• 1
  • 2
2005-10-09, 11:00
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Nu förespråkar jag inte en återgång till kommunismen som den såg ut, jag är mer inne på Platonska tankegångar, en bildad elit (till skillnad från den obildade fårskock som idag kör landet åt helvete) som styr samhället i rätt riktning, utan eget vinstintresse och som samtidigt har noggrann uppsikt över vad som händer på marknivå.
Som de flesta i den här tråden har jag också sett demokratins och valfrihetens baksida, men problemet är

den utbildade eliten som utan egenintresse skall styra.....

Det är här skon klämmer. VEM skall bestämma vilka som styr? Skall de sitta på livstid? Kommer de verkligen att styra utan egenintresse (alla är jämlika, men en del är mer jämlika än andra)?

Det kommer inte att dröja innan de styrande börjar roffa åt sig för egen vinning. Rövslickarna och karriäristerna är de som kommer att ta över, inte de som kanske är bäst lämpade. När detta uppmärksammas kommer censuren och du har skapat en diktatur på nolltid ur ditt ideala samhälle. Demokratin kanske har sina fel, men den är trots allt det bästa styret vi hittat på hittills.
Citera
2005-10-09, 15:57
Medlem
Ett frihetsberövande samhälle behövs definitivt. I ett samhälle där alla unga kvinnor drömmer om att bli porrstjärnor eller slitzbrudar istället för att faktiskt göra något vettigt är detta tydligare än någonsin.

Ett frihetsberövande samhälle lider av det grundläggande problemet att det förr eller senare faller samman till ett mer anarkistiskt samhälle. För förr eller senare faller allt! Det frihetsberövande samhället måste därför använda sin frihetsberövande makt och avveckla sig självt så det aldrig kan falla sönder till detta sjuka porrsamhälle vi lever i.
Citera
2005-10-09, 16:05
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLAKT
Ett frihetsberövande samhälle behövs definitivt. I ett samhälle där alla unga kvinnor drömmer om att bli porrstjärnor eller slitzbrudar istället för att faktiskt göra något vettigt är detta tydligare än någonsin.

Ett frihetsberövande samhälle lider av det grundläggande problemet att det förr eller senare faller samman till ett mer anarkistiskt samhälle. För förr eller senare faller allt! Det frihetsberövande samhället måste därför använda sin frihetsberövande makt och avveckla sig självt så det aldrig kan falla sönder till detta sjuka porrsamhälle vi lever i.
Du resonerar fel, eller ofullständigt, det finns ett alternativ, som du var inne på lite själv. Ett samhälle så fritt som möjligt från inflytande från de folkvalda, en demokrati light. Nattväktarstaten om du så vill. Som det ser ut nu konfiskerar staten över halva inkomsten för en arbetande och omfördelar dessa pengar godtyckligt, därav ofriheten. Ge individen så stor bestämmanderätt som möjligt (dvs frihet) över sitt eget liv så får den okunniga mobben mindre att säga till om.
Citera
2005-10-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Du resonerar fel, eller ofullständigt, det finns ett alternativ, som du var inne på lite själv. Ett samhälle så fritt som möjligt från inflytande från de folkvalda, en demokrati light. Nattväktarstaten om du så vill. Som det ser ut nu konfiskerar staten över halva inkomsten för en arbetande och omfördelar dessa pengar godtyckligt, därav ofriheten. Ge individen så stor bestämmanderätt som möjligt (dvs frihet) över sitt eget liv så får den okunniga mobben mindre att säga till om.
problemet med det alternativet är att kvinnor det senaste århundradet åtnjutit mer och mer fri- och rättigheter. Se på hur de har förvaltat det. De viker ut sig i slitz blir porrhoror och läcker ut hemmavideos där de suger kuk för att bli kända. Vissa människor klarar inte av att leva fritt. De behöver någon som bestämmer över dem - och denna någon är verkligen inte männen vilket du tydligt förstår om du läser i eskort- och drogforumen.
Citera
2005-10-10, 15:32
Medlem
Väldigt intressant tråd med välförankrad kritik mot dagens demokrati (förutom från slakt, som jag tyvärr inte riktigt förstår mig på). Men nu är det ju så att det är väldigt lätt att klaga, men hur skall man göra för att försöka lösa problemen?

Bra skrivet att knähunden, en följdfråga som kommer upp för mig är om man inte skulle kunna försöka ta frågorna ned till lokal nivå så fler blir intresserade?
Citera
2005-10-11, 18:08
Medlem
Jag tycker också att tråden är väldigt intressant men varför spårar det alltid ut till något sorts elitdyrkande. Jag är inte så övertygad om att skillnaden mellan en revisor på Ericsson och en arbetare på Volvo är kvaliteten på deras hjärnor. Jag tror det handlar om att olika personer har olika drivkrafter och får olika förutsättningar. Dessutom har det visat sig att de som är mest "framgångsrika" ofta också är de mest egoistiska vilket inte är så förvånande eftersom egoism är en mycket stark drivkraft. Om de mest egoistiska då får makten över alla andra så blir det troligen inte så bra för alla andra. Detta finns det ju också ganska starka historiska belägg för.

Min utopi är snarare att alla får ett mål att sträva efter, förutom att föda sig själv. Att bara föda sig själv är lika intressant som ett cirkelbevis så om man bara ägnar sig åt det så kräver man styrning för att få något gjort men har man något trovärdigt högre mål så kanske man helt självständigt kan förmås att göra det som gagnar detta mål.

Det utopiska i detta resonemang är väl just att hitta ett sådant trovärdigt gemensamt högre mål för alla.
Citera
2005-10-19, 11:52
Medlem
Slivars avatar
Oerhört intressant tråd!

Applåder till Henkko och knähunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto