Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2005-09-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
RedX tidsperspektiv svarar på din och antagligen även herr raols fråga. Baserar detta uttal främst på de jättelika ökningar som fonderna gjort hittils vilket gör att väldigt många säkert överväger eller planerar att ta hem vinsterna.
Det där var en tafflig analys må jag säga.

För det första spelar det ingen roll om folk tar hem vinsterna i dessa fonder, utan det är om folk tar hem vinster i de underliggande aktier som fonden äger, som spelar roll, det är kurserna på dessa som avgör fondens kurs. Och om du vill argumentera för att råvaruaktier kommer att rasa på 6 mån sikt får du nog komma med ett bättre argument än "de har gått upp så mycket". Det finns fundamentala orsaker till uppgångarna, och jag har inte hört något från dig som skulle indikera att uppgången har blivit för stor och måste korrigeras nedåt. Om detta var uppenbart och något som vem som helst kunde lista ut bara genom att titta på en kurva och konstatera att det varit en kraftig uppgång, så skulle marknaden redan ha prisat in detta och sänkt kurserna.

Nå, vad är det du inser som inte marknaden har insett?
Citera
2005-09-29, 14:58
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chippen85
köpte balkanfonden hos fsb vad tror ni om den gått upp ca 20% iår

Den är rätt så svårbedömd med tanke på att Balkan är en region som inte förekommer särskilt frekvent i ekonomisk nyhetsrapportering. Robur tror iaf väldigt mycket på Balkanfonden...
Citera
2005-09-30, 06:39
Medlem
Balkan är nog bra på ett par års sikt. Dom investerar mycket i turkiet med den. Jag pratade med en fondsnubbe från Robur. Han sa att den hade överträffat deras förväntningar för i år.

Jag tror att den är bra, men inte blir den som East Capitals Balkanfond.
Citera
2005-09-30, 06:43
Medlem
RedXs avatar
De "stora" fondbolagen har inte möjlighet att agera på samma sätt som mindre aktörer. Lagstiftningen är betydligt strängare beträffande deras handlingsfrihet. Av den anledningen kan det vara värt att snegla på de mindre fondbolagens fonder. Å andra sidan är fondavgifterna i regel betydligt lägre för bankens egna fondbolag och inköpsavgifter existerar oftast inte alls.
Citera
2005-09-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Det där var en tafflig analys må jag säga.

För det första spelar det ingen roll om folk tar hem vinsterna i dessa fonder, utan det är om folk tar hem vinster i de underliggande aktier som fonden äger, som spelar roll, det är kurserna på dessa som avgör fondens kurs. Och om du vill argumentera för att råvaruaktier kommer att rasa på 6 mån sikt får du nog komma med ett bättre argument än "de har gått upp så mycket". Det finns fundamentala orsaker till uppgångarna, och jag har inte hört något från dig som skulle indikera att uppgången har blivit för stor och måste korrigeras nedåt. Om detta var uppenbart och något som vem som helst kunde lista ut bara genom att titta på en kurva och konstatera att det varit en kraftig uppgång, så skulle marknaden redan ha prisat in detta och sänkt kurserna.

Nå, vad är det du inser som inte marknaden har insett?

Du kan läsa i Placeringsguiden som ges ut av Privata Affärer där analyser och artiklar återfinns. För övrigt så hoppas jag att du har överseende med att jag inte är någon investment banker precis, so have mercy on me
Citera
2005-09-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Du kan läsa i Placeringsguiden som ges ut av Privata Affärer där analyser och artiklar återfinns. För övrigt så hoppas jag att du har överseende med att jag inte är någon investment banker precis, so have mercy on me
Ja, men undvik då att uttala dig om vad som kommer att hända eller troligen kommer att hända med en viss fond, när du inte har nån aning om den saken.

De köp/sälj-rekommendationer som publiceras för allmänheten i tidningar osv. har i allmänhet inte bättre träffsäkerhet än slumpen. Det har gjorts undersökningar på detta. Det som den vanlige fondspararen främst ska ta till sig vad gäller rekommendationer, är hur man ska placera för att få en lagom risknivå i sitt sparande, inte exakt vilka fonder man ska köpa eller sälja och när.
Citera
2005-10-05, 22:57
Medlem
Squalos avatar
Idag föll det ordentligt.

Flera av mina fonder gick ner med 2-3%.

Många stora aktier gick ner. Det står att läsa på Realtid, under TT-nyheter, den från 2005-10-05 18:10:31.

Vad tror vi? Kommer det fortsätta ner, eller kommer det gå upp imorgon?
Citera
2005-10-05, 23:05
Medlem
Börsen sjönk, that´s life

Vad tror ni om att lägga pengar i H & Q Indienfond inom den närmaste tiden?
Indien har haft det svårt senaste tiden pga. oljemarknaden, indiens redan pressade budgetunderskott har ökat ytterligare då deras subventionerade bensin kostat staten ännu mera. Nu när stormarna är över kanske man kan vänta sig en lugnare marknad (sjunkande oljeaktier) och ett glatt indien, en glad indienfond?

Kanske vore passande att då gå in inom den närmaste tiden när den sjunkit som mest (snarare stagnerat?)...

Här snackar vi naiva amatörtankar, skär av mina ben vid knäna :P

// peakk
Citera
2005-10-05, 23:16
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Börsen sjönk, that´s life

Vad tror ni om att lägga pengar i H & Q Indienfond inom den närmaste tiden?
Indien har haft det svårt senaste tiden pga. oljemarknaden, indiens redan pressade budgetunderskott har ökat ytterligare då deras subventionerade bensin kostat staten ännu mera. Nu när stormarna är över kanske man kan vänta sig en lugnare marknad (sjunkande oljeaktier) och ett glatt indien, en glad indienfond?

Kanske vore passande att då gå in inom den närmaste tiden när den sjunkit som mest (snarare stagnerat?)...

Här snackar vi naiva amatörtankar, skär av mina ben vid knäna :P

// peakk

Det är ingen vågad gissning att Indien är en marknad med mycket god potential för framtiden. Om du ska placera på 10-12 års sikt är Indien troligtvis en kanonmarknad.
Citera
2005-10-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är ingen vågad gissning att Indien är en marknad med mycket god potential för framtiden. Om du ska placera på 10-12 års sikt är Indien troligtvis en kanonmarknad.

Och på en 1,5 och 3 års sikt?

Kommer det svänga så mycket?

// peakk
Citera
2005-10-06, 19:05
Medlem
Chippen85s avatar
tuff dag ..

Robur Balkanfond 119.54

-2.8
2005-10-06

Robur Östeuropafond 24.55