• 1
  • 2
2015-02-06, 18:44
Medlem
GeMigMers avatar
Hej min hud under skägget är torr och flagna. Det märks särskilt efter jag har duschat då huden blir extra torr och efter en natt så börjar hårbotten flagna. Det är inga jätte stora ytor utan endast lite smått men ändå irriterande. Hur ska jag bli av med det? Jag har en flaska dexem head hemma tror ni det hjälper?
Citera
2015-02-06, 19:41
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Hej min hud under skägget är torr och flagna. Det märks särskilt efter jag har duschat då huden blir extra torr och efter en natt så börjar hårbotten flagna. Det är inga jätte stora ytor utan endast lite smått men ändå irriterande. Hur ska jag bli av med det? Jag har en flaska dexem head hemma tror ni det hjälper?
Hade samma problem när skägget blev längre. Jag arbetade in hudkräm på de drabbade ställena och det blev bättre efter nån dag. After shave lotion funkar också.
Citera
2015-02-07, 14:07
Medlem
Köp hem en flaska skäggolja och massera in det i skägget och huden, gör susen.

http://beardshop.se/skagg/skaggolja.html
Citera
2015-02-07, 14:14
Medlem
Fleurss avatar
Kör igenom med en kornig peeling, gärna i duschen då huden är som mjukast och smörj in sedan med en fet creme. Funkar alltid.
Citera
2015-02-07, 14:34
Bannlyst
Om man nu ska ha en random lotion eller liknande kan det vara bra om man kollar innehållsförteckningen efter uttorkande ingredienser så som paraffin och alkohol. Ofta brukar tex paraffin vara med i så kallade mjukgörande produkter eftersom det från början känns mjukt men egentligen torkar ut huden (därav lypsylberoende). Googla på ingredienserna bara, brukar finnas mycket info om det mesta.

Som du kanske märker är jag inte jättepositivt inställd till att använda lotion utan skulle hellre rekommendera något typ av naturligt vax eller fett som dessutom hjälper till att forma skägget. När min sambo får torr skäggbotten ordinerar jag jojobaolja, (ren) arganolja eller kokosfett och det har alltid hjälpt.
Citera
2015-02-08, 22:01
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Om man nu ska ha en random lotion eller liknande kan det vara bra om man kollar innehållsförteckningen efter uttorkande ingredienser så som paraffin och alkohol. Ofta brukar tex paraffin vara med i så kallade mjukgörande produkter eftersom det från början känns mjukt men egentligen torkar ut huden (därav lypsylberoende). Googla på ingredienserna bara, brukar finnas mycket info om det mesta.

Som du kanske märker är jag inte jättepositivt inställd till att använda lotion utan skulle hellre rekommendera något typ av naturligt vax eller fett som dessutom hjälper till att forma skägget. När min sambo får torr skäggbotten ordinerar jag jojobaolja, (ren) arganolja eller kokosfett och det har alltid hjälpt.
Jojobaolja var det bästa tipset hittills! Det verkar vara bra för både huden och för skägget, ska tydligen göra skägget mjukare och starkare dessutom verkar det inte vara allt för dyrt. Ska testa en flaska Sitter och läser på ett engelskt skäggforum nu och det är många som rekommenderar det.
Citera
2015-02-08, 22:39
Bannlyst
Citat:
Jojobaolja var det bästa tipset hittills! Det verkar vara bra för både huden och för skägget, ska tydligen göra skägget mjukare och starkare dessutom verkar det inte vara allt för dyrt. Ska testa en flaska Sitter och läser på ett engelskt skäggforum nu och det är många som rekommenderar det.

Ja, det är asbra, jag har den här http://www.organicmakers.se/ekologis...ojobaolja.html och är väldigt nöjd, har även arganolja från samma sida.

Välkommen till jojoba-sällskapet!

Fast, vill inte att du ska ha för höga förhoppningar och bli besviken, du kommer inte kunna förvandla en rishög med skägg-gluggar och mjäll till något som påminner om huvudhår med en droppe. Men ändå, rätt jävla bra är den allt.
Citera
2015-02-10, 05:43
Medlem
Använder produkter från svenska mr bear. Titta på det, fungerar bra för mig.
Citera
2015-02-24, 10:01
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Ja, det är asbra, jag har den här http://www.organicmakers.se/ekologis...ojobaolja.html och är väldigt nöjd, har även arganolja från samma sida.

Välkommen till jojoba-sällskapet!

Fast, vill inte att du ska ha för höga förhoppningar och bli besviken, du kommer inte kunna förvandla en rishög med skägg-gluggar och mjäll till något som påminner om huvudhår med en droppe. Men ändå, rätt jävla bra är den allt.
Jag har använt jojobaolja nu i två veckor och problemet försvann mer eller mindre redan efter första användningen. Nu använder jag det bara innan jag ska gå och lägga mig var och varannan natt och efter jag duschat, fungerar hur bra som helst och huden har återhämtat sig.

Gillar att den är helt naturlig, fri från kemikalier och dessutom helt doftfri. Tack för tipset det fungerar verkligen kanon, precis vad jag sökte efter!
Citera
2015-02-24, 11:50
Bannlyst
Citat:
Jag har använt jojobaolja nu i två veckor och problemet försvann mer eller mindre redan efter första användningen. Nu använder jag det bara innan jag ska gå och lägga mig var och varannan natt och efter jag duschat, fungerar hur bra som helst och huden har återhämtat sig.

Gillar att den är helt naturlig, fri från kemikalier och dessutom helt doftfri. Tack för tipset det fungerar verkligen kanon, precis vad jag sökte efter!

Kul att det gick bra för dig! Som du sa så behöver huden få lite hjälp att återhämta sig och sen tar man bara vid behov, så enkelt och fräscht det kan bli. Hoppas att någon annan hittar den här tråden om de har problem med hyn så att de slipper lida i onödan.

The Fuggel strikes again - och har rätt som vanligt
Citera
2015-02-24, 11:53
Medlem
Skäggolja!

Köp eller gör egen. (det är rätt enkelt) Ett par droppar i skägget efter dusch gör att det både doftar gott, ser fint ut och huden blir fin!

Vill man ta det ett steg längre så har man en skäggbalm och lite skäggvax för att forma.
Gärna en Skäggborste för att borsta skägget med.
Citera
2015-02-24, 12:04
Medlem
omxtraders avatar
Låter som eksem! Pröva att enbart köra med balsam, brukar funka för mig när jag får kliande hårbotten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in