• 1
  • 2
2015-02-05, 12:18
Medlem
CrilleKexs avatar
Skall precis införskaffa mig en mortel, men sitter här och funderar på om materialet i själva morteln spelar någon roll?

Det finns ju marmor, granit, gjutjärn, porslin, trä, glas (och säkerligen fler) att välja på. Är det någon som är "bäst", eller någon som man verkligen skall undvika?

Jag skall mest mala kol, KN03 samt svavel.

Edit:
Har tyvärr inte fonderna att skaffa mig någon kulkvarn för tillfället, därav mortelköpet.
Senast redigerad av CrilleKex 2015-02-05 kl. 12:20.
Citera
2015-02-05, 12:59
Medlem
GalFisks avatar
Marmor: jag har en sån, funkar bra, lätt att rengöra. Ytan är "grov" och ser porös ut, men den är inte porös. Bra malande verkan.
Granit: tror jag också skulle funka bra, men har ingen erfarenhet med dessa.
Gjutjärn: järn kan i sällsynta fall bilda gnistor, och KNO3 påskyndar rostbildande. Den måste även torkas snabbt efter tvätt för att inte rosta.
Porslin: jag tror dessa är för glatta, men har inte testat.
Trä: kemikalier kommer oundvikligen att fastna i träet, och morteln blir sannolikt förstörd av de hårda KNO3-kristallerna.
Glas: liknande porlsin. Möjligen större splitterrisk vid vådatnädning? Det beror nog på godstjockleken.

Detta är mina tankar och erfarenheter.
Citera
2015-02-05, 13:24
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Marmor: jag har en sån, funkar bra, lätt att rengöra. Ytan är "grov" och ser porös ut, men den är inte porös. Bra malande verkan.
Gjutjärn: järn kan i sällsynta fall bilda gnistor, och KNO3 påskyndar rostbildande. Den måste även torkas snabbt efter tvätt för att inte rosta.
Trä: kemikalier kommer oundvikligen att fastna i träet, och morteln blir sannolikt förstörd av de hårda KNO3-kristallerna.
Glas: liknande porlsin. Möjligen större splitterrisk vid vådatnädning? Det beror nog på godstjockleken.

Tack för det utförliga svaret! Då kör jag på en i marmor, det verkar ju dessutom vara ett vanligt material i mortlar så då blir det ju lite enklare att hitta någon som man gillar.

Tack igen!
Citera
2015-02-05, 14:08
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:

Sorry att jag stör igen, men vilken storlek har du? Dum fråga kanske, men det är väl lättare att mala i en större mortel jämfört med en mindre, eller blir det knepigare att få det finmalt med en stor?

Edit:
Jag inser ju att detta kan ha med mängden (man skall mala) att göra, men jag tänkte lite mer generellt.
Citera
2015-02-05, 14:41
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Sorry att jag stör igen, men vilken storlek har du? Dum fråga kanske, men det är väl lättare att mala i en större mortel jämfört med en mindre, eller blir det knepigare att få det finmalt med en stor?

Edit:
Jag inser ju att detta kan ha med mängden (man skall mala) att göra, men jag tänkte lite mer generellt.

Med en större kan du köra en lite större batch per omgång, jag hade satsat på en på omkring 15-20cm i diameter. Du skall inte ha någon jättehög av kemikalier i morteln utan lite på botten, så ju större destå mer kan du mala per omgång.
Citera
2015-02-05, 14:42
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Med en större kan du köra en lite större batch per omgång, jag hade satsat på en på omkring 15-20cm i diameter. Du skall inte ha någon jättehög av kemikalier i morteln utan lite på botten, så ju större destå mer kan du mala per omgång.
Perfekt, det var lite så jag gissade på att det var. Tack för hjälpen!
Citera
2015-02-05, 14:44
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Förresten, ungefär hur stor batch skulle du säga att man kan köra med en mortel med storlek 15-20cm?
Citera
2015-02-05, 18:24
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Förresten, ungefär hur stor batch skulle du säga att man kan köra med en mortel med storlek 15-20cm?

Hmm, det är nog max en halvdeciliter per omgång eller så, du får pröva dig fram lite. Men det är ju ganska tidsödande att mortla och ganska jobbigt, så hade jag vart du hade jag samlat på mig lite resurser och köpt en kulkvarn istället
Citera
2015-02-05, 19:44
Medlem
GalFisks avatar
Jag tycker om att mortla väldigt små mängder per omgång, och istället mortla i flera omgångar. Så fort stöten blir "begravd" i pulvret går det inte längre att se vad som händer. I min (10? 12?) cm mortel tar jag kanske 3 matskedar (nu gissar jag, men det känns rätt) pulver.
Citera
2015-02-05, 20:25
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Jag har faktiskt ingen egen mortel men instämmer i att marmor nog är det bästa. Metall kan förorena och ge gnistor. Andra keramiska material är för lätta och mal sämre.
Citera
2015-02-05, 20:36
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Hmm, det är nog max en halvdeciliter per omgång eller så, du får pröva dig fram lite. Men det är ju ganska tidsödande att mortla och ganska jobbigt, så hade jag vart du hade jag samlat på mig lite resurser och köpt en kulkvarn istället
Ja, det ligger nog väldigt mycket i det du säger förstås. Det får bli att börja spara lite, och så använder jag morteln fram tills dess att jag får råd att köpa kulkvarnen.
Citat:
Jag tycker om att mortla väldigt små mängder per omgång, och istället mortla i flera omgångar. Så fort stöten blir "begravd" i pulvret går det inte längre att se vad som händer. I min (10? 12?) cm mortel tar jag kanske 3 matskedar (nu gissar jag, men det känns rätt) pulver.
Tack för svaret! Det med att inte begrava stöten i pulvret är nog en bra sak att följa, sen får liksom storleken på morteln avgöra hur mycket man kan ha i den. Tack igen!
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har faktiskt ingen egen mortel men instämmer i att marmor nog är det bästa. Metall kan förorena och ge gnistor. Andra keramiska material är för lätta och mal sämre.
Marmor får det bli! Känns ju som att man vill hålla sig undan gnistor så mycket det bara går.
Citera
2015-02-05, 23:40
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kom ihåg att du inte kan/bör mala sura produkter i en marmormortel. Har en som använts att mala citronsyra med här, den är helt gropig i skålen. Marmor är ju i princip kalk, så det är ju rätt givet vad som hänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in