Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Nu förespråkar jag inte en återgång till kommunismen som den såg ut, jag är mer inne på Platonska tankegångar, en bildad elit (till skillnad från den obildade fårskock som idag kör landet åt helvete) som styr samhället i rätt riktning, utan eget vinstintresse och som samtidigt har noggrann uppsikt över vad som händer på marknivå.
Som de flesta i den här tråden har jag också sett demokratins och valfrihetens baksida, men problemet är
den utbildade eliten som utan egenintresse skall styra.....
Det är här skon klämmer. VEM skall bestämma vilka som styr? Skall de sitta på livstid? Kommer de verkligen att styra utan egenintresse (alla är jämlika, men en del är mer jämlika än andra)?
Det kommer inte att dröja innan de styrande börjar roffa åt sig för egen vinning. Rövslickarna och karriäristerna är de som kommer att ta över, inte de som kanske är bäst lämpade. När detta uppmärksammas kommer censuren och du har skapat en diktatur på nolltid ur ditt ideala samhälle. Demokratin kanske har sina fel, men den är trots allt det bästa styret vi hittat på hittills.