• 1
  • 2
2015-02-06, 08:03
Medlem
Hej Fr 7 mnader lnade jag ut 1000 kr till min bror som hade satt sig i knipa till en person han var skyldig. Han pstods att han hade blivit hotad att bli nedslagen om han inte betalade sin skuld. Tyckte synd om honom och ville inte han skulle rka illa ut s han fick lna pengarna fr att bli av med sitt problem. Nu har det gtt 7 mnader, varje mnad som kommer r det ngon urskt varfr han inte har kunnat betalat. Frst var det problem med frskringskassan (han r arbetsls), sedan har det varit andra troliga och mindre troliga anledningar. Brjar bli riktigt sur p honom. Tycker han beter sig otacksamt tanke p att jag hjlpte honom ur hans knipa. 1000 kronor r inte mycket och jag har ett jobb, men tycker det hr till har man lnat ska man betala tillbaks. Jag har funderat p att sga till honom betala inte tillbaks s behver du inte heller hra av dig. Tycker ni det r verdrivet?
Citera
2015-02-06, 08:15
Medlem
ascHacks avatar
Sg bara att du ska ha dina jvla pengar och avsluta med ett hederligt syskonslagsml. Nr min bror har varit skyldig mig s har jag bara tagit sedlar frn hans plnbok, eller ngot annat av samma vrde som den utlnade summan. Man mste ta saken i egna hnder nr det gller familjen mnga gnger.
Citera
2015-02-06, 08:20
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanskrivaren
Hej Fr 7 mnader lnade jag ut 1000 kr till min bror som hade satt sig i knipa till en person han var skyldig. Han pstods att han hade blivit hotad att bli nedslagen om han inte betalade sin skuld. Tyckte synd om honom och ville inte han skulle rka illa ut s han fick lna pengarna fr att bli av med sitt problem. Nu har det gtt 7 mnader, varje mnad som kommer r det ngon urskt varfr han inte har kunnat betalat. Frst var det problem med frskringskassan (han r arbetsls), sedan har det varit andra troliga och mindre troliga anledningar. Brjar bli riktigt sur p honom. Tycker han beter sig otacksamt tanke p att jag hjlpte honom ur hans knipa. 1000 kronor r inte mycket och jag har ett jobb, men tycker det hr till har man lnat ska man betala tillbaks. Jag har funderat p att sga till honom betala inte tillbaks s behver du inte heller hra av dig. Tycker ni det r verdrivet?

Frklara fr honom att i frsta hand betalar man rkningar, i andra ln till familj o vnner. I tredje hand kper man mat och sist kommer njen. Kommer du p att han prioriterar annorlunda kommer du inte vara glad p honom.
Citera
2015-02-06, 11:01
Medlem
Detta kanske r en ledtrd till varfr hans tidigare fordringsgare hotade att sl ner honom. Just sayin'...
Citera
2015-02-06, 12:15
Medlem
Tycker du ska ta lrdom av denna tusenlapp. Ge inte pengar till en arbetsls som har blivit hotad med stryk, eller ngon annan s till vida det inte r menat som en gva.
Citera
2015-02-06, 12:21
Medlem
Carabuss avatar
1000:- r ju inte jttemycket, som du sa. Tur att han inte lnade nnu mer.

Eftersom han inte betalat tillbaka s ska du inte bry dig, du behver ju inte lna ut mer till honom och kan alltid hnvisa till tusenlappen som han inte betalat tillbaka, ifall han vill lna lite till i framtiden.
Citera
2015-02-06, 12:36
Medlem
torrenttobbes avatar
Det r din bror och du bitchar om 1000 spnn.
Var glad att du har en bror istllet och hjlp honom om han har det tufft
Citera
2015-02-07, 10:44
Medlem
svengrans avatar
Citat:
Jag har funderat p att sga till honom betala inte tillbaks s behver du inte heller hra av dig. Tycker ni det r verdrivet?

Han visar ju vad han tycker om dig med genom sitt beteende.
Be han dra t helvete
Citera
2015-02-07, 14:48
Medlem
1000kr r vl ingenting att brka om. Se det som en gva. Om han vill lna igen s br du vl sga nej.
Citera
2015-02-07, 14:57
Medlem
D lrde du dig vl ngot, lna inte bort mer pengar till din bror.

Som andra sa, 1000kr r inte mycket, men varfr ska du hjlpa din bror om han inte ger tillbaka?
Citera
2015-02-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
1000kr r vl ingenting att brka om. Se det som en gva. Om han vill lna igen s br du vl sga nej.

Nej 1000 kr r inte mycket pengar och kunde lika grna ha varit en gva. Men nu har ju broren lnat pengarna och inte bett om en gva och d ska pengarna ocks betalas tillbaks. Man gr knappast en ekonomisk kladderv en tjnst genom att lra dem att ln inte behver betalas tillbaks.
Citera
2015-02-07, 15:32
Medlem
Citat:

Be honom om 100kr varje mnad, d har han inga urskter p att han inte kan betala tillbaka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in