2015-02-06, 07:20
Medlem
Jag har köpt chiafrön och har två gånger försökt att göra chiapudding. Har kollat in mängder av recept, följer dem till punkt och pricka, men det stelnar inte! Hur gör ni för att få det att stelna?

Första gången:
2 dl mjölk
2 msk chiafrön
Vispade en del, lät det stå ca 20 min och rörde sedan om igen och lät det stå över natten.

Andra gången
1 dl mjölk
2 msk chiafrön
Vispade mycket, lät det stå över natten

--> båda gångerna var röran lika rinnig som när jag hällde upp det
Citera
2015-02-06, 08:16
Medlem
http://mittkok.expressen.se/recept/c...g-grundrecept/

Kockosmjölk inte mjölk.....
Citera
2015-02-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
http://mittkok.expressen.se/recept/c...g-grundrecept/

Kockosmjölk inte mjölk.....

Ja alltså det är ju inte så att man måste ha kokosmjölk. Det finns mängder med recept men olika sorters vätskor och jag har pratat med kollegor på jobbet idag som använt helt vanlig mjölk och det har fungerat utmärkt. Misstänker att fröna kanske är för gamla (trots att det står bäst före 2016) eftersom de inte suger åt sig vätska som de ska.

Någon annan som har någon idé vad som är fel?
Citera
2015-02-07, 00:20
Medlem
Bylines avatar
Kan det bero på att du vispat istället för att röra den?
Eller så är det som du själv föreslog, att fröna är för gamla, eller så är de behandlade eller skalade, så att den gelébildande hinnan är borta.
Sedan så kollade jag lite olika recept, och 3 msk frön till 2 dl vätska verkar vara den vanligaste rekommendationen.
Citera
2024-09-08, 17:42
Medlem
Varför måste det stelna? Det är gott ändå. Det blir dock för lite kokossmak med bara kokosmjölk. Jag funderar på om man kan lägga till riven kokos också för extra kokossmak.
Citera
2024-09-10, 00:24
Medlem
Vem0ths avatar
Du måste ha gelatin alternativt pektin i det, för du har inget som binder ihop allt och gör konsistensen tjockare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in