2015-02-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Gunsta ligger i Uppsala kommun och Uppsala kommun finns inte med på listorna som diskuteras.
Skulle Uppsala ta emot lika många befolkningsmässigt som Lessebo skulle de ta emot 28000 flyktingar.
Vad tror du är "värst"?
500 flyktingar i Lessebo eller 28.000 i Uppsala?

Det beror väl på var man själv bor antar jag. Nu gällde ju inte frågan om 28 000 rövare som leker flyktingar i Uppsala skulle märkas av mer än 500 rövare i Lessbo, utan om att du skrev att det mestadels handlade om sömniga småsamhällen utan några integrationsproblem. Jag ifrågasätter den beskrivningen. Inte att det skulle bli stora, eller större, problem om man utsatte en ännu större del av befolkningen för koncentrerad pensionsräddning. Integration utgör ju lite mer än att inte starta upplopp i storstäderna.
Citera
2015-02-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Det beror väl på var man själv bor antar jag. Nu gällde ju inte frågan om 28 000 rövare som leker flyktingar i Uppsala skulle märkas av mer än 500 rövare i Lessbo, utan om att du skrev att det mestadels handlade om sömniga småsamhällen utan några integrationsproblem. Jag ifrågasätter den beskrivningen. Inte att det skulle bli stora, eller större, problem om man utsatte en ännu större del av befolkningen för koncentrerad pensionsräddning. Integration utgör ju lite mer än att inte starta upplopp i storstäderna.

Listan som hela diskussionen handlade om består av mindre kommuner med 2000-8000 innevånare som anses "fulla" av Migrationsverket.

Kommer det några hundra flyktingar dit så blir det givetvis många flyktingar per 1000 innevånare.

Dock så är min uppfattning att samhällena på listan fortfarande är sömniga småsamhällen och förvandlades inte till något glesbygds-rinkeby.
Citera
2015-02-11, 16:23
Medlem
Citat:
Listan som hela diskussionen handlade om består av mindre kommuner med 2000-8000 innevånare som anses "fulla" av Migrationsverket.

Kommer det några hundra flyktingar dit så blir det givetvis många flyktingar per 1000 innevånare.

Dock så är min uppfattning att samhällena på listan fortfarande är sömniga småsamhällen och förvandlades inte till något glesbygds-rinkeby.

Nu ryms det en del mellan glesbygds-Rinkeby och utan integrationsproblem, det kan du säkert hålla med om. Varken Rinkeby eller något av de andra "utsatta områdena" har växt fram över en natt. Ge glesbygdens invandrare 10-15 år av arbetslöshet och bostadsbrist som omöjliggör förflyttning till städerna och återkom sedan angående sömniga småsamhällen utan integrationsproblem. Om du ska jämföra områdena. Att det inte finns stora integrationsproblem är knappast sant idag och lär inte bli mer sant på sikt, annat än med en mycket tolerant/naiv syn på vad som klassas som integration.
Citera
2016-06-15, 16:03
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Hade varit intressant att veta hur situationen är i Laxå och varför SD inte fått stort stöd där. Har integrationen mot all förmodan fungerat? Har SD ingen aktiv förening? Finns det invandringskritik hos andra partier?

Två pojkar knivskar varandra
Citat:
Två pojkar i 16-årsåldern knivskars i Laxå tidigt på onsdagseftermiddagen.
Citat:
De två skadade personerna är ensamkommande flyktingbarn. Det bor på ett HVB-hem – hem för vård eller boende – i Laxå.
http://na.se/nyheter/laxa/1.3975471-...vskar-varandra
Citera
2016-06-15, 20:04
Medlem
Citat:

