Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag bor i en kommun på ca 10000 innevånare som ligger högt på antal mottagna - ser knappt invandrare mer än någon enstaka då och då. Se sitter ute i skogen på boenden.
Jag jobbar en en stad i en annan kommun med ca 60.000 innevånare som ligger "lågt" på listan och där kan man tro att man hamnat i Bagdad ibland - särskilt på Fredag runt lunch.
Jag står fast vid min övertygelse om att alla dessa småkommuner med skyhögt mottagande per 1000 innevånare även i fortsättningen kommer vara småkommuner med få invandrare. De som får besked om att de ska få stanna kommer helt enkelt söka sig till ställen där de kan få jobb/finns mer invandrare av samma folk.
Tillfälligt kommer det säkert bli sämre i dessa småkommuner men på sikt fortsätter avbefolkningen eller så blir det som vanligt.
Du glömmer en sak....
den extrema bostadsbristen.
Det du nämner...exakt detta hände under många år i den kommun jag syftar på (har ca 20 000 invånare) flyktingarna kommun placerades dit av invandrareverket, efter ett par år flyttade dom till sina landsmän i Malmö, Södertälje, Göteborg etc...
Men i dag är så extrem bostdsbrist , och trångbott i nämnda städer att
detta inte längre är möjligt. Dessutom har många bostadsbolag skärpt reglerna för hur många som får bo i lägenheterna detta efter extremt nerslitna lägenheter vitvaror, tvättstugor etc, enorma mycket vattenskador i badrum, vägglös, kackerlackor, , astronomiska vattenräkningar, överfulla sopstationer, you name it...
Så därför tvingas dagens invandrare/flyktingar stanna för gott i kommunplaceringsorten.