Citat:
Ursprungligen postat av
GodIsMyFella
Det finns många anledningar till att bry sig om andra.
Dels praktiska, då hungriga människor kan blir desperata och farliga kan det vara smart att "bry sig lite" och se till att de får mat.
De flesta mår nog även bra av självbekräftelsen, "jag bryr mig om andra, jag är en bra människa, GO ME!", det blir en win-win då man kan hjälpa andra samtidigt som man hjälper sig själv.
För dig kanske det inte finns någon speciell anledning, och då slipper du

Ok, men att hjälpa andra för att känna sig och verka bra är väl inte rätt skäl? Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel, men att man inte ska prioritera det på bekostnad av saker som står en närmare.
Sen att folk som vi inte hjälper kan bli farliga. Där har du en viss poäng. Hade t.ex socialbidragen försvunnit hade samhället försänkts i kaos. Å andra sidan känns det inte rätt att med kniven mot strupen, tvingas att hjälpa.
Min poäng är bara att man ska prioritera rätt saker. Även att man inte ska lägga sig i sådant man inte har med att göra. USA invaderade t.ex. Irak. Sverige hade trupper i Afghanistan. Det är exempel på när man bryter mot denna princip.
Jag är generös och har ofta hjälpt människor på olika sätt. Det är absolut inte fel att hjälpa någon. Jag prioriterar dock de som står mig närmast. Att göra tvärtom är enligt min uppfattning sjukt.