Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-09-26, 22:17
Medlem
Squalos avatar
Jag satt och läste ekonomi och fick sådan ångest för att jag har en 6000-7000 kr som ligger på ett vanligt bankkonto och inte i någon fond. Ena bankkontot ger 0% i ränta och det andra 0.85%. Det är ju under all kritik.

Därför vill jag ha rekomenderat mig en fond som ger en högre avkastning. Inte allt för riskfyllt. Tyvärr kan jag inget om sådana fonder.

Vilka av FSB/Roburs fonder tror du är hyffsat säkra och kan ge god avkastning under en period av si sådär 6-12 månader?
Citera
2005-09-26, 22:30
Medlem
Pröva nån europafond, men du ska inte investera pengar i fonder om du inte säkert vet att du kan avvara dem i några år. Placera stålarna i räntefonder om du inte behöver dom, men är rädd för inflationen. Annars skulle jag reka att du byter bank. FSB suger feta pungen.
Citera
2005-09-26, 22:57
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
Pröva nån europafond, men du ska inte investera pengar i fonder om du inte säkert vet att du kan avvara dem i några år. Placera stålarna i räntefonder om du inte behöver dom, men är rädd för inflationen. Annars skulle jag reka att du byter bank. FSB suger feta pungen.

Mycket riktigt. När jag startade företag för några år sedan ringde jag runt till alla banker för att få pris på deras tjänster. FSB var billigast. Dessutom hade dom bland de bästa internetbankerna, bara efter den danske bank.

Sedan dess har det kommit upp en del nya banker. Bl.a. såg jag en bank som hade blå/röd hemsida. Dock kommer jag inte ihåg den nu. Skandiabanken var det inte, och inte länsförsäkringar heller, tror jag. Om ingen av dom gjort om sidan nyligen.

Hur som helst så är det väl pengar som kan avvaras. Iaf. för en tid framöver.

Jag har en del pengar i andra fonder. (40-50 papp iaf.) Och det här är väl mest ett sätt för mina sparpengar att växa lite mer än på ett vanligt bankkonto.
Citera
2005-09-26, 23:05
Medlem
RedXs avatar
De fyra storbankerna (FSB, SEB, Nordea, Handelsbanken) är i princip identiska beträffande... tja, beträffande allt. Att byta mellan dem är meningslöst.

FSB's bästa fond är i mitt tycke Småbolag Norden. Östeuropafonden och Realinvest har gått mycket bra, men de är högriskfonder och realinvest kommer att vara oerhört känslig för en eventuell räntehöjning.

Roburs Obligationsfond är hygglig - Realräntefonden steg med drygt 10% förra året, men det berodde på att räntan sjönk. Om räntorna stiger kommer den att gå ner.
Citera
2005-09-26, 23:21
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
De fyra storbankerna (FSB, SEB, Nordea, Handelsbanken) är i princip identiska beträffande... tja, beträffande allt. Att byta mellan dem är meningslöst.

FSB's bästa fond är i mitt tycke Småbolag Norden. Östeuropafonden och Realinvest har gått mycket bra, men de är högriskfonder och realinvest kommer att vara oerhört känslig för en eventuell räntehöjning.

Roburs Obligationsfond är hygglig - Realräntefonden steg med drygt 10% förra året, men det berodde på att räntan sjönk. Om räntorna stiger kommer den att gå ner.

Jo, de storbankerna kör ju med kartellbildning eller något åt det hållet. Ska man byta så ska man byta till Skandiabanken eller Brandstodsbolag/länsförsäkringar eller liknande. Har ingen koll där tyvärr.

Jag ska kolla in Småbolag Norden. Östeuropafonden har jag lite i sedan tidigare, 6900 kr. Den är det högsta riskklass på.

Obligationsfonden har jag 6000 kr i sedan tidigare.

