2015-02-04, 22:31
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Polisen går förbi ett fönster och ser en man köra in och ut med en borste i röven medan han gråter, fönstret står på glänt så polisen frågar "vafan håller du på med?" och mannen svarar "jag våldtar mig själv". Efter en juridisk process döms han till dagsböter.

Är inte det rimligt - han erkände brottet.

Är det ett polisärende (för rättsystemet) eller ett medicinskt ärende?

Om det inte är ett polisärende, varför är då ringa narkotikabrott i lagboken? Jag tycker det låter logiskt att införa "våldtäkt mot själv" in i lagboken som en ny lag 2015. Det låter ju logiskt med tanke på att andra självskadebrott (narkotikabrott) är olagliga. För att lagboken ska vara konsekvent måste också våldtäkt mot själv bli ett polisärende.

Skulle vilja se denna logik segra och fejsen på politikerna när de gör ett pressmemo om att man längre inte får våldta sig själv som ny lag i lagboken 2015.
Det är klart man ska få straff för allt som är dåligt att göra??????

Citat:
Ursprungligen postat av garnierfructis
Håller med. Borde vara dödsstraff på det!
Inte dödstraff men kanske fängelse.
Citera
2015-02-04, 22:33
Bannlyst
Det här är alltså teoretisk akademisk juridik; ungefär en fråga man kan köra i juridikklassrum i Handelshögskolan. Det finns ju en logik bakom men resultatet "att förbjuda våldtäkt mot en själv av en själv" är löjligt.

Kan f.ö. Meddela att jag gillar sitationen med darknet och jag har för närvarande inte den människosyn att jag skulle vilja se allt knark säljas på Systembolaget - det skulle göra samhället sämre eftersom 60% av befolkningen drabbas negativt av droger, medan 40% får ut något positivt (och 0.0000001% får livsförändrande upplevelser såsom Steve Jobbs eller Eminem m.fl. som inte skäms över att ha använt droger). Så ja, håll internet fritt och nuvarande lagar (och ja - vi har sjuksköterskor som tar hand om missbrukare - det är inte enbart poliser som "hjälper" allt från festamfetaministern till haschrökaren).
Citera
2015-02-04, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Det är klart man ska få straff för allt som är dåligt
Jag hade skickat personen till doktorn/psykologen, inte till tingsrätten.

Men jag kan se rationaliteten i att bara skicka vissa till doktorn eftersom det är billigare att hota med att skicka folk till tingsrätten. Ekonomiskt.
Citera
2015-02-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I USA är självmord olagligt. I Sverige är det lagligt sedan 1856, men vi har istället LPT. Är man självmordsbenägen och säger det till en dårdoktor kan man åka in på psyket på obestämd tid.

Av nyfikenhet. Hur straffar man någon som tar sitt eget liv?
Citera
2015-02-05, 11:28
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag hade skickat personen till doktorn/psykologen, inte till tingsrätten.

Men jag kan se rationaliteten i att bara skicka vissa till doktorn eftersom det är billigare att hota med att skicka folk till tingsrätten. Ekonomiskt.
ja många är väldigt dåliga på att ta straff på rätt sätt, och ändra sig. men kan förstå att man inte vill hjälpa brottslingar
Citera
2015-02-05, 13:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Det här är alltså teoretisk akademisk juridik; ungefär en fråga man kan köra i juridikklassrum i Handelshögskolan. Det finns ju en logik bakom men resultatet "att förbjuda våldtäkt mot en själv av en själv" är löjligt.

