• 1
  • 2
2005-09-27, 09:23
Medlem
Ska till Eckerö några dagar för att fiska. Några tips om vad som gäller? Vad jag har förstått så är det för tidigt för Havsöring. Kan man lura upp någon lax eller är det bara gädda som gäller?

Jerkbait?
Trolling med wobblers?
Jiggar?
Skedar?

Alla tips mottages tacksamt så ska jag lämna rapport nästa vecka.
Citera
2005-09-27, 18:52
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfm27
Ska till Eckerö några dagar för att fiska. Några tips om vad som gäller? Vad jag har förstått så är det för tidigt för Havsöring. Kan man lura upp någon lax eller är det bara gädda som gäller?

Jerkbait?
Trolling med wobblers?
Jiggar?
Skedar?

Alla tips mottages tacksamt så ska jag lämna rapport nästa vecka.

Det är alltid skojjigt att trolla med wobbler, man kan ju få upp lite av varje.
Jag tror inte att det är för tidigt för havsöring(?)
Citera
2005-09-27, 19:34
Medlem
dismembers avatar
Var på Eckerö ska du?

Jag har haft väldig tur med små till mellanstora gula "enkelstjärtsjiggar" i små vikar runt Eckerö, många fina abborrar har det blivit..

annars på mera djupt vatten tror jag mera på olika typer av wobblers, (favorit: Zalt, tiger och rödvita) för gädda, sen om dom är bäst har jag ingen aning om????????????

Öring kan vara lite tidigt, har varit väldigt varmt i vattnet, men jag gillar Toby dragen. Gärna blå/silver, billiga, lättkastade och fångsgivande. Räcker åt mig!
som bonus på toby kan man ofta räkna in ett par hyfsade gäddor eller abborrar.

Har aldrig förstått mig på jerkbait, jag tycker att det är så förbannat tråkigt..
Men många gillar det! och det ger fisk, så nån annan får svara på det.
Citera
2005-09-27, 19:37
Bannlyst
Med wobbler och skedrag blir det ett riktigt roligt gäddfiske.
Citera
2005-09-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
Var på Eckerö ska du?

Jag har haft väldig tur med små till mellanstora gula "enkelstjärtsjiggar" i små vikar runt Eckerö, många fina abborrar har det blivit..

annars på mera djupt vatten tror jag mera på olika typer av wobblers, (favorit: Zalt, tiger och rödvita) för gädda, sen om dom är bäst har jag ingen aning om????????????

Öring kan vara lite tidigt, har varit väldigt varmt i vattnet, men jag gillar Toby dragen. Gärna blå/silver, billiga, lättkastade och fångsgivande. Räcker åt mig!
som bonus på toby kan man ofta räkna in ett par hyfsade gäddor eller abborrar.

Har aldrig förstått mig på jerkbait, jag tycker att det är så förbannat tråkigt..
Men många gillar det! och det ger fisk, så nån annan får svara på det.

Västra Eckerö. http://home.aland.net/marianne.holmstrom/

Har köpt på mig en del jiggar och jerkbaits. Ska komplettera med lite skedar i morgon.
Citera
2009-10-30, 15:27
Medlem
Kadeks avatar
*bump*

Har vart sugen på att åka till Åland bra länge. Surfat lite efter stugor och båtuthyrning på Åland men inte hittat något som jag fastnat för. Bilder, prisuppgifter och hemsidor verkar vara något som inte tilltalar ålänningarna.
Vi är tre herrar som är intresserade av Gädda/Borre, enkla stugor och båt med 5-7 hk snurra.

Tänkte därför höra med er och era erfarenheter av Åland. Både när det gäller stugor, fiske, kommunikation(värt att ta med bilen om man kan åka buss?) etc.
Citera
2009-10-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
*bump*

Har vart sugen på att åka till Åland bra länge. Surfat lite efter stugor och båtuthyrning på Åland men inte hittat något som jag fastnat för. Bilder, prisuppgifter och hemsidor verkar vara något som inte tilltalar ålänningarna.
Vi är tre herrar som är intresserade av Gädda/Borre, enkla stugor och båt med 5-7 hk snurra.

Tänkte därför höra med er och era erfarenheter av Åland. Både när det gäller stugor, fiske, kommunikation(värt att ta med bilen om man kan åka buss?) etc.

http://www.visitaland.com/se/bomansstugor

Var själv där för en månad sen drygt.
Bra stugor och helt ok fiske för både gädda och borre.

Vi betalade ca 3000 för 3 pers tor-sön inkl båt.
Bör ha egen bil

/R
Citera
2009-10-31, 10:50
Bannlyst
Patrik Lehtonen är den bästa fiskeguiden på Åland.
http://www.mapafishingteam.com/
Citera
2009-10-31, 19:50
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Rob
http://www.visitaland.com/se/bomansstugor

Var själv där för en månad sen drygt.
Bra stugor och helt ok fiske för både gädda och borre.

Vi betalade ca 3000 för 3 pers tor-sön inkl båt.
Bör ha egen bil

/R

Det där lät som ett bra pris och bra ställe. Tack för länken.
Citera
2009-10-31, 20:26
Medlem
Snapcounts avatar
Ger min röst till M. Perander http://www.visitaland.com/se/detail....an=1&iPage=113

De/han har även stugor att hyra ut. Nu vet jag inte om han fiskar fortfarande men jag tror det.

Edit : Jag tror dock att säsongen på Åland börjar gå mot sitt slut för abborre o gädda.
Senast redigerad av Snapcount 2009-10-31 kl. 20:34.
Citera
2009-10-31, 20:42
Medlem
Kadeks avatar
Vi skall åka i Maj nästa år. Borde ha skrivit detta.

Perander, är det han som är med i Lars och Bårds flugfiske efter gädda på Åland?
Citera
2009-11-01, 09:52
Medlem
Drexls avatar
Om allt annat misslyckats så kan du alltid slänga på en Blue Fox-Vibrax-Red Tiger. Du får ju inte de största fiskarna på en spinnare men du är i princip garanterad en aborre eller gädda. Blåvita Relax-jiggar ger nästan också garanterat hugg på id, gädda, aborre. Dock samma visa där, du får inte upp de största madamerna. Skall du upp i storlek så är det jerk och wobblers som gäller men där har jag inte hittat några lika effektiva enskilda drag ännu. Du får helt enkelt prova dig fram till vad som funkar. Jag har för mig att en fiskeaffär inne i Mariehamn tagit fram en egen Rapala-jerkbait som skall vara grym på åländsk gädda men vidare efterforskningar i ämnet överlåter jag åt läsaren.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in