2015-02-05, 22:32
Medlem
http://www.kuriren.nu/nknyheter/de-k...d-8114938.aspx

Vem är denna kommunh_xa som utan kommunalt veto kan dela ut helt på egen hand
600000:- av kommunens skattepengar i syfte att dölja förnedring av lönebidragsanställd ?

Är hon moderat eftersom hon verkar förnedra folk inom de lägre samhällsklasserna?

Vilken uppgift har denna inom Pajala kommun ?

Någon som vet varför hon inte klarar att leda personal utan låter mobbinglekstugan
härja fritt inom kommunen ?

Vilken utbildning har hon ?

Hur är hon allmänt mot personalen är det en lekstuga över hela linjen ?

Hur skall man göra för att nå fördelar hos denna chef inom kommunen ?

Någon som vet något om denna självhärskande kommunala potentat som kan dela ut kommunala skattemedel på egen hand, utan kommunal vetskap ?
Citera
2015-02-06, 08:13
Moderator
Siegfrids avatar
kommunchef = ej politiskt tillsatt.

Politiker --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2015-02-06, 12:41
Medlem
som framgår av det här dokumentet:
http://www.pajala.se/Documents/Perso...C3%A4ndrad.pdf

så har kommunchefen rätt att fatta beslut i ämnet på delegation från det politiska styret, och det förekommer inte heller något formellt ansvar att informera personalutskottet gällande enskilda ärenden om jag läser rätt.

det blir ju väldigt intressant när man har politiska fingrar med i anställningsprocesser på alla nivåer i en offentlig förvaltning, det är liksom som gjort för korruption och svågerpolitik då.
att formellt delegera rätten att anställa/avsluta anställningar till en tjänsteman brukar vara ett sätt att arbeta runt denna problematik. delegationer kan normalt dras in men fattade beslut kvarstår om inte domstol beslutar annat.

sen verkar man ha begått ett antal fel i hanteringen av själva konflikten/utköpet, och det kan man ju gräva i (utköp är skit). men vad gäller själva beslutet om anställningens avslutande kan jag inte se att man gjort fel, utifrån de fakta som framkommit här.
Citera
2015-02-06, 14:42
Medlem
Säga vad man säga vill i ärendet men inte är det brist på pengar inom kommunen. Dock inte när det gäller syltklicken för en femma till pensionärerna på äldre boendet. Då minnsann finns det inte ens ett öre en del finns det pengar åt men inte åt andra vart går alla pengarna från skattehöjningen eller är det bara en stark ovilja att dela med sig åt de svaga och gynna de de rika släkterna inom kommunen ??

Vart lägger kommunen alla pengar du säger att kommuntjänstenmän inte har info.plikt inom kommunen, hur är det då med deras egen budget, finns det där oxå marginaler gentemot svågern kopplat till politiken ?
Citera
2015-02-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokke56
Vart lägger kommunen alla pengar du säger att kommuntjänstenmän inte har info.plikt inom kommunen, hur är det då med deras egen budget, finns det där oxå marginaler gentemot svågern kopplat till politiken ?

pratar du med mig?
jag vet inte. läs kommunens budget och beslut.

I slutändan är det också så här att man får det man röstar på och man får det man betalar för. Det är alltid någon annans fel och int' vill jag betale mer i skatt äschje, helst fuskar jag om jag kan och vågar. Det drabbar ju ingen.
Citera
2015-02-11, 14:53
Medlem
Nä. Hon är en sosse ut i fingerspetsarna..
Citera
2015-02-11, 16:22
Medlem
Det är synd att Alliansen sällan får något att säga till om i Pajala. Nu är visserligen dom större än nånsin i Pajala vill jag minnas, och gjorde en rätt stor satsning i Pajala inför valet och de lyckades få fler platser i kommunfullmäktige. Men jag tror man skulle må bra av en förändring, vilket Norrbottens Kurrens stora genomgång av kommunhuset i Pajala visar tydligt på. Om ni inte vet så är fd kommunalrådet anklagad för sexuella trakasserier också...
Citera
2015-02-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Det är synd att Alliansen sällan får något att säga till om i Pajala. Nu är visserligen dom större än nånsin i Pajala vill jag minnas, och gjorde en rätt stor satsning i Pajala inför valet och de lyckades få fler platser i kommunfullmäktige. Men jag tror man skulle må bra av en förändring, vilket Norrbottens Kurrens stora genomgång av kommunhuset i Pajala visar tydligt på. Om ni inte vet så är fd kommunalrådet anklagad för sexuella trakasserier också...

Det verkar vara den j_dra soppa det blivit när man läser på Kuriren, verkar vara bara toppen man ser.

Det skulle behövas utredas rejält överallt och inte bara inom just detta ärende när man ser hur pengar verkar kastas till höger och vänster och man skyddar folk fast det verkar som kontroversiella saker de gjort. Det finns säkert värre saker än detta om man börjar och rota vidare inom kommunen, säkert en chargong som blivit en regel i generationer kanske årtionden. Hoppas Kuriren går vidare, det finns säkert mycket mer och hitta.
Citera
2015-02-11, 22:22
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Vad är det för form av kränkande särbehandling som är så allvarlig att Kommunchefen hellre köper ut någon än riskerar rubriker? Eller handlar det bara om ett sätt att få ut pengar till något annat?
Citera
2015-02-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vad är det för form av kränkande särbehandling som är så allvarlig att Kommunchefen hellre köper ut någon än riskerar rubriker? Eller handlar det bara om ett sätt att få ut pengar till något annat?

Här läs och bilda din egen uppfattning, det verkar som Norrbottens kuriren har ensam rätt på hela Storyn, inga andra medier verkar skylta med saken :

http://www.kuriren.nu/nknyheter/havd...r-8121322.aspx
Citera
2015-03-06, 15:11
Medlem
Senaste nytt i ärendet läs denna artikel:
http://www.kuriren.nu/nknyheter/besk...p-8159186.aspx
Det blir enbart renodlad granskning av själva den administrativa processen när det gäller byråkratins handläggning av ärendet.
Inget om bakgrunden dvs de psykosociala arbetsförhållanden eller ledningen kommer att granskas inom kommunen.
När det gäller själva trakasserierna och utköpet den anställde, ingår de inte i granskningen.

En del av orsaken till kommunens mång miljonförluster och nödlån, dubbla lönesystem:
http://www.kuriren.nu/nknyheter/174-...r-8160870.aspx
Citera
2015-05-19, 22:38
Medlem
Senaste nytt enligt lokaltidningarna är att chefen fått sparken men går mest troligt inte lottlös vare sig ekonomiskt eller utan arbete utan får annan välavlönad tjänst inom kommunen.
Pajala kommun är unikt på många sätt dags för riksmedia att rikta sina ögon mot denna genomkorrupta kommun och Rota vidare och djupt. Det finns säkert en uppsjö mer att rota utav.
Så riksmedia sätt i gång och rota vidare och dra fram all skit som finns inom kommunen sedan generationer tillbaka. Dags för politikerna som glidigt på räkmackor genom hela livet för sig en riktig läxa hur illa man behandlar folk inom kommunen och hur illa man hanskas med pajala kommuns skattepengar.
DAGS Att kräva igen med rejäl ränta på Beloppet, inte en sekund för sent !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in