I ren ångest över den låga bankräntan köpte jag 1000 kr Råvarufonden och 1000 kr Räntefond Europa nu ikväll. Jag vet inte om det var bra eller dumt gjort.
Citera
2005-09-26, 23:40
Medlem
Jag är själv väldigt nöjd med att ha bytt till handelsbanken från fsb. Rätt dyra avgifter men va fan!

Gillar man långa köer, urusel hemsida, eget minutensystem. Välj då fsb för all del.
Citera
2005-09-26, 23:47
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
Jag är själv väldigt nöjd med att ha bytt till handelsbanken från fsb. Rätt dyra avgifter men va fan!

Gillar man långa köer, urusel hemsida, eget minutensystem. Välj då fsb för all del.

Går alldrig in i banken. Väldigt sällan. Hemsidan använder jag inte mycket förutom internetbanken. Internetbanken funkar helt OK. Eget system på bankomaterna? Funkar helt OK för mig. Brukar dock ta ut i andra bankers bankomater, eftersom det oftas är längre kö hos FSBs.

Men jag ska seriöst se mig om efter en annan bank. Nu när det finns alternativ till storbankerna så ska jag sätta mig in i dom. Min far är dock i process att stämma banken. Så jag ska inte göra något än. Man vet ju alldrig. Hur som helst så är det Off topic.
Citera
2005-09-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Går alldrig in i banken. Väldigt sällan. Hemsidan använder jag inte mycket förutom internetbanken. Internetbanken funkar helt OK. Eget system på bankomaterna? Funkar helt OK för mig. Brukar dock ta ut i andra bankers bankomater, eftersom det oftas är längre kö hos FSBs.

Men jag ska seriöst se mig om efter en annan bank. Nu när det finns alternativ till storbankerna så ska jag sätta mig in i dom. Min far är dock i process att stämma banken. Så jag ska inte göra något än. Man vet ju alldrig. Hur som helst så är det Off topic.

Stämma banken!? Tungt! Berätta mer!
Citera
2005-09-27, 14:39
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Stämma banken!? Tungt! Berätta mer!

Jo, stämma banken. Chansen att vi skulle vinna och att banken går med på förlikning är mycket stor enligt advokaten. Så speciellt mycket action blir det nog inte. När det är klart kanske jag kommer med en redogörelse här, men inte nu. My lips are sealed.

Till topic. Nu har jag köpt så mycket fonder så jag knappt kommer ihåg det själv. Ett par tusen i småbolag europa och ett par tusen i småbolag norden. De flyttades från en obligationsfond. Sen har jag köpt ytterligare 2000 kr i fonderna, fördelat på 1500 kr hos den ena, och 500 kr hos den andra. Det var då pengar från ett vanligt bankkonto. När fonderna går så bra som dom gör ny så ser jag inte meningen med att ha så mycket pengar i en oblagationsfond. Så länge man håller koll på sakerna så.

För övrigt ringde jag bankens kundtjänst, och fick tala med en kvinna som var mycket lugn och trevlig. Hon gav mig utöver svar på min fråga en massa andra tips. Så jag ger båda tummarna upp för FSBs kundtjänst!
Citera
2005-09-27, 15:57
Medlem
gtk qts avatar
FSB själva tycker att småbolag Norden ser lovande ut.
Men själv kör jag Råvarufonden.
Både guld å olja är ju rätt dyrt nu för tiden. ( :
Citera
2005-09-27, 16:57
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gtk qt
FSB själva tycker att småbolag Norden ser lovande ut.
Men själv kör jag Råvarufonden.
Både guld å olja är ju rätt dyrt nu för tiden. ( :

Jo, jag kör lite råvarufond jag också nu. Köpte för 1000 kr i ren ångest igår.

Om några timmar får jag veta vad jag har köpt. Och tills dess har jag lite att göra. Återkommer senare ikväll.
Citera
2005-09-27, 17:04
Medlem
Råvaru kommer troligen rasa kortsiktigt framöver. Med en lite längre horisont så ser det dock ljust ut dvs. om inte Kina bestämmer sig för att trappa ner sin vilda expansion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in