Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-29, 21:10
  #673
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Slutade med shampoo för 4 veckor sen..håret är finare än någonsin...kan detta va farligt för håret


För håret,antagligen inte. Jag själv får det bästa lättskötta håret först 3 veckor efter en shamponjering. Håret får tyngd och struktur... Innan dess så är det som en flygig häxkvast som står på ända så fort det blåser lite vind ute. Kom fram till att det var shampots fel.

Men man duschar ju bort allt fnas i håret fast utan kemiska medel. Det är väl det som susen gör ?
Citera
2023-08-29, 22:16
  #674
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Har under de senaste två veckorna prövat på metoden "no-poo", säkert en del som hört talas om det. Det innebär att man slutar tvätta håret med shampoo och istället tvättar det grundligt med vatten varje dag och om man vill kan man även emellanåt tvätta med natriumbikarbonat och återfukta efteråt.

Jag har än så länge under dessa två veckor bara kört vatten och mitt hår har aldrig sett bättre ut. Mitt annars medeltunna hår har nu blivit något tjockare och lenare. Håret skiner på ett naturligt sätt som man bara kunde få till med oljor innan.

Detta är något fler borde åtminstone pröva innan man gnäller på att det skulle vara "äckligt". Mitt hår luktar inte äckligt, det luktar dock mer "naturligt" om det verkar logiskt. Jag har även fått komplimanger för mitt hår och tjejer vill gärna röra i det osv.


Jag tänkte bara höra med er, hur många är det som slutat använda schampoo? Och varför är det inte fler som slutar? Är det för att man helt enkelt inte vet hur dåligt det är för hårbotten och håret? Har funderat på att köpa ett hälsobalsam och shampoo med naturliga ingredienser istället men eftersom det gått bra med bara vatten än så länge så känner jag att inget behövs för tillfället.
Jag har även hört på nätet att sluta med shampoo även förebygger tunnhårighet men det finns inga bevis såvitt jag vet.

Resultaten jag upplevt är iaf:

*Tjockare/fylligare hår
*Mjukare, nästan som sidenbomull
*Mina tidigare mjällproblem är borta
*Håret växer snabbare
*Lättare att "styla"

Åsikter och tankar?

Fy fan vad smutsig du är. Luktar illa gör du säkert också. Absolut skitsnack att du får tjockare hår med din ytterst tveksamma metod.

"lättare att styla", ja självklart med allt jävla fett och smuts du har i håret. Det blir väl som att du har hårgelé i håret. Nej fyfaan!

"Mina tidigare mjällproblem är borta", ja för nu geggas mjället ihop med fettet bättre. Fy faan!
__________________
Senast redigerad av KnolaDinMama 2023-08-29 kl. 22:19.
Citera
2023-08-30, 07:00
  #675
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Helt klart hälsosammare för ditt hår. Generellt så behöver du bara använda schampo en gång i veckan om din PH-balans i hårbotten är som den ska.

Och är din PH-balans i ordning, så blir inte heller ditt hår lika skitigt från utsöndring i hårbotten. i folk mun "fettigt" hår. Exempelvis. Mjäll också.
Brukar man använda det varje dag kan man ju börja med att trappa ner till en gång i veckan, men man behöver inte använda schampo över huvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Fy fan vad smutsig du är. Luktar illa gör du säkert också. Absolut skitsnack att du får tjockare hår med din ytterst tveksamma metod.

"lättare att styla", ja självklart med allt jävla fett och smuts du har i håret. Det blir väl som att du har hårgelé i håret. Nej fyfaan!

"Mina tidigare mjällproblem är borta", ja för nu geggas mjället ihop med fettet bättre. Fy faan!
Du vet inte vad du pratar om. Jag använder bikarbonatlösning några gånger per år när jag vill vara extra fin, se mina tidigare inlägg i tråden, annars bara vatten. Folk brukar bli förvånade när jag berättar, då de inte tycker mitt relativt långa hår ser otvättat ut. Det går utmärkt med damerna också, tackar som frågar, vilket också talar emot din teori.

Har du skor på fötterna flera timmar varje dag? Fan vad äcklig du är i så fall. Ha fötterna badandes i fotsvett och död hud och aldrig bli riktigt torra. Luktar illa gör det också, och huden blir som under ett gammalt snuskigt plåster man duschat med. Fy faan.

Har du inte skor så ofta är jag ledsen om du känner dig påhoppad.

Vad folk anser hygieniskt har mycket med fixa idéer att göra...
Citera
2023-08-30, 07:55
  #676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Fy fan vad smutsig du är. Luktar illa gör du säkert också. Absolut skitsnack att du får tjockare hår med din ytterst tveksamma metod.

"lättare att styla", ja självklart med allt jävla fett och smuts du har i håret. Det blir väl som att du har hårgelé i håret. Nej fyfaan!

"Mina tidigare mjällproblem är borta", ja för nu geggas mjället ihop med fettet bättre. Fy faan!
Du har fel..duschar 2 gånger per dag...sköljer håret med iskallt vatten.gnuggar med frottehanduk....men skippar shampoo..är mycket renlig av mig fö
Citera
2023-09-05, 19:49
  #677
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Har under de senaste två veckorna prövat på metoden "no-poo", säkert en del som hört talas om det. Det innebär att man slutar tvätta håret med shampoo och istället tvättar det grundligt med vatten varje dag och om man vill kan man även emellanåt tvätta med natriumbikarbonat och återfukta efteråt.

