bara räcker tills man fyllt 24.

Över 24. Men försäkringen bör ha tagit ut sin rätt innan, då jag blev diagnostiserad innan det.
Jag har fått papper ifrån trygg hansa där dom ska skicka journaler till medicinsk rådgivning för att bedöma invaliditeten. Och den ligger på minst 10% i mitt fall.
Det är f.ö vid 25års åldern försäkringen upphör att gälla.

Det andra du skrev handlar om något annat förresten hehe.
Citera
2015-02-07, 16:54
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheClocker
Över 24. Men försäkringen bör ha tagit ut sin rätt innan, då jag blev diagnostiserad innan det.
Jag har fått papper ifrån trygg hansa där dom ska skicka journaler till medicinsk rådgivning för att bedöma invaliditeten. Och den ligger på minst 10% i mitt fall.
Det är f.ö vid 25års åldern försäkringen upphör att gälla.

Det andra du skrev handlar om något annat förresten hehe.

"Hur mycket du får i ersättning för medicinsk invaliditet beror på vilket försäkringsbelopp du valt och vilken grad av invaliditet du bedöms ha. Om försäkringsbeloppet till exempel är 800 000 kr blir ersättningen vid 10% invaliditet 80 000 kr. Vid en invaliditetsgrad över 20% ger en del bolag en tilläggsersättning som ger en högre ersättning."

http://bankforsakring.konsumenternas...sk-invaliditet
Citera
2015-02-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
"Hur mycket du får i ersättning för medicinsk invaliditet beror på vilket försäkringsbelopp du valt och vilken grad av invaliditet du bedöms ha. Om försäkringsbeloppet till exempel är 800 000 kr blir ersättningen vid 10% invaliditet 80 000 kr. Vid en invaliditetsgrad över 20% ger en del bolag en tilläggsersättning som ger en högre ersättning."

http://bankforsakring.konsumenternas...sk-invaliditet

Jo, precis. Den har jag sett. Tack!
Fast just när det gäller trygg hansa så verkar andra med samma/liknande invaliditet som mig fått ut alltifrån 120.000 till 1.200.000

Läste i en tråd där en person berättade att dennes vän fått ut ett sjusiffrigt bl.a. Och den personen hade tydligen bara asperger syndrome.
Jag själv har två olika diagnoser kan tilläggas.
Citera
2015-02-07, 17:43
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheClocker
Jo, precis. Den har jag sett. Tack!
Fast just när det gäller trygg hansa så verkar andra med samma/liknande invaliditet som mig fått ut alltifrån 120.000 till 1.200.000

Läste i en tråd där en person berättade att dennes vän fått ut ett sjusiffrigt bl.a. Och den personen hade tydligen bara asperger syndrome.
Jag själv har två olika diagnoser kan tilläggas.

Som sagt, det beror ju helt och hållet på vilket försäkringsbelopp som är tecknat, och Trygg Hansa hade så sent som 2012 40 prisbasbelopp som högsta försäkringsbelopp (och då var 1 pbb 44000:-). Vilket då gav en maxersättning på ca 1,8 miljoner vid 100% medicinsk invaliditet.
Hade man tecknat 20 pbb så gav det ju givetvis då hälften av ersättningen för 100% medicinsk invaliditet.
Senast redigerad av Bandita 2015-02-07 kl. 17:51.
Citera
2017-11-27, 19:27
Medlem
Bumpar gammal tråd.

Har fått min skada bedömd som 7% medicinsk invaliditet. Har två försäkringsbolag, det är Trygg Hansa som gjort denna bedömning.

I mitt försäkringsbrev från Trygg Hansa står olika belopp uppräknade, vilket belopp beräknas de 7% från? Kopierar in mina siffror nedan:

Medicinsk invaliditet vid olycksfall 342 000 kr

-Högsta ersättning för medicinsk invaliditet 1 026 000 kr

Medicinsk invaliditet vid sjukdom 342000 kr

-Högsta ersättning för medicinsk invaliditet 1 026 000 kr

Har även Folksam och de uppger endast ett belopp för medicinsk invaliditet: 1 000 000 kr

Hur ska jag tyda detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in