2015-02-06, 18:44
Medlem
Hej jag vill gärna ha lite hjälp..

Jag är 25 år gammal och var in till Vårdcentralen för ett tag sedan då jag trodde jag fått
ryggskott. Vilket jag inte fick något direkt svar på när jag var där. Men fick smärtstillande
utskrivet till mig.

Jag förklarade samtidigt att jag har smärtor i leder, och dom flyttar på sig.
Fingrar eller fotleder kan svälla upp och kan nästan vara omöjliga att använda.
Jag har ont i rygg och ibland i nacken. Har haft dessa symtom i mist 3 år.
Jag sover inte direkt bra, vilket jag har vant mig vid, sover mellan 1-5h/natt.
Har ett stressigt yrke, jag jobbar inom restaurangbranchen.

Har kanske inte haft den optimala uppväxten med lite alkoholproblem och föräldrar som
inte pratar med varandra osv.

När jag väl var vid vårdcentralen så tog dom blodprov för läkaren trodde att jag hade
Gikt (portvinstå) vilket jag tvivlar på, nog för att jag dricker mycket och har "problem"
med alkoholen. Inte att jag är beroende utan att jag inte kan hantera det.

Han skulle höra av sig om jag hade för hög halt av någon syra som jag inte kan minnas vad han sa.
Men det har han inte gjort och detta besök var i höstas.

Jag behöver hjälp om vad jag ska säga och vad det kan vara. Jag har svårt för att "tjata" och vill inte vara till besvär för någon annan, så om dom säger en sak så låter jag det vara där. Men denna smärta börjar bli värre och värre (ibland är den "helt ok") och ny sitter den i axeln och nacken
och mitt långfinger smärtar och var uppsvullet i morse!

Tack på förhand!
Citera
2015-02-06, 18:53
Medlem
lucidians avatar
Hobby-läkaren inom mig säger att det låter som någon form av reumatism eller fibromyalgi. Typiskt för fibromyalgi är att smärtan flyttar runt i olika muskelgrupper.

Jag tycker verkligen att du ska stå på dig hos läkaren, det är din kropp det handlar om. Du har bara en.
Citera
2015-02-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Hobby-läkaren inom mig säger att det låter som någon form av reumatism eller fibromyalgi. Typiskt för fibromyalgi är att smärtan flyttar runt i olika muskelgrupper.

Jag tycker verkligen att du ska stå på dig hos läkaren, det är din kropp det handlar om. Du har bara en.

Jag har ju självklart googlat lite på symtom osv. och dom flest symtomen på just fibromyalgi stämmer in.
Men min läkare som jag var till sa att det inte var något reumatiskt för att jag var så ung.

Tack för tipset!
Citera
2015-02-08, 03:23
Medlem
Mayahexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znibb
Jag har ju självklart googlat lite på symtom osv. och dom flest symtomen på just fibromyalgi stämmer in.
Men min läkare som jag var till sa att det inte var något reumatiskt för att jag var så ung.

Tack för tipset!
Det kan visst vara reumatiskt, min man fick bechterews sjukdom vid 11 års ålder så man kan visst få reuma oavsett ålder! Kolla upp det! Speciellt om du har problem med mage eller ögoninflammation också!
Citera
2015-02-08, 16:00
Medlem
EmmaKlaras avatar
Jag säger detsamma, det finns ingen nedre gräns för reumatiska sjukdomar, så stå på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in