• 1
  • 2
2015-02-03, 23:38
Medlem
Tjena.

Håller på med en stor renovering hemma, och vardagsrummet är nästan klart, de ska fixas ett eluttag samt ett comhem uttag.

Comhem uttaget ligger i sovrummet idag, den har 3 kopplingar "data" "tv" "fm", har öppnat upp hela skiten, och såg att det är bara 1 inkommande kabel.

Om jag förstår saken rätt, så finns det inkommande samt utgående på "dosan", så om jag nu vill ha ett uttag i vardagsrummet så kan jag köpa en inomhuskoaxialkabel eller såkallad antennkabel, skala av och koppla in den på utgående? Sedan tänkte jag bila in den i väggen mot vardagsrummet, tills jag är i vägg i vägg sen borra genom väggen och sedan koppla in kabel till en "comhem" dosa..

Antennkabel: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...-tv-sat-p39425

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...-tv/antennatet Skrolla ner till "Antennuttag" Där ser ni en bild på "dosan". Den jag har har bara 1 plupp, sen lägger man på en täckram, sen en liten grej i mitten, sen så har man delen som har 3 uttag utåt samt 1 uttag som man för in i pluppen som är "dosan". Den där "grejen" ser man om man tar bort första locket på comhemdosan som sitter fast med en skruv. Den som man måste vrida upp på högra sidan sen kan man rycka ut den. Sen tar man bort 1 skruv till från plastlocket som är låset, sen innanför den sitter det 2 skruvar, 1 längst ner till vänster samt högst upp till höger, efter det kan man ta bort hela täckramen. Då ser man dosan, som är monterat som ett vanligt eluttag med 2 skruvar i varje sida för att få den centrerad med väggen, kollar man på den så finns det ytterligare ett "lock" som sitter fast med 1 skruv samt en klister lapp längst till höger "8 + 4db" (siffra 4 är röd, och 8an är grön), längst till vänster är det 1 pil uppåt och till höger 1 pil neråt, på pilen till vänster är det där inkommande kabel går in i, på höger sida så är det bara en pig på..

Så nu kan man väl skaffa en antennkabel, skala av den så den passar "dosan" och sätta på locket och skruva åt, bila in den i väggen tills jag kommit dit jag vill, sen skaffa en ny koppling och göra på samma sätt fast koppla in den på pilen som går uppåt, dvs inkommande? Eller är jag ute och cyklar.

Sorry om jag rör ihop det med texterna, är trött och ivrig på att lösa problemet
Citera
2015-02-04, 01:24
Medlem
Mr.Noodless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManneG
Tjena.

Håller på med en stor renovering hemma, och vardagsrummet är nästan klart, de ska fixas ett eluttag samt ett comhem uttag.

Comhem uttaget ligger i sovrummet idag, den har 3 kopplingar "data" "tv" "fm", har öppnat upp hela skiten, och såg att det är bara 1 inkommande kabel.

Om jag förstår saken rätt, så finns det inkommande samt utgående på "dosan", så om jag nu vill ha ett uttag i vardagsrummet så kan jag köpa en inomhuskoaxialkabel eller såkallad antennkabel, skala av och koppla in den på utgående? Sedan tänkte jag bila in den i väggen mot vardagsrummet, tills jag är i vägg i vägg sen borra genom väggen och sedan koppla in kabel till en "comhem" dosa..

Antennkabel: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...-tv-sat-p39425

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...-tv/antennatet Skrolla ner till "Antennuttag" Där ser ni en bild på "dosan". Den jag har har bara 1 plupp, sen lägger man på en täckram, sen en liten grej i mitten, sen så har man delen som har 3 uttag utåt samt 1 uttag som man för in i pluppen som är "dosan". Den där "grejen" ser man om man tar bort första locket på comhemdosan som sitter fast med en skruv. Den som man måste vrida upp på högra sidan sen kan man rycka ut den. Sen tar man bort 1 skruv till från plastlocket som är låset, sen innanför den sitter det 2 skruvar, 1 längst ner till vänster samt högst upp till höger, efter det kan man ta bort hela täckramen. Då ser man dosan, som är monterat som ett vanligt eluttag med 2 skruvar i varje sida för att få den centrerad med väggen, kollar man på den så finns det ytterligare ett "lock" som sitter fast med 1 skruv samt en klister lapp längst till höger "8 + 4db" (siffra 4 är röd, och 8an är grön), längst till vänster är det 1 pil uppåt och till höger 1 pil neråt, på pilen till vänster är det där inkommande kabel går in i, på höger sida så är det bara en pig på..

