• 1
  • 2
2015-02-06, 08:03
Medlem
Hej För 7 månader lånade jag ut 1000 kr till min bror som hade satt sig i knipa till en person han var skyldig. Han påstods att han hade blivit hotad att bli nedslagen om han inte betalade sin skuld. Tyckte synd om honom och ville inte han skulle råka illa ut så han fick låna pengarna för att bli av med sitt problem. Nu har det gått 7 månader, varje månad som kommer är det någon ursäkt varför han inte har kunnat betalat. Först var det problem med försäkringskassan (han är arbetslös), sedan har det varit andra troliga och mindre troliga anledningar. Börjar bli riktigt sur på honom. Tycker han beter sig otacksamt tanke på att jag hjälpte honom ur hans knipa. 1000 kronor är inte mycket och jag har ett jobb, men tycker det hör till har man lånat ska man betala tillbaks. Jag har funderat på att säga till honom betala inte tillbaks så behöver du inte heller höra av dig. Tycker ni det är överdrivet?
Citera
2015-02-06, 08:15
Medlem
ascHacks avatar
Säg bara att du ska ha dina jävla pengar och avsluta med ett hederligt syskonslagsmål. När min bror har varit skyldig mig så har jag bara tagit sedlar från hans plånbok, eller något annat av samma värde som den utlånade summan. Man måste ta saken i egna händer när det gäller familjen många gånger.
Citera
2015-02-06, 08:20
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanskrivaren
Hej För 7 månader lånade jag ut 1000 kr till min bror som hade satt sig i knipa till en person han var skyldig. Han påstods att han hade blivit hotad att bli nedslagen om han inte betalade sin skuld. Tyckte synd om honom och ville inte han skulle råka illa ut så han fick låna pengarna för att bli av med sitt problem. Nu har det gått 7 månader, varje månad som kommer är det någon ursäkt varför han inte har kunnat betalat. Först var det problem med försäkringskassan (han är arbetslös), sedan har det varit andra troliga och mindre troliga anledningar. Börjar bli riktigt sur på honom. Tycker han beter sig otacksamt tanke på att jag hjälpte honom ur hans knipa. 1000 kronor är inte mycket och jag har ett jobb, men tycker det hör till har man lånat ska man betala tillbaks. Jag har funderat på att säga till honom betala inte tillbaks så behöver du inte heller höra av dig. Tycker ni det är överdrivet?

Förklara för honom att i första hand betalar man räkningar, i andra lån till familj o vänner. I tredje hand köper man mat och sist kommer nöjen. Kommer du på att han prioriterar annorlunda kommer du inte vara glad på honom.
Citera
2015-02-06, 11:01
Medlem
Detta kanske är en ledtråd till varför hans tidigare fordringsägare hotade att slå ner honom. Just sayin'...
Citera
2015-02-06, 12:15
Medlem
Tycker du ska ta lärdom av denna tusenlapp. Ge inte pengar till en arbetslös som har blivit hotad med stryk, eller någon annan så till vida det inte är menat som en gåva.
Citera
2015-02-06, 12:21
Medlem
Carabuss avatar
1000:- är ju inte jättemycket, som du sa. Tur att han inte lånade ännu mer.

Eftersom han inte betalat tillbaka så ska du inte bry dig, du behöver ju inte låna ut mer till honom och kan alltid hänvisa till tusenlappen som han inte betalat tillbaka, ifall han vill låna lite till i framtiden.
Citera
2015-02-06, 12:36
Medlem
torrenttobbes avatar
Det är din bror och du bitchar om 1000 spänn.
Var glad att du har en bror istället och hjälp honom om han har det tufft
Citera
2015-02-07, 10:44
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Jag har funderat på att säga till honom betala inte tillbaks så behöver du inte heller höra av dig. Tycker ni det är överdrivet?

Han visar ju vad han tycker om dig med genom sitt beteende.
Be han dra åt helvete
Citera
2015-02-07, 14:48
Medlem
1000kr är väl ingenting att bråka om. Se det som en gåva. Om han vill låna igen så bör du väl säga nej.
Citera
2015-02-07, 14:57
Medlem
Då lärde du dig väl något, låna inte bort mer pengar till din bror.

Som andra sa, 1000kr är inte mycket, men varför ska du hjälpa din bror om han inte ger tillbaka?
Citera
2015-02-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
1000kr är väl ingenting att bråka om. Se det som en gåva. Om han vill låna igen så bör du väl säga nej.

Nej 1000 kr är inte mycket pengar och kunde lika gärna ha varit en gåva. Men nu har ju broren lånat pengarna och inte bett om en gåva och då ska pengarna också betalas tillbaks. Man gör knappast en ekonomisk kladderöv en tjänst genom att lära dem att lån inte behöver betalas tillbaks.
Citera
2015-02-07, 15:32
Medlem
Citat:

Be honom om 100kr varje månad, då har han inga ursäkter på att han inte kan betala tillbaka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in