• 1
  • 2
2015-02-03, 22:36
Medlem
Gameplayers avatar
Jag undrar varför folk bryr sig så mycket om vad andra gör? Gör jag t.ex. något som inte involverar eller skadar någon annan, har ingen med det att göra. Även på andra hållet så bryr jag mig mest om saker som på ett eller annat sätt påverkar mig själv. Visst har jag ibland varit lite engagerad i saker jag inte har med att göra. Jag är dock medveten att detta är fel.

Jag har ofta sett en svensk man på stan som dagligen samlar pengar till Gaza-remsan. Det är säkert en bra man men jag hade en dag velat fråga honom "Varför är denna remsa så viktigt för dig? Bor du där?" Själv ser jag andra saker som viktigare som t.ex. om jag har toapapper hemma. Detta är något som påverkar mig direkt. Har jag glömt att köpa toapapper blir det problematiskt för mig. Hade hela Gaza-remsan försvunnit, hade jag inte ens märkt det förrän jag läst om det i tidningen. Så jag prioriterar toapapper.

Så min poäng är att folk kanske prioriterar fel saker. Man ska i största möjliga mån skita i vad andra gör, och fokusera på det som betyder något. Detta synsätt gör en inte till en dålig person utan faktiskt tvärtom. Jag känner folk som bryr sig mer om främlingar än om närstående, vilket är sjukt. Ta även någon som ger pengar till barnen i Afrika, men missköter sina egna barn. Nej, vakna upp och låta andra sköta sig själva. Hade fler fattat detta hade världen nog varit en bättre plats.
Senast redigerad av Gameplayer 2015-02-03 kl. 22:47.
Citera
2015-02-03, 22:48
Medlem
GodIsMyFellas avatar
Det finns många anledningar till att bry sig om andra.

Dels praktiska, då hungriga människor kan blir desperata och farliga kan det vara smart att "bry sig lite" och se till att de får mat.

De flesta mår nog även bra av självbekräftelsen, "jag bryr mig om andra, jag är en bra människa, GO ME!", det blir en win-win då man kan hjälpa andra samtidigt som man hjälper sig själv.

För dig kanske det inte finns någon speciell anledning, och då slipper du
Citera
2015-02-03, 22:57
Bannlyst
Ja fattar inte heller varför man ska bry sej om ett skit som man inte vet nått om vem bryr sej va som händer me en idiot man aldrig ens träffat och som är svart? Om ja fick säja själv hade jag det direkt till dom också om dom ska tränga sig på? Så jävla tråkit också för en fin kille som dej att blivit utsatt för det du skriver finns ingen rimlig filosofi i att plåga sej själv att andra människor som lider?
Citera
2015-02-03, 22:59
Medlem
O-Lyckligs avatar
Svarar på rubriken...

Om inte för att vara nobel så "att bry sig om andra" medför, förhoppningsvis, att dessa "andra" även bryr sig om dig den dag du finner dig behövande av det
Citera
2015-02-03, 23:09
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodIsMyFella
Det finns många anledningar till att bry sig om andra.

Dels praktiska, då hungriga människor kan blir desperata och farliga kan det vara smart att "bry sig lite" och se till att de får mat.

De flesta mår nog även bra av självbekräftelsen, "jag bryr mig om andra, jag är en bra människa, GO ME!", det blir en win-win då man kan hjälpa andra samtidigt som man hjälper sig själv.

För dig kanske det inte finns någon speciell anledning, och då slipper du

Ok, men att hjälpa andra för att känna sig och verka bra är väl inte rätt skäl? Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel, men att man inte ska prioritera det på bekostnad av saker som står en närmare.

Sen att folk som vi inte hjälper kan bli farliga. Där har du en viss poäng. Hade t.ex socialbidragen försvunnit hade samhället försänkts i kaos. Å andra sidan känns det inte rätt att med kniven mot strupen, tvingas att hjälpa.

Min poäng är bara att man ska prioritera rätt saker. Även att man inte ska lägga sig i sådant man inte har med att göra. USA invaderade t.ex. Irak. Sverige hade trupper i Afghanistan. Det är exempel på när man bryter mot denna princip.

Jag är generös och har ofta hjälpt människor på olika sätt. Det är absolut inte fel att hjälpa någon. Jag prioriterar dock de som står mig närmast. Att göra tvärtom är enligt min uppfattning sjukt.
Citera
2015-02-03, 23:14
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornationen
Ja fattar inte heller varför man ska bry sej om ett skit som man inte vet nått om vem bryr sej va som händer me en idiot man aldrig ens träffat och som är svart? Om ja fick säja själv hade jag det direkt till dom också om dom ska tränga sig på? Så jävla tråkit också för en fin kille som dej att blivit utsatt för det du skriver finns ingen rimlig filosofi i att plåga sej själv att andra människor som lider?

Du har en bra poäng. Man ska se till sitt eget först och att t.o.m. lida för okändas skull är såklart helt rubbat.
Citera
2015-02-03, 23:15
Medlem
Jag vill iallafall att du ska må bra.
Även om du inte vill att jag vill det så vill jag ändå att du ska må bra.
Citera
2015-02-03, 23:19
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Svarar på rubriken...

Om inte för att vara nobel så "att bry sig om andra" medför, förhoppningsvis, att dessa "andra" även bryr sig om dig den dag du finner dig behövande av det

Jo, som jag skrev tycker jag man ska bry sig och hjälpa andra fast med rim och reson. Men det finns även negativa aspekter av att "bry sig" som att lägga sig i saker man inte har med att göra.

Visst har jag hjälpt folk och jag är tacksam om någon hjälper mig. Det är dock människor som korsat min väg vid tillfällen då endast jag kunnat hjälpa. Är det nödfall så hjälper man såklart...
Citera
2015-02-03, 23:20
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag vill iallafall att du ska må bra.
Även om du inte vill att jag vill det så vill jag ändå att du ska må bra.

Tack, och jag vill också att du ska må bra.
Citera
2015-02-03, 23:21
Medlem
Visst vore det bra om alla ville att alla skulle må bra?
Vill du att alla ska må bra?
Citera
2015-02-03, 23:23
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Visst vore det bra om alla ville att alla skulle må bra?
Vill du att alla ska må bra?

Såklart. Hade jag kunnat trycka på en knapp och alla hade mått bra, hade jag gjort det utan tvekan.
Citera
2015-02-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Såklart. Hade jag kunnat trycka på en knapp och alla hade mått bra, hade jag gjort det utan tvekan.

Skönt att höra.
Bara att börja med att minska lidandet?
Hjälpa där man vill och kan.
All minskning av lidande föder mer människor som kan minska andras lidande.
Spelar inte så stor roll var det minskar. Bara det minskar.
Tillsammans ska vi höja oss.
Senast redigerad av ivanivan 2015-02-03 kl. 23:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in