• 1
  • 2
2015-02-04, 15:33
Medlem
Hej! jag skriver detta inlägg i form av att övertala morsan som verkar ha fel perspektiv på saker.

Nu alldeles nyss så bakade jag en kladdkaka o morsan kommer hem rån träningen o säger, då måste man vispa grädde med, jag sa nej för jag vill inte ha det. Då säger hon var dum du är, men då säger ja, ja men om inte jag vill ha någon grädde varför ska jag stå o vispa en då?

Då, säger hon då behöver inte du ta någon grädde sen då? för att hon var ju "tvungen" att vispa en då. Okey fine sa jag.

Vet att detta är en väldigt liten skit sak, men det är så med allt. Så vad tycker ni? är jag "dum" bara för jag inte vill vispa någon grädde?
Efter någon sånt här kan hon vara tjurig på en hela dagen också. Är det bara jag som uppfattar detta som skumt?
2015-02-04, 15:36
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Om du lät aggresiv/dryg när du sa att du inte ville ha grädda, ja då var du dum.
Om du helt neutralt sa nej, och hon sedan sa du var dum, ja då var hon dum.
2015-02-04, 15:40
Moderator
tobess avatar
Och detta var verkligen något du kände du behövde starta en tråd om?

Det hela är riktigt enkelt.

Hennes hus, hennes regler. Om hon ber dig vispa grädde, så vispar du gräddjäveln. Om det inte passar, ja då kan du ju med fördel skaffa ditt eget boende där du själv får välja om du vill ha grädde eller inte.

Vad snackar vi om här, 2 minuters vispande med en elvisp och så är grädden klar?
2015-02-04, 15:46
Medlem
Banalt eller inte. Bakade du i syfte att ha hela kladdkakan för dig själv eller dela den med din mor? I det senare fallet så är det väl uppskattat från hennes sida att du "löper linan ut" och vispar till lite härligt grädde!
2015-02-04, 15:52
Medlem
muscleheadss avatar
Jag tror TS skulle gnälla som en liten bebis om mamma inte gjorde de saker hon inte var sugen på?

Det låter ju som att kakan ska vara för fler än dig själv TS? Det lär väl dessutom vara din mamma som betalat för kakan. Vispa och knip igen.
2015-02-04, 15:53
Medlem
NovaOculuss avatar
Kontrollbehov i sitt sanna jag. Du visar också att du inte bara har chokladkaka utan även bollar att stå upp mot tyranneriet.
2015-02-04, 16:08
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Något jag stör mig på..." -► "Gjorde kladdkaka, morsan krävde att jag skulle vispa grädde också".

/Mod
2015-02-04, 16:09
Moderator
blomvattnares avatar
Om din mamma lagar middag, TS, och vägrar göra sås till maten eftersom hon själv går på diet/ogillar sås, skulle då du och övriga i familjen tycka att det vore helt OK? Skulle ni ställa er och göra sås själva eller skulle ni tycka att såstillverkning borde ingå i övriga matlagningen?
2015-02-04, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om din mamma lagar middag, TS, och vägrar göra sås till maten eftersom hon själv går på diet/ogillar sås, skulle då du och övriga i familjen tycka att det vore helt OK? Skulle ni ställa er och göra sås själva eller skulle ni tycka att såstillverkning borde ingå i övriga matlagningen?

Fast det beror ju på syftet med kladdkakan ifrån början, om syftet var att han skulle göra till sig själv så behövdes ingen vispgrädde vispas. Däremot om syftet var om de båda skulle käka kladdkaka så är det halvfittigt att ge fan i att vispa grädde.

Jag tror att TS åsyftar på det första scenariot. Därav faller din tes platt.
2015-02-04, 16:29
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qertym
Fast det beror ju på syftet med kladdkakan ifrån början, om syftet var att han skulle göra till sig själv så behövdes ingen vispgrädde vispas. Däremot om syftet var om de båda skulle käka kladdkaka så är det halvfittigt att ge fan i att vispa grädde.

Jag tror att TS åsyftar på det första scenariot. Därav faller din tes platt.
Fast det framgår ju av deras samtal att modern också skulle äta av den? Varför skulle det annars vara nödvändigt att vispa grädde om ingen tänkte äta den? Det hade ju varit en annan grej om samtalet var:

- Ska du inte ha grädde till?
- Nej.
- Vad dum du är! Då får jag vispa grädde till dig.

Men nu var det ju inte så.
2015-02-04, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Fast det framgår ju av deras samtal att modern också skulle äta av den? Varför skulle det annars vara nödvändigt att vispa grädde om ingen tänkte äta den? Det hade ju varit en annan grej om samtalet var:

- Ska du inte ha grädde till?
- Nej.
- Vad dum du är! Då får jag vispa grädde till dig.

Men nu var det ju inte så.

Det står ingenstans om syftet med kladdkakan.
2015-02-04, 16:41
Medlem
Grejen var att jag gjorde en kladdkaka för jag kände mig sugen på det, sen att morsan kom hem när den precis var klar var bara en slump. Primärmålet var att jag var sugen o ville äta kladdkaka, om hela familjen var hemma o jag sa att jag kunde baka kladdkaka så alla kunde äta, självklart hade jag vispat grädde då.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in