Kan f.ö. Meddela att jag gillar sitationen med darknet och jag har för närvarande inte den människosyn att jag skulle vilja se allt knark säljas på Systembolaget - det skulle göra samhället sämre eftersom 60% av befolkningen drabbas negativt av droger, medan 40% får ut något positivt (och 0.0000001% får livsförändrande upplevelser såsom Steve Jobbs eller Eminem m.fl. som inte skäms över att ha använt droger). Så ja, håll internet fritt och nuvarande lagar (och ja - vi har sjuksköterskor som tar hand om missbrukare - det är inte enbart poliser som "hjälper" allt från festamfetaministern till haschrökaren).
Det fetade stämmer inte. 10% hamnar i missbruk, den siffran är konstant överallt oavsett vad det gäller (knark, alkohol, spel, porr).
Citera
2015-02-05, 13:20
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
ja många är väldigt dåliga på att ta straff på rätt sätt, och ändra sig. men kan förstå att man inte vill hjälpa brottslingar
Varför skulle man ta ett straff för SJÄLVMORDSFÖRSÖK på "rätt sätt"? Jag anser mig inte vara statens egendom och således är det helt orimligt att jag straffas för självskadebeteende. Min kropp, mina val.
Citera
2015-02-05, 14:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför skulle man ta ett straff för SJÄLVMORDSFÖRSÖK på "rätt sätt"? Jag anser mig inte vara statens egendom och således är det helt orimligt att jag straffas för självskadebeteende. Min kropp, mina val.
Nej jag tycker inte alla kan det. Om man får ett straff blir det motsats effekt så man vill göra det mer istället
Krångligt med människor, kan inte bara ta ett straff och fatta att man ska ändra sig efter det, att det var fel.. Lyssna på dom som vet bättre.. En del är helt hopplösa
Jag är väl sån, tycker det är jätte svårt med auktoriteter och kan inte fatta straff och belöningar och ändra mig efter det
Citera
2015-02-05, 16:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej jag tycker inte alla kan det. Om man får ett straff blir det motsats effekt så man vill göra det mer istället
Krångligt med människor, kan inte bara ta ett straff och fatta att man ska ändra sig efter det, att det var fel.. Lyssna på dom som vet bättre.. En del är helt hopplösa
Jag är väl sån, tycker det är jätte svårt med auktoriteter och kan inte fatta straff och belöningar och ändra mig efter det
Ingen vet "bättre" om vad jag vill än jag själv. Att tro något annat är rena dårskapen.
Citera
2015-02-05, 16:39
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ingen vet "bättre" om vad jag vill än jag själv. Att tro något annat är rena dårskapen.
Du är väldigt dålig på att bli straffad.
Citera
2015-02-05, 18:20
Bannlyst
Självmord = olagligt,
Att ta knark = olagligt,

För att vara konsekvent:

Skada sig själv = olagligt,
Våldta sig själv = olagligt.

-----

Sen har vi ju sjukvården dit vi i praktiken kan skicka folk för självmordsbenägenhet, självskadebeteende, knark, osv.

Tycker bara det tycks logiskt att föra in "ringa våldtäkt mot självet" och "grov våldtäkt mot självet" i lagen, inte för att det får någon praktisk påverkan men för att man vill ha en konsekvent lagbok.
Citera
2015-02-05, 19:41
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Självmord = olagligt,
Att ta knark = olagligt,

För att vara konsekvent:

Skada sig själv = olagligt,
Våldta sig själv = olagligt.

-----

Sen har vi ju sjukvården dit vi i praktiken kan skicka folk för självmordsbenägenhet, självskadebeteende, knark, osv.

Tycker bara det tycks logiskt att föra in "ringa våldtäkt mot självet" och "grov våldtäkt mot självet" i lagen, inte för att det får någon praktisk påverkan men för att man vill ha en konsekvent lagbok.
Hör och häpna: det är inte olagligt att skada sig själv, finns inte ens en paragraf om att skada sig själv, såvida man inte vållar för annans hälsa...

Självmord är lagligt och godkänt av staten, man det blir inte ens rättsliga efterstötar av att systematiskt försöka begå självmord!

Att straffas för droger är stundom idiotiskt, jag är glad att det finns en lag som motarbetar de kartell som finns för beroendeframkallande substanser, och jag är likaså brydd över att jönsar inte låter folk odla/"kemista" fram vad dem vill...
Senast redigerad av JuristGross 2015-02-05 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in