Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-05, 21:06
  #25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Självmord är lagligt och godkänt av staten
Du väl vet att du blir tvingad in på psyket om du säger åt din läkare att du vill begå självmord? Staten äger din kropp i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Att straffas för droger är stundom idiotiskt, jag är glad att det finns en lag som motarbetar de kartell som finns för beroendeframkallande substanser, och jag är likaså brydd över att jönsar inte låter folk odla/"kemista" fram vad dem vill...
Den nuvarande lagen är ORSAKEN till att dessa karteller finns, inte lösningen på problemet.
Citera
2015-02-05, 22:03
  #26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det fetade stämmer inte. 10% hamnar i missbruk, den siffran är konstant överallt oavsett vad det gäller (knark, alkohol, spel, porr).
Det jag läser om problematisk konsumtion, så ser jag rätt ofta olika siffror.
Citera
2015-02-05, 22:14
  #27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Hör och häpna: det är inte olagligt att skada sig själv, finns inte ens en paragraf om att skada sig själv, såvida man inte vållar för annans hälsa...

Självmord är lagligt och godkänt av staten, man det blir inte ens rättsliga efterstötar av att systematiskt försöka begå självmord!

Att straffas för droger är stundom idiotiskt, jag är glad att det finns en lag som motarbetar de kartell som finns för beroendeframkallande substanser, och jag är likaså brydd över att jönsar inte låter folk odla/"kemista" fram vad dem vill...
Lite svårt att svälja den tolkningen du gör där.
Känns inte som de godkänt självmord, eller har du nått beslut på detta du kan uppvisa?
Sen kanske du säger "ja, har man ingen lag emot självmord, då har man godkänt självmord", nått som jag inte kan hålla med om.
Däremot så har man valt att INTE göra det straffbart.
Sen finns ju det, som kanske inte är en rättslig påföljd, som då är tvångsvård.

Edit:
Lagen är det som skapar drogkarteller, det måste väl vara extremt självförklarande?
__________________
Senast redigerad av klyban 2015-02-05 kl. 22:16.
Citera
2015-02-06, 12:01
  #28
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du väl vet att du blir tvingad in på psyket om du säger åt din läkare att du vill begå självmord? Staten äger din kropp i Sverige.


Den nuvarande lagen är ORSAKEN till att dessa karteller finns, inte lösningen på problemet.
Vad vet du egentligen om orsak och verkan kring narkotikalagen? Skulle säga att det är en motpol till dem som vill släppa knarket fritt, vilket varken kartell eller staten vill, däremot reglera .. och staten (inte kartellen) bör värna om sina invånare i det stora, annars faller landet, däremot driver kartell igång ovälmående inom drogzonen, då deras mjölkkossor är beroende av gräset dem skickar ut...
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lite svårt att svälja den tolkningen du gör där.
Känns inte som de godkänt självmord, eller har du nått beslut på detta du kan uppvisa?
Sen kanske du säger "ja, har man ingen lag emot självmord, då har man godkänt självmord", nått som jag inte kan hålla med om.
Däremot så har man valt att INTE göra det straffbart.
Sen finns ju det, som kanske inte är en rättslig påföljd, som då är tvångsvård.

Edit:
Lagen är det som skapar drogkarteller, det måste väl vara extremt självförklarande?
Nej jag har inte ödslat tid att söka efter en sådan argument, om man uppvisar ett friskt psyke efter ett självmordsförsök så blir följderna minimala. Rättspsyk går efter en läkares bedömning, tvångsvård är en rättslig påföljd som går att överklaga!
Edit: friskt = normalt = något som gör läkaren glad...
Citera
2015-02-06, 13:00
  #29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Vad vet du egentligen om orsak och verkan kring narkotikalagen?
Definitivt mera än du.


Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Skulle säga att det är en motpol till dem som vill släppa knarket fritt, vilket varken kartell eller staten vill, däremot reglera .. och staten (inte kartellen) bör värna om sina invånare i det stora, annars faller landet, däremot driver kartell igång ovälmående inom drogzonen, då deras mjölkkossor är beroende av gräset dem skickar ut....
Knarket är redan fritt och kartellerna tjänar storkovan på det.

Staten kan beskatta knarket och reglera marknaden, precis som de redan gör med alkohol/tobak/lagligt knark ("läkemedel").
Citera
2015-02-06, 15:00
  #30
Avstängd
fbtest11s avatar
Jag tycker det är bra att sjukvården kommer in (även med tvångsåtgärder dvs våld) eftersom många som har självskadebeteende, knarkberoende etc senare (när de räddats av sjukvården) tackar sjukvården för att ha blivit räddade.

Men som sagt, jag vet inte vad polisens roll (om sjukvård inte blandas in alls) är i narkotikafrågor avskräcka (med våld och lögner) för att spara pengar (i sjukvåden).

Jag försökte bara göra mig lustig över att lagboken blir mer konsekvent av att man lägger till "våldtäkt mot själv" som ny lag år 2015 eftersom det redan funnits diskussioner om självmord ska vara olagligt eller ej och det varierar från land till land. Och eftersom individuellt narkotikabruk är olagligt (förutom tidigare narkotika såsom alkohol) så förstår jag inte varför själva-våldtäkt ska vara lagligt eller inte nämnas.

Alla självskadebeteenden är upp till sjukvården.
Lagboken ska vara konsekvent alltså bör våldtäkt mot själv införas som straffbart.
Det är viktigt att droger (speciellt MDMA, gräs, LSD osv) är tillgängliga till viss del eftersom de medför nya idéer - vilket världen behöver. De ger intern stimulans istället för extern stimulans vilket är det enda nykterister upplever. Olika medvetandetillstånd kan vara viktiga för mänsklighetens framgång - t.ex. Spartanerna gjorde ett beslut nyktra och sedan beslut i samma fråga efter några flaskor vin - nästa dag jämförde de besluten och valde det bästa. Droger är alltså nödvändiga eller hjälpsamma i beslutmakningsprocessen (den man studerar på Harward Business School).
Citera
2015-02-06, 17:06
  #31
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Jag tycker det är bra att sjukvården kommer in (även med tvångsåtgärder dvs våld) eftersom många som har självskadebeteende, knarkberoende etc senare (när de räddats av sjukvården) tackar sjukvården för att ha blivit räddade.

Men som sagt, jag vet inte vad polisens roll (om sjukvård inte blandas in alls) är i narkotikafrågor avskräcka (med våld och lögner) för att spara pengar (i sjukvåden).

Jag försökte bara göra mig lustig över att lagboken blir mer konsekvent av att man lägger till "våldtäkt mot själv" som ny lag år 2015 eftersom det redan funnits diskussioner om självmord ska vara olagligt eller ej och det varierar från land till land. Och eftersom individuellt narkotikabruk är olagligt (förutom tidigare narkotika såsom alkohol) så förstår jag inte varför själva-våldtäkt ska vara lagligt eller inte nämnas.

Alla självskadebeteenden är upp till sjukvården.
Lagboken ska vara konsekvent alltså bör våldtäkt mot själv införas som straffbart.
Det är viktigt att droger (speciellt MDMA, gräs, LSD osv) är tillgängliga till viss del eftersom de medför nya idéer - vilket världen behöver. De ger intern stimulans istället för extern stimulans vilket är det enda nykterister upplever. Olika medvetandetillstånd kan vara viktiga för mänsklighetens framgång - t.ex. Spartanerna gjorde ett beslut nyktra och sedan beslut i samma fråga efter några flaskor vin - nästa dag jämförde de besluten och valde det bästa. Droger är alltså nödvändiga eller hjälpsamma i beslutmakningsprocessen (den man studerar på Harward Business School).
Fast man får belöningar för att supa som inte direkt är den drogen som skadar minst. Och belöningar för att skära eller klippa av sitt eget kön.
Varför ska man inte få straff för andra droger då?
Citera
2015-02-06, 21:10
  #32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Vad vet du egentligen om orsak och verkan kring narkotikalagen? Skulle säga att det är en motpol till dem som vill släppa knarket fritt, vilket varken kartell eller staten vill, däremot reglera .. och staten (inte kartellen) bör värna om sina invånare i det stora, annars faller landet, däremot driver kartell igång ovälmående inom drogzonen, då deras mjölkkossor är beroende av gräset dem skickar ut...

Nej jag har inte ödslat tid att söka efter en sådan argument, om man uppvisar ett friskt psyke efter ett självmordsförsök så blir följderna minimala. Rättspsyk går efter en läkares bedömning, tvångsvård är en rättslig påföljd som går att överklaga!
Edit: friskt = normalt = något som gör läkaren glad...
Finner inte att du tillförde nått alls.
Så samma kvarstår i det du citerade.

Vem vill släppa knarket fritt?
Om man reglerar en substans, så är den allt annat än fri.
Idag är den fri dock, då det finns i obegränsad mängd för konsument och vem som helst kan köpa.
Du verkar ha fått det mesta om bakfoten.
Citera
2015-02-07, 17:12
  #33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det fetade stämmer inte. 10% hamnar i missbruk, den siffran är konstant överallt oavsett vad det gäller (knark, alkohol, spel, porr).
Njae.

Den gäller för saker som främst är psykiskt beroendeframkallande som röka, MDMA, shopping, World of Warcraft och så vidare. Av dessa tio procent så är det ungefär sex till åtta procentenheter som har underliggande problem där ett problematiskt bruk bara ett symptom. Kvar har vi då bara ynka två till fyra procent som rent medicinskt sett har ett missbruk.

För saker som är fysiskt beroendeframkallande så är siffran något högre, 17 procent tror jag det är.

För övrigt är det här ett ovanligt korkat tankeexperiment av TS eftersom man inte kan våldta sig själv. Jag kan i alla fall inte tvinga mig till saker hur som helst.
Citera
2015-02-07, 17:20
  #34
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Knarket är redan fritt och kartellerna tjänar storkovan på det.
Staten kan beskatta knarket och reglera marknaden, precis som de redan gör med alkohol/tobak/lagligt knark ("läkemedel").
I min värld är fritt flöde inte en reglerad distribution...
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vem vill släppa knarket fritt?
Om man reglerar en substans, så är den allt annat än fri.
Idag är den fri dock, då det finns i obegränsad mängd för konsument och vem som helst kan köpa.
Du verkar ha fått det mesta om bakfoten.
Påstår du att någon vill släppa knarket fritt så kom du med argument för det. Självmord är lagligt då det inte finns en lag som motsätter dig att begå självmord, däremot beivras det i normen, som varken är lag eller en absolut sanning...
Citera
2015-02-07, 18:20
  #35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
I min värld är fritt flöde inte en reglerad distribution..

Men det är ju för fan nu det är ett fritt flöde. Narkotikamarknaden är helt oreglerad.
Citera
2015-02-07, 20:06
  #36
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men det är ju för fan nu det är ett fritt flöde. Narkotikamarknaden är helt oreglerad.
Jaha, uppfattningslära. Övertygad att du har koll på hur det är, det är jag med, i min värld. Förutsätter inte att människan är en psykopatisk sökare, katt och råtta-leken pågår likaså, inte en käft fri att stå och slänga tjack på gatan, till skillnad från att självförvållande skador som det är "fritt flöde" på...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback