Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-04, 10:30
  #1
Medlem
Amors avatar
Robert Ekh var vikarierande pastor i Livets Ord när Ulf Ekman var utomlands. Sedan var han andrepastor bakom Ulf Ekman. Förutom det skrev han böcker om familjeliv och hade kurser i äktenskapsrådgivning.

Nu uppdagas det i tidningen Världen idag att han har haft en flerårig utomäktenskaplig relation. Han skiljer sig lämnar församlingen och flyttar utomlands.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2015...h-skiljer-sig/

Någon som vet mer om det här?

Vem är kvinnan som han har haft relationen med?

Hur påverkar det här församlingen livets ord?

Onekligen måste medlemmarna undra, när först deras pastor och grundare går över till katolska kyrkan. När andrepastorn är insyltad i otrohetsaffärer.


Moderatorn får bestämma om detta ska ligga under skvaller eller under religion.
Citera
2015-02-04, 10:34
  #2
Medlem
Amors avatar
Han ligger bland annat bakom den här boken skriven tillsammans med sin före detta hustru

http://www.amazon.co.uk/Familjen-rel.../dp/9178668891

Boken är en ovärderlig guide i frågor kring relationer, äktenskap och barnuppfostran. Den är skriven ur ett familjeperspektiv men dess vardagsnära beskrivningar, praktiska tillämpningar och starka bibelförankring gör den angelägen för alla som söker Guds vishet för sina liv
Citera
2015-02-04, 10:57
  #3
Medlem
Amors avatar
Även Dagen har skrivit om saken

http://www.dagen.se/grundare-i-livet...A4nst-1.314608
Citera
2015-02-04, 14:53
  #4
Medlem
Det här gör mig väldigt glad. Jag var själv med i Pingstkyrkan som barn, men lämnade efter att mina föräldrar syndigt nog skilde sig. Församlingen var väl inte jätteimponerade av att de bröt förbundet de ingått med gud och valde att visa sitt missnöje med tysta leken och/eller övertydliga exempel på varför jag skulle gå ett trasigt liv till mötes.

När så en frireligiös relationsexpert knullar snett och skiljer sig, ja då blir åtminstone jag lycklig.

Det verkar gå sådär för Livets Ord just nu. Det var ju inte överdrivet länge sen Ekman blev katolik och lämnade allt vad Operation Jabotinsky hette.
Citera
2015-02-04, 15:02
  #5
Medlem
Robert Ekh och hans förfarande diskuteras i den här artikeln (där även en gammal lärare till mig uttalar sig) och tycks ju ha fått en del intern kritik. Artikeln är bara några dagar gammal, och jag säger inte att det har med saken att göra, men det kan ju vara så att man från styrelsens sida valt att läcka uppgifter om hans otrohet för att tvinga bort honom. Det kanske är långsökt, men med tanke på sättet församlingen styrs på är det inte otänkbart att någon annan ur styrelsen känt till Ekhs affär och valt att inte längre hålla den hemligheten när Ekh började bli en förgrundsfigur i skandalen (nåja) om Ekmans pension.
Citera
2015-02-04, 15:39
  #6
Medlem
Robert Ekh är utsatt för en smutskastningskampanj! Det finns en sanning med fler bottnar än den som cirkulerar i pressen och bland den yttre kretsen.
Citera
2015-02-04, 15:48
  #7
Medlem
Ok, intressant. Utveckla gärna om du vill och kan. Helt klart är att LO och trosrörelsen måste gå igenom ett stålbad för att rädda ett sinande förtroendekapital.
Citera
2015-02-04, 15:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KajusTrubbius
Ok, intressant. Utveckla gärna om du vill och kan. Helt klart är att LO och trosrörelsen måste gå igenom ett stålbad för att rädda ett sinande förtroendekapital.
Frun är egentligen inte hans fru! Det är ett skenäktenskap från början och hon är inte intresserad av att rädda Roberts skinn utan låter honom kölhalas nu, ack ack vad han måste ångra att han lät henne komma till nåder för en lång tid sedan. Robert är INTE intresserad av den sortens sängkammaraktiviteter som försigår inom ett äktenskap.
Citera
2015-02-04, 16:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Frun är egentligen inte hans fru! Det är ett skenäktenskap från början och hon är inte intresserad av att rädda Roberts skinn utan låter honom kölhalas nu, ack ack vad han måste ångra att han lät henne komma till nåder för en lång tid sedan. Robert är INTE intresserad av den sortens sängkammaraktiviteter som försigår inom ett äktenskap.
Insinuerar min herre att det inte är en kvinna den gode Robert haft en relation med?
Citera
2015-02-04, 16:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Insinuerar min herre att det inte är en kvinna den gode Robert haft en relation med?
Nej det gör jag sannerligen inte, men det finns saker i denna historia som gör att det finns kraftiga förmildrande omständigheter. Ej Gay men om du tänker utanför boxen så finner du svaret.
Citera
2015-02-04, 17:32
  #11
Medlem
Mr.Antrops avatar
Jag förväntar mig en gammaltestamentlig bestraffning för de inblandade parterna.
Citera
2015-02-04, 17:51
  #12
Medlem
Som före detta medlem och numera pingstkyrklig kan jag ju inte tycka att detta är något annat än tragiskt. Inte minst för hans barn, med tanke på att Robert nu tydligen ska flytta utomlands.

Vad jag förstått det på de som fortfarande är kvar i församlingen så anser många att nytillträdda församlingsföreståndaren Joakim Lundqvist hanterat det senaste året på ett föredömligt sätt med mycket öppenhet, men det är klart att den senaste smällen med Robert Ekh måste kännas väldigt jobbigt för många.

Om inte annat så är det väl en viktig påminnelse för somliga om att ingen människa är ofelbar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback