Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-06, 14:02
  #1
Medlem
yallapenos avatar
Hej

Jag har en gammal iMac 27" mid 2010 (modell 11,3) som inte startar. Den står still när man bootar, med grått äpple och snurrande symbol under. Har försökt lämna den på i timmar, men den vill ej starta.

Jag har provat alla tänkbara startup-varianter. Samma sak varje gång.
Jag har även provat en bootbar USB-sticka, jag tänkte väl att det skulle lösa problemet, rensa och installera om OSX (har inget av värde på disken, den ska rensas). Har testat med Mavericks och Yosemite-usb-installationer.

Det som händer är då att jag kan välja USB (Macintosh HD syns också) vid boot med option nertryckt. Man väljer språk, man kommer till verktygsprogrammen som kommer upp. Men sen tar det stopp. Så fort man väljer något av alternativen så hänger sig installeraren (eller sluta svara iallafall).

Har provat diskverktyget, där kommer det ej upp något eftersom den slutar svara. Har provat välja "installera OSX" men det händer inget mer efter man valt.

Så... Någon som har något tips? Är datorn körd?
Citera
2015-02-06, 14:32
  #2
Moderator
Rassas avatar
Troligen hårddisken som är trasig, eftersom Skivverktyget hänger sig och det inte går att installera OS X. Om du är någorlunda händig så går det att byta disk själv. Satsa gärna på en SSD, det gör datorn mycket piggare. Hur du tar isär datorn: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2390
Citera
2015-02-06, 15:18
  #3
Medlem
Moldaviens avatar
Har "opererat" ut hårddisken på en likadan dator. Stod också bara och snurrade innan. Inga problem så länge du har en magnetisk skruvmejsel. Annars är det riktigt lätt att tappa bort skruvarna!

Det finns två hårddiskplatser i datorn, så vill du ha en vanlig hårddisk och en SSD så går det, men då måste du ta ut hela moderkortet och köpa en adapter.

Lycka till.
Citera
2015-02-07, 12:39
  #4
Medlem
yallapenos avatar
Tack för svar. Inga problem att mecka i dator, får testa om en ssd hjälper.
Citera
2015-02-09, 13:41
  #5
Medlem
yallapenos avatar
Tyvärr hjälpte ej diskbyte, installeraren hänger sig, samma symptom som innan bytet.
Något annat förslag?

EDIT: Jo, det tog en bra stund, sen hoppade det igång...

En annan fråga, ändå på ämnet.
Jag bytte till en vanlig 3,5" mekanisk HD som jag hade liggandes. På den fanns ej värmesensor-kontakt. Jag lät den sladden bara vara urkopplad när jag satte ihop datorn igen. Nu spinner såklart fläktarna på full hastighet. Finns något bra fulhack man kan köra, helst hårdvaruhack... Men om en bra mjukvarulösning finns så... (har googlat lite, men det tycker det är tvetydiga svar...)
__________________
Senast redigerad av yallapeno 2015-02-09 kl. 13:55.
Citera
2015-02-09, 14:41
  #6
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yallapeno
Tyvärr hjälpte ej diskbyte, installeraren hänger sig, samma symptom som innan bytet.
Något annat förslag?

EDIT: Jo, det tog en bra stund, sen hoppade det igång...

En annan fråga, ändå på ämnet.
Jag bytte till en vanlig 3,5" mekanisk HD som jag hade liggandes. På den fanns ej värmesensor-kontakt. Jag lät den sladden bara vara urkopplad när jag satte ihop datorn igen. Nu spinner såklart fläktarna på full hastighet. Finns något bra fulhack man kan köra, helst hårdvaruhack... Men om en bra mjukvarulösning finns så... (har googlat lite, men det tycker det är tvetydiga svar...)

http://www.hddfancontrol.com

Fungerar hur bra som helst. Finns att få tag i på annat håll om man inte är intresserad av att betala.
Citera
2015-02-09, 15:13
  #7
Medlem
yallapenos avatar
Toppen, tack. Ska leta "på annat håll" först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback