Citat:
Ursprungligen postat av
Allanthya
Hmm, det är nog max en halvdeciliter per omgång eller så, du får pröva dig fram lite. Men det är ju ganska tidsödande att mortla och ganska jobbigt, så hade jag vart du hade jag samlat på mig lite resurser och köpt en kulkvarn istället
Ja, det ligger nog väldigt mycket i det du säger förstås. Det får bli att börja spara lite, och så använder jag morteln fram tills dess att jag får råd att köpa kulkvarnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
GalFisk
Jag tycker om att mortla väldigt små mängder per omgång, och istället mortla i flera omgångar. Så fort stöten blir "begravd" i pulvret går det inte längre att se vad som händer. I min (10? 12?) cm mortel tar jag kanske 3 matskedar (nu gissar jag, men det känns rätt) pulver.
Tack för svaret! Det med att inte begrava stöten i pulvret är nog en bra sak att följa, sen får liksom storleken på morteln avgöra hur mycket man kan ha i den. Tack igen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jag har faktiskt ingen egen mortel men instämmer i att marmor nog är det bästa. Metall kan förorena och ge gnistor. Andra keramiska material är för lätta och mal sämre.
Marmor får det bli! Känns ju som att man vill hålla sig undan gnistor så mycket det bara går.