Citat:
Ursprungligen postat av
Johanskrivaren
Hej För 7 månader lånade jag ut 1000 kr till min bror som hade satt sig i knipa till en person han var skyldig. Han påstods att han hade blivit hotad att bli nedslagen om han inte betalade sin skuld. Tyckte synd om honom och ville inte han skulle råka illa ut så han fick låna pengarna för att bli av med sitt problem. Nu har det gått 7 månader, varje månad som kommer är det någon ursäkt varför han inte har kunnat betalat. Först var det problem med försäkringskassan (han är arbetslös), sedan har det varit andra troliga och mindre troliga anledningar. Börjar bli riktigt sur på honom. Tycker han beter sig otacksamt tanke på att jag hjälpte honom ur hans knipa. 1000 kronor är inte mycket och jag har ett jobb, men tycker det hör till har man lånat ska man betala tillbaks. Jag har funderat på att säga till honom betala inte tillbaks så behöver du inte heller höra av dig. Tycker ni det är överdrivet?
Förklara för honom att i första hand betalar man räkningar, i andra lån till familj o vänner. I tredje hand köper man mat och sist kommer nöjen. Kommer du på att han prioriterar annorlunda kommer du inte vara glad på honom.