Så nu kan man väl skaffa en antennkabel, skala av den så den passar "dosan" och sätta på locket och skruva åt, bila in den i väggen tills jag kommit dit jag vill, sen skaffa en ny koppling och göra på samma sätt fast koppla in den på pilen som går uppåt, dvs inkommande? Eller är jag ute och cyklar.

Sorry om jag rör ihop det med texterna, är trött och ivrig på att lösa problemet

Comhem nyttjar sig utav Koax, vilket i korthet betyder att det uttaget du kommer sätta upp kommer att vara sämst, jag rekommenderar dig att kontakta comhem och se vad dom tar för att sätta upp ett extra jack.
Citera
2015-02-04, 08:47
Medlem
Kabeltattarens avatar
Om det bara är en inkommande kabel så ska det sitta ett slutmotstånd på utgången.

Det du behöver är ett likadant uttag, dvs 8 dBs, + kabel. Slutmotståndet tar du loss och sätter på utgången i ditt nya uttag istället.

OBS! Om du inte vet vad du gör så ring en antennfirma som kopplar in det åt dig (kabeln kan du dra själv), annars finns det risk för att du stör ut grannarnas internetuppkoppling och/eller tv-bild. Ev. felsökning av detta (och den kan bli ganska omfattande om det är ett kaskadnät innan man hittar vilken lägenhet felet kommer ifrån) får du betala själv och den blir garanterat dyrare än att låta ett proffs göra det direkt istället.

En enklare lösning är ett T-stycke i den vanliga antennkontakten, en kabel till din nuvarande tv, en till tvn i vardagsrummet. Då kan du göra allting själv och Kjell & Company har alla grejor du behöver.
Citera
2015-02-04, 14:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Kabeltattaren, precis.

Det enklaste och bästa är att man bara skaffar sig en liten underförstärkare, kablage, TV-uttag med låg dämpning, kopplar in allt och plockar då ut själva TV-utbudet från det ursprungliga uttaget. Allt det kan man göra själv utan risk för att sabotera det TV-nät som finns.

Man får inte med sig datatrafiken men man kan ju alltid dra datakablage eller köra trådlöst, antingen ha man kabel-TV modemet vid det ursprungliga uttaget. Eller så får man dra en separat koaxialkabel som endast matar själva kabel-TV modemet där man har det placerat.

Alla dessa prylar finns t.ex. att köpa på kjell. Men ska man in och flytta uttag, meka med TV-nätet är det riskabelt, många gånger får man inte, då man inte har rätt att göra sådana ingrepp eftersom det är någon annan som "äger" själva TV-nätet.
Citera
2015-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Noodles
Comhem nyttjar sig utav Koax, vilket i korthet betyder att det uttaget du kommer sätta upp kommer att vara sämst, jag rekommenderar dig att kontakta comhem och se vad dom tar för att sätta upp ett extra jack.

Fast det är väl exakt samma sak, skillnaden är väl att det är jag som gör det själv. Eller tror du de drar en helt ny kabel till vardagsrummet? Antenn firman lär väl dra en kabel från utgående ifrån befintliga dosan i sovrummet?!
Citera
2015-02-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Om det bara är en inkommande kabel så ska det sitta ett slutmotstånd på utgången.

Det du behöver är ett likadant uttag, dvs 8 dBs, + kabel. Slutmotståndet tar du loss och sätter på utgången i ditt nya uttag istället.

OBS! Om du inte vet vad du gör så ring en antennfirma som kopplar in det åt dig (kabeln kan du dra själv), annars finns det risk för att du stör ut grannarnas internetuppkoppling och/eller tv-bild. Ev. felsökning av detta (och den kan bli ganska omfattande om det är ett kaskadnät innan man hittar vilken lägenhet felet kommer ifrån) får du betala själv och den blir garanterat dyrare än att låta ett proffs göra det direkt istället.

En enklare lösning är ett T-stycke i den vanliga antennkontakten, en kabel till din nuvarande tv, en till tvn i vardagsrummet. Då kan du göra allting själv och Kjell & Company har alla grejor du behöver.

Hahah jo jag märkte det, trodde att det skulle sitta på inkommande för att få tryck på kabel så den inte lossnar, men sen fick jag inte någon jävla internet så ringde comhem och sa att jag skruva upp allt och nu fungerar det inte, då sa hon att det kommer vi inte stå för och du får själv betala teknikern, sa att jag provar pilla lite innan.. La då slutmotståndet på andra sidan & vipps så funka allt igen

Okej, men den kopplingen och kabel lär väl finnas på Kjell? Jo allt är ju ganska logiskt, ta bort slutmotståndet, koppla in nya koaxkabel där, led den till nästa uttag och lägg in slutmotståndet där?

Hehe jag tror jag tar den chansen De håller ändå på att gräva in fiber, så det är ju bara en tidsfråga innan alla dumpar comhem, som tur är så har jag endast 3 grannar..

Jo jag vet, men det är ju inte lika snyggt.. Eftersom det är väldigt stor renovering så vill jag att allt ska bli perfekt (därav det tagit 2 äckliga år ) men det kanske går att lägga den snyggt ovan listen, sen borra igenom till vardagsrummet så den kommer precis vid ovankanten på listen, sen dra en vit kabelgömma upp till tvn..
Citera
2015-02-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Kabeltattaren, precis.

Det enklaste och bästa är att man bara skaffar sig en liten underförstärkare, kablage, TV-uttag med låg dämpning, kopplar in allt och plockar då ut själva TV-utbudet från det ursprungliga uttaget. Allt det kan man göra själv utan risk för att sabotera det TV-nät som finns.

Man får inte med sig datatrafiken men man kan ju alltid dra datakablage eller köra trådlöst, antingen ha man kabel-TV modemet vid det ursprungliga uttaget. Eller så får man dra en separat koaxialkabel som endast matar själva kabel-TV modemet där man har det placerat.

Alla dessa prylar finns t.ex. att köpa på kjell. Men ska man in och flytta uttag, meka med TV-nätet är det riskabelt, många gånger får man inte, då man inte har rätt att göra sådana ingrepp eftersom det är någon annan som "äger" själva TV-nätet.

Kabeltattaren? :P

Hur är det en skillnad mot en T-kontakt? eller 2 vägs kontakt kanske det heter?

Det är bara Tv jag kommer använda i vardagsrummet, så det behöver inte vara FM/Data där.. Kör enbart trådlöst då jag inte spelar några spel längre..
Citera
2015-02-04, 16:44
Medlem
Tack för alla tips, men har valt att köra på en T-koppling ändå, snacka med en lokal firma och han sa att det är bättre att köra på en Tkoppling så du inte riskerar att förstöra för grannarna. Slipper bila och allt spackel jobb också... Går nog att göra det fint ändå..
Citera
2015-02-04, 17:07
Medlem
DennisOlofs avatar
ManneG, ja visst, en T-koppling går ju också bra.

Inte behöver du montera upp något uttag om du inte vill, det bestämmer du själv, det är i alla fall viktigt att man inte påverkar det ursprungliga TV-nätet, vad du gör på "din egen sida" av TV-uttaget är mindre viktigt då det inte finns någon risk för att du stör andra.

Du kör redan trådlöst, ännu bättre.

Då räcker det med en T-koppling och kabel till dit du ska ha det, och direkt in i dekodern eller vad det nu är. Ska du ha flera kablar till flera apparater då kanske du behöver en liten underförstärkare för att inte tappa för mycket signal. Men det kan man köpa på kjell om man behöver det.

Du kan ju dessutom bara montera det tillfälligt, alltså lägga kabel på golvet osv, bara för att testa att det funkar som det ska och du är nöjd, sedan fixa någon mer permanent installation.

Lycka till.
Citera
2015-02-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
ManneG, ja visst, en T-koppling går ju också bra.

Inte behöver du montera upp något uttag om du inte vill, det bestämmer du själv, det är i alla fall viktigt att man inte påverkar det ursprungliga TV-nätet, vad du gör på "din egen sida" av TV-uttaget är mindre viktigt då det inte finns någon risk för att du stör andra.

Du kör redan trådlöst, ännu bättre.

Då räcker det med en T-koppling och kabel till dit du ska ha det, och direkt in i dekodern eller vad det nu är. Ska du ha flera kablar till flera apparater då kanske du behöver en liten underförstärkare för att inte tappa för mycket signal. Men det kan man köpa på kjell om man behöver det.

Du kan ju dessutom bara montera det tillfälligt, alltså lägga kabel på golvet osv, bara för att testa att det funkar som det ska och du är nöjd, sedan fixa någon mer permanent installation.

Lycka till.

Jag tänker endast hur det skulle påverka en framtida visning, men de kommer knappt synas då jag lär ha någon slags tvbänk även fast tv kommer hänga på väggen. Men jag tror helt ärligt ingen kommer lägga märke till det, tror fler kollar på kök/badrum då det är det som kostar mycket att göra om. Fast nu har allt kostat då jag lagt renoveringsgips överallt.. Sen har jag gjort antik socklar, foder & taklister för att få en lite mer exklusiv känsla. Tror mer att ögon faller ditåt! DET SKA DE FAN GÖRA FÖR ALL JÄVLA TID JAG LAGT NER PÅ DEM! Köpte i furu & inte färdigmålat!

Tänkte köra den direkt in i tvn, de fungerar väl? Sen tänkte jag även skaffa en tv som har tv-modul, så man slipper all kablage och boxer samt extra kontroll. Kanske om jag känner behov skaffa boxers paket för 99kr? Så får man välja kanaler man vill ha. Fast kör mest på netflix eller viaplay ev nerladdning.

Kan ju prova de först, blir de dåligt så skaffar jag boxer abb

Danke.
Citera
2015-02-04, 21:19
Medlem
DennisOlofs avatar
ManneG, japp, du kan välja att göra som du vill.

Själv har jag aldrig orkat göra något ordentligt permanent, längsta jag kommit har varit vita lister på väggar, kabel genom dörrkarmar och annat. I alla fall så det ser någorlunda snyggt ut, men främst är det för att man lätt ska kunna städa. Det blir så satans mycket damm över allt, så att ha rätt typ av möbler, utformning och annat som gör det enkelt att snabbt städa är det viktigaste. Om man iofs renoverar om osv, så är det fördelaktigt om man trycker in extra mycket VP-rör osv, då blir det så enkelt i efterhand att dra in dom kablarna man behöver. Men men, visst kan du köra kabel direkt i TVn, det finns många olika sätt att lösa problemen på.

Jag kör parabol, tröttnade på alla jävla kanalomflyttningar, nya kanalpaket, och ständigt mekande från bolagens sida med boxar osv. Det kostar ju men med parabol slipper jag den skiten, allt funkar och det är lugn och ro. Kan jag titta på den TV jag vill utan att någon jävla kanal försvinner bara för att man ska byta ut den osv. Blir tokig på sådant.

Kolla också upp vad du vill ha för grejer till TVn, det kommer ju avgöra hur du ska göra med kablarna osv, men vad gäller comhem där måste man ha en kabel från uttaget till sin box, det är ju kabel-TV, går inte att göra det "trådlöst", inte vad jag vet i alla fall. Och kabel är ju trots allt säkert.

WLAN (datanät) funkar ju bra, där är det inte några problem med det trådlösa, men tekniken har ju funnits ganska länge nu.
Citera
2015-02-05, 01:21
Medlem
capmacs avatar
Man får över huvud taget inte ändra eller pilla på något i själva uttaget eller kabeln som matar det. Returaktiverade nät är noggrant uppmätta för att balansera och pillar man i det kan man sabba hela fastighetens nät. Du skall hålla dig till att koppla in det du vill ha i respektive uttag.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in