Jag tror att vi med ganska stor säkerhet kommer att få se hur några samhällen i t.ex. Västmanland, Småland och andra glesbefolkade landsortsområden som ligger relativt nära storstadsregionerna så småningom bli Rinkebyserade. Det som krävs är en kritisk massa av en folkgrupp som lockar till sig andra från samma diaspora. När de känner att de kan bygga ett litet samhälle med sina fränder kommer det att gå rätt fort. Det kan till och med bli så att olika städer kommer att ha olika "communities". Ett samhäller med araber och ett annat med afghaner o.s.v. Priserna på bostäder är låga och möjligheterna att utforma livet som man vill ha det, inklusive klankultur, kommer att bli stora. De med kopplingar till sunni kan fixa utländska stålar för en fin moské o.s.v. De andra kanske kan bygga om kyrkan eller något församlingshem. Möjligen kommer det inte att locka till sig kriminella element i samma utsträckning som förorterna men någon idyll med svensk flagga, kanelbullar och falafel kommer det inte heller att bli.

Fick mig en tankeställare för några år sedan (innan den stora vågen) när jag färdades i området mellan Närke och Värmland, har glömt orten men det var någon bruksort av det mer vackra slaget vid en sjö, fina gårdar och en herrgård. Som från en turistkatalog från STF. Så såg jag några komma gående längs vägen, och det var inte Emil i Lönneberga och Alfred i träskor utan ett gäng slöjbeklädda kvinnor från ett arabland. Det är Sveriges framtid i ett nötskal.
Senast redigerad av Varglig 2016-06-15 kl. 20:06.
Citera
2016-06-15, 20:40
Moderator
Tystnads avatar
Tycker listan är skrämmande....

Har själv nära anknytning till en kommun som INTE finns med på någon av listorna, ändå är denna kommun knökfull med invandrare, nyanlända etc, det kryllar av Arabfolk från MENA där och kommunen har en extrem bostadsbrist.

ändå inte med på listan.....

kan tänka mig hur det ser ut i kommunerna på listorna
Citera
2016-06-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tycker listan är skrämmande....

Har själv nära anknytning till en kommun som INTE finns med på någon av listorna, ändå är denna kommun knökfull med invandrare, nyanlända etc, det kryllar av Arabfolk från MENA där och kommunen har en extrem bostadsbrist.

ändå inte med på listan.....

kan tänka mig hur det ser ut i kommunerna på listorna

Jag bor i en kommun på ca 10000 innevånare som ligger högt på antal mottagna - ser knappt invandrare mer än någon enstaka då och då. Se sitter ute i skogen på boenden.

Jag jobbar en en stad i en annan kommun med ca 60.000 innevånare som ligger "lågt" på listan och där kan man tro att man hamnat i Bagdad ibland - särskilt på Fredag runt lunch.

Jag står fast vid min övertygelse om att alla dessa småkommuner med skyhögt mottagande per 1000 innevånare även i fortsättningen kommer vara småkommuner med få invandrare. De som får besked om att de ska få stanna kommer helt enkelt söka sig till ställen där de kan få jobb/finns mer invandrare av samma folk.

Tillfälligt kommer det säkert bli sämre i dessa småkommuner men på sikt fortsätter avbefolkningen eller så blir det som vanligt.
Citera
2016-06-15, 21:33
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag bor i en kommun på ca 10000 innevånare som ligger högt på antal mottagna - ser knappt invandrare mer än någon enstaka då och då. Se sitter ute i skogen på boenden.

Jag jobbar en en stad i en annan kommun med ca 60.000 innevånare som ligger "lågt" på listan och där kan man tro att man hamnat i Bagdad ibland - särskilt på Fredag runt lunch.

Jag står fast vid min övertygelse om att alla dessa småkommuner med skyhögt mottagande per 1000 innevånare även i fortsättningen kommer vara småkommuner med få invandrare. De som får besked om att de ska få stanna kommer helt enkelt söka sig till ställen där de kan få jobb/finns mer invandrare av samma folk.

Tillfälligt kommer det säkert bli sämre i dessa småkommuner men på sikt fortsätter avbefolkningen eller så blir det som vanligt.