Jag har än så länge under dessa två veckor bara kört vatten och mitt hår har aldrig sett bättre ut. Mitt annars medeltunna hår har nu blivit något tjockare och lenare. Håret skiner på ett naturligt sätt som man bara kunde få till med oljor innan.

Detta är något fler borde åtminstone pröva innan man gnäller på att det skulle vara "äckligt". Mitt hår luktar inte äckligt, det luktar dock mer "naturligt" om det verkar logiskt. Jag har även fått komplimanger för mitt hår och tjejer vill gärna röra i det osv.


Jag tänkte bara höra med er, hur många är det som slutat använda schampoo? Och varför är det inte fler som slutar? Är det för att man helt enkelt inte vet hur dåligt det är för hårbotten och håret? Har funderat på att köpa ett hälsobalsam och shampoo med naturliga ingredienser istället men eftersom det gått bra med bara vatten än så länge så känner jag att inget behövs för tillfället.
Jag har även hört på nätet att sluta med shampoo även förebygger tunnhårighet men det finns inga bevis såvitt jag vet.

Resultaten jag upplevt är iaf:

*Tjockare/fylligare hår
*Mjukare, nästan som sidenbomull
*Mina tidigare mjällproblem är borta
*Håret växer snabbare
*Lättare att "styla"

Åsikter och tankar?

Varför skulle schampo vara skadligt? En ren hårbotten är en förutsättning för ett friskt och välväxande hår. Det finns ju massor med bra och utvecklade produkter som är välgörande på olika sätt. Jag använder schampo, balsam och ett närande hårserum var eller varannan dag. I hårsäckarna bildas talg och sebum som måste tvättas bort, för att hårbotten inte ska bli en grogrund för bakterier och svampinfektioner. Som dessutom hamnar på örngottet och därmed ansiktet. Det blir som en ond spiral av orenlighet. Nej, jag kan inte.
__________________
Senast redigerad av MarcoStar 2023-09-05 kl. 19:51.
Citera
2023-11-25, 12:14
  #678
Medlem
Jag skulle bara prova och nu har jag inte haft shampoo i håret på 4veckor och det är finare än nnågonsin
Citera
2023-12-23, 23:13
  #679
Medlem
Hygrotorks avatar
Nej, jag använder inte schampoo varje dag, men åtminstone minst en gång i veckan behövs, annars blir det fett och konstigt, blir riktigt räligt att ta på. Jag har väldigt tjockt hår naturligt, så det kanske beror på det?
Citera
2023-12-24, 00:02
  #680
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Nej, jag använder inte schampoo varje dag, men åtminstone minst en gång i veckan behövs, annars blir det fett och konstigt, blir riktigt räligt att ta på. Jag har väldigt tjockt hår naturligt, så det kanske beror på det?
När jag någon gång provat schampo efter ett längre uppehåll upplever jag att håret först blir jätterent, och sedan efter några dagar till en vecka blir det mycket fetare än det var innan. Har du provat att gå flera veckor någon gång för att se om det stabiliserar sig? (Och under tiden tvätta med bara vatten, och kamma och borsta håret ofta för att avlägsna fett på det viset innan det byggs upp för mycket)
Citera
2023-12-24, 09:31
  #681
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
När jag någon gång provat schampo efter ett längre uppehåll upplever jag att håret först blir jätterent, och sedan efter några dagar till en vecka blir det mycket fetare än det var innan. Har du provat att gå flera veckor någon gång för att se om det stabiliserar sig? (Och under tiden tvätta med bara vatten, och kamma och borsta håret ofta för att avlägsna fett på det viset innan det byggs upp för mycket)

Jag provade i nästan två månader, och tvättade enbart med bikarbonat vid några tillfällen. Kanske skulle jag testat längre, men det funkar bra som jag gör idag. Håret känns aldrig för fett eller för torrt.
Citera
2023-12-24, 19:12
  #682
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Jag provade i nästan två månader, och tvättade enbart med bikarbonat vid några tillfällen. Kanske skulle jag testat längre, men det funkar bra som jag gör idag. Håret känns aldrig för fett eller för torrt.
Funkar det så funkar det. Man ska rösta på dem man tycker är bra, och allt det där. Jag har bara blivit så van vid att slippa kladda med sånt att jag har svårt att tänka mig att gå tillbaka.

För några dagar sedan körde jag en bikarbonattvätt inför jul, så nu klarar jag mig till i vår någon gång
Citera
2023-12-25, 00:26
  #683
Medlem
Hegamons avatar
Jag har också slutat med schampo. Tvättar bara med vatten. Sedan har jag i hårbalsam. Resultatet blir ett hår som inte flyger runt okontrollerat, utan istället ser rent ut och samtidigt går att forma någorlunda utan att använda andra hårprodukter som exempelvis vax. Håret ser också nytvättat ut även utan schampo.

Jag har haft problem med mjäll/exem/små skorpor i hårbotten, nu mår hårbotten mycket bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback