Flashback bygger pepparkakshus!
2005-09-27, 17:24
Medlem
auto:erotics avatar
När jag läste i den här tråden fick jag ett infall och köpte mina första fonder, småbolag norden och småbolag europa fick det bli.
Citera
2005-09-27, 18:01
Medlem
Hunk Goldens avatar
lite fega e ni... ingen som sattsar i ryssland eller annan östfond...har ju gått fettbra bara i år.. jag har alltid haft lite högriskfonder.. efter en stor ökning tar jag ut halva värdet ellér bara vinsten. då är det tex ett bra läge att köpa sina första aktier.
Citera
2005-09-27, 20:29
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
lite fega e ni... ingen som sattsar i ryssland eller annan östfond...har ju gått fettbra bara i år.. jag har alltid haft lite högriskfonder.. efter en stor ökning tar jag ut halva värdet ellér bara vinsten. då är det tex ett bra läge att köpa sina första aktier.

Jag köpte ryssland som fri fond. 500 kr. Den har, sedan anförskaffningen, ökat med 297,74 kr till idag. Kommer dock inte ihåg när den köptes...

I övrigt så har jag 7075 kr i Rysslandsfronden och 6875 kr i Östeuropafonden hos FSB.

Man kanske skulle försöka sig på några aktier. Men det känns som om man måste kunna mycket mer där. Så har vi courtage och sånt. Det enda man behöver veta med fonder är att det just nu är hausse... typ.
Citera
2005-09-27, 20:32
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
När jag läste i den här tråden fick jag ett infall och köpte mina första fonder, småbolag norden och småbolag europa fick det bli.

Grattis hoppas jag kunna säga. Möjligheten finns dock att dom skunker. Och jag vill ju inte ha skulden.

http://www.avanza.se/dsr/fonder/fondguiden.jsp?fundid=907735
http://www.avanza.se/dsr/fonder/fondguiden.jsp?fundid=906237

Där ser du hur dom har gått upp. Kör du en annan bank så är det bara att söka på dina fonder till vänster.
Citera
2005-09-27, 20:33
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Råvaru kommer troligen rasa kortsiktigt framöver. Med en lite längre horisont så ser det dock ljust ut dvs. om inte Kina bestämmer sig för att trappa ner sin vilda expansion.

Vad har du för tidsperspektiv på det raset? Jag köpte den som fri fond, och betalar således en procent om dom löses in innom 90 dagar.
Citera
2005-09-27, 21:02
Medlem
Citat:
Råvaru kommer troligen rasa kortsiktigt framöver.
Det har du ingen som helst aning om.

Idag gick det upp 1,2 %
Citera
2005-09-28, 00:41
Medlem
RedXs avatar
Kortsiktigt i fondhandel = inom sex månader. Det är inte som aktiehandel där kortsiktigt kan innebära ett par dagar eller ibland timmar...
Citera
2005-09-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vad har du för tidsperspektiv på det raset? Jag köpte den som fri fond, och betalar således en procent om dom löses in innom 90 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av raol
Det har du ingen som helst aning om.

Idag gick det upp 1,2 %

RedX tidsperspektiv svarar på din och antagligen även herr raols fråga. Baserar detta uttal främst på de jättelika ökningar som fonderna gjort hittils vilket gör att väldigt många säkert överväger eller planerar att ta hem vinsterna.
Citera
2005-09-28, 19:12
Medlem
Squalos avatar
Citat:
RedX tidsperspektiv svarar på din och antagligen även herr raols fråga. Baserar detta uttal främst på de jättelika ökningar som fonderna gjort hittils vilket gör att väldigt många säkert överväger eller planerar att ta hem vinsterna.

Den fonden har ökat ungefär lika mycket som småbolag norden och europa, och en mängd andra fonder. De som däremot ökat mycket under andra tredjedelen av augusti fram till nu, av de fonder jag har, är östeuropa och ryssland.

Det enda som avviker lite från graferna är småbolag norden som planat av lite den här månaden. (ökar inte lika mycket som övriga)

Det gör att jag inte tror att den råvarufonden är mer instabil än någon annan fond av de jag har med liknande risknivå. Råvarufonden har inte ökat mer än någon annan fond, set på ett perspektiv av 6 månader eller så.

Jag får iakta utvecklingen de närmaste veckorna.
Citera
2005-09-28, 19:17
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Grattis hoppas jag kunna säga. Möjligheten finns dock att dom skunker. Och jag vill ju inte ha skulden.

http://www.avanza.se/dsr/fonder/fondguiden.jsp?fundid=907735
http://www.avanza.se/dsr/fonder/fondguiden.jsp?fundid=906237

Där ser du hur dom har gått upp. Kör du en annan bank så är det bara att söka på dina fonder till vänster.
Oroa dig inte, om de så är värdelösa imorgon och tvångsinlöses kommer jag inte lägga skuld på dig, och om ett par månader har jag säkerligen glömt bort varför jag köpte dem, eller ens att jag köpte dem.
Citera
2005-09-28, 21:01
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Oroa dig inte, om de så är värdelösa imorgon och tvångsinlöses kommer jag inte lägga skuld på dig, och om ett par månader har jag säkerligen glömt bort varför jag köpte dem, eller ens att jag köpte dem.

Bra. Titta runt lite på avanza och se vad det finns för fonder och hur dom går. Sen kan du ju alltid gå in till banken och prata med dom.

Dagens rapport. Av de fonder jag köpte för någon dag sedan...

När jag köpte fonderna stod det att de köptes till den kursen den 26:e. Dagen efter, på kvällen, då jag fick kursen för den 27:e, så fanns där ingen värdeförändring. Hur ligger det till? Betalar jag för fondandelarna vad dom stod i den 26:e, men får det dom är värda den 27:e? Eller köps inte fondandelarna till den dagskurs som det står att jag köpte dom?

Hur som helst, förändringen från igår till idag är som följer.

RÄNTEFOND EUROPA, - 0.11% (och det var min lågriskfond!)
Råvarufonden + 1.085%
Småbolag Europa + 0.23%
Småbolag Norden + 0.20%
Rysslandsfond + 0,71% (HQs rysslandsfond gick upp med över 2.8%)

Det skall alltså påpekas att min fond med lägst risk gick ner, de med högre risk gick upp.

EDIT: förövrigt har jag 7300 kr i Kapitalinvest, som gick upp med + 0.68% idag. Det är hyffsat.
Citera
2005-09-29, 09:59
Medlem
Chippen85s avatar
köpte balkanfonden hos fsb vad tror ni om den gått upp ca 20% iår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in