Du glömmer en sak....den extrema bostadsbristen.
Det du nämner...exakt detta hände under många år i den kommun jag syftar på (har ca 20 000 invånare) flyktingarna kommun placerades dit av invandrareverket, efter ett par år flyttade dom till sina landsmän i Malmö, Södertälje, Göteborg etc...
Men i dag är så extrem bostdsbrist , och trångbott i nämnda städer att detta inte längre är möjligt. Dessutom har många bostadsbolag skärpt reglerna för hur många som får bo i lägenheterna detta efter extremt nerslitna lägenheter vitvaror, tvättstugor etc, enorma mycket vattenskador i badrum, vägglös, kackerlackor, , astronomiska vattenräkningar, överfulla sopstationer, you name it...

Så därför tvingas dagens invandrare/flyktingar stanna för gott i kommunplaceringsorten.
Citera
2016-06-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du glömmer en sak....den extrema bostadsbristen.
Det du nämner...exakt detta hände under många år i den kommun jag syftar på (har ca 20 000 invånare) flyktingarna kommun placerades dit av invandrareverket, efter ett par år flyttade dom till sina landsmän i Malmö, Södertälje, Göteborg etc...
Men i dag är så extrem bostdsbrist , och trångbott i nämnda städer att detta inte längre är möjligt. Dessutom har många bostadsbolag skärpt reglerna för hur många som får bo i lägenheterna detta efter extremt nerslitna lägenheter vitvaror, tvättstugor etc, enorma mycket vattenskador i badrum, vägglös, kackerlackor, , astronomiska vattenräkningar, överfulla sopstationer, you name it...

Så därför tvingas dagens invandrare/flyktingar stanna för gott i kommunplaceringsorten.

Det finns ju knappt några bostäder i de mindre kommunerna heller.

Jag tror helt enkelt att de sista hyresområderna i de lite större städerna kommer att tömmas helt på "svenskar" - så som har hänt i t ex Rosengård.

Via lagstiftning i kombination med att svenskar brukar lämna om det blir för många invandrare i området.
Citera
2016-06-16, 12:27
Medlem
Inte ens Malmö på den listan? Hur i helvete ser de då ut i dessa kommuner på listan?
Citera
2016-06-16, 17:07
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det finns ju knappt några bostäder i de mindre kommunerna heller.

Jag tror helt enkelt att de sista hyresområderna i de lite större städerna kommer att tömmas helt på "svenskar" - så som har hänt i t ex Rosengård.

Via lagstiftning i kombination med att svenskar brukar lämna om det blir för många invandrare i området.

detta har redan hänt i mindre samhällen, min egen ort är ett typ exempel, finns bostadskomplex kvarter där inte ett enda namn är svensk i samtliga trappuppgångar.
Citera
2016-06-17, 23:10
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Jag bor i en kommun som står med på andra listan (närmar sig bristningsgränsen) och mina föräldrar bor i en kommun som står med på första listan (bristningsgränsen nådd).

Jag bor i centralorten och märker inte av det alls. Ingen förhöjd brottslighet eller strul i affärer och så.

Föräldrarna bor någon 7-8 kilometer utanför centralorten och där har jag inte heller märkt av något. Inte ens när man är inne i centralorten.

Det man ska komma ihåg är att i dessa kommuner så hamnar oftast invandrarna i större anläggningar ute på landet och då märks de inte.

Innan detta bodde jag i en lite större kommun och där märkte jag definitivt av det men då var det inte flyktingar utan barn till invandrare som stökade.

Att bo i en kommun som tar emot mycket flyktingar är inte så farligt. De flesta kommer att lämna kommunen för större orter och det är då det börjar bli problem.

500-1000 flyktingar i en kommun på 5000-6000 innevånare är inte så farligt om de sitter på sina 2-3 förläggningar.

500-1000 invandrare som bor i ett lägenhetsområde i en större stad där barnen växer upp kommer bli problem.

Läs din kommuns redovisningar och papper på deras hemsida från kommunfullmäktige möten och så vidare och se hur pengarna balanseras och hur mycket den här invasionen kostar. Det är sanslöst vad mycket arbetande timmar, resurser och pengar som går till detta projekt. Men det är väl meningen iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in