Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-03, 19:39
  #1
Medlem
Falukorvarnas avatar
Är trött på att hyra, vill köpa egna. Dock är det nu Februari och jag bor i Stockholmstrakten. Är det värt att köpa det nu? Hur länge till tror ni man kan åka?
Citera
2015-02-03, 20:27
  #2
Medlem
Klart du kan köpa skidor nu. Spanade själv på ett par schyssta völkl twintips att lattja i parken med.

De funkar ju lika bra nästa säsong. Sen kan man alltid ta en weekend mer norrut. Går att åka tills mitten på mars ibland längre.
Citera
2015-02-03, 23:17
  #3
Medlem
Marsovs avatar
Såklart det är värt att köpa vid den här tiden - själv väntar jag på att den lokala anläggningen ska ha sin öppningsdag.

Och när det gäller skidutrustningen så lönar det förstås nästan alltid att importera nere ifrån kontinenten.
Citera
2015-02-04, 09:50
  #4
Medlem
Falukorvarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Såklart det är värt att köpa vid den här tiden - själv väntar jag på att den lokala anläggningen ska ha sin öppningsdag.

Och när det gäller skidutrustningen så lönar det förstås nästan alltid att importera nere ifrån kontinenten.

Vilka länder då? Vilka sidor? Jag kan inte detta. Men du menar alltså Tyskland eller Spanien?
Citera
2015-02-04, 09:59
  #5
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
Vilka länder då? Vilka sidor? Jag kan inte detta. Men du menar alltså Tyskland eller Spanien?
Spanien?

Tyska och österrikiska webshoppar som www.sport-conrad.com, www.blue-tomato.com mfl. är nästan alltid billigare än svenska sportaffärer. Men det krävs förstås att du vet vad du vill ha.
Citera
2015-02-07, 14:12
  #6
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
Vilka länder då? Vilka sidor? Jag kan inte detta. Men du menar alltså Tyskland eller Spanien?

Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Spanien?

Tyska och österrikiska webshoppar som www.sport-conrad.com, www.blue-tomato.com mfl. är nästan alltid billigare än svenska sportaffärer. Men det krävs förstås att du vet vad du vill ha.

Precis.

När det gäller pjäxor är det naturligtvis viktigt att du kan prova dom innan. Ett sett är att helt enkelt trampa ned till sportbutikerna och prova några olika modeller som passar dig och sedan gå hem och "fundera" på saken.
Citera
2015-02-09, 22:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
Är trött på att hyra, vill köpa egna. Dock är det nu Februari och jag bor i Stockholmstrakten. Är det värt att köpa det nu? Hur länge till tror ni man kan åka?

Menr du hur länge till man kan åka i Stockholm? Det kan väl inte vara länge. Men norrut, i mera civiliserade trakter, kan du åka länge än.
Citera
2015-02-10, 18:46
  #8
Medlem
Falukorvarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Menr du hur länge till man kan åka i Stockholm? Det kan väl inte vara länge. Men norrut, i mera civiliserade trakter, kan du åka länge än.

Ja det var det jag menade, skidsäsången i Stockholm. Jag har inte möjligheten att lämna länet.
Citera
2015-02-10, 21:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
Ja det var det jag menade, skidsäsången i Stockholm. Jag har inte möjligheten att lämna länet.

Tveksamt isåfall. Där kan väl inte backarna hålla öppet många veckor till? Å andra sidan har du ju skidorna kvar till nästa säsong.
Citera
2015-02-20, 09:49
  #10
Medlem
Falukorvarnas avatar
Vet någon om samma skidor av samma årsmodel går ner i pris när sommaren närmar sig för att sedan öka igen när nästa säsong kommer?
Citera
2015-02-22, 18:50
  #11
Medlem
Var kan man åka längdskidor utomhus i anslutning till Stockholm, gärna i skog och mark utan en massa människor runtom? Undrar även om det finns inomhusbanor att åka på. Har för mig att jag läste någonstans att de skulle göra en längdskidbana av någon tunnel för några år sedan. Blev det av?
__________________
Senast redigerad av Aktien 2015-02-22 kl. 18:53.
Citera
2015-02-23, 16:54
  #12
Medlem
Hej!

Absolut värt att köpa skidor idag eller t o m senare, inte lika kul som att göra det innan säsongen men man spar ju massa tusenlappar. Läs runt lite på nätet om skidor o få en uppfattning om vilka du vill ha och se om du kan hitta dem på någon av de tyska billigare sidorna, ekosport, xspo, bergzeit är bra när man köper bindning+skida förutom dem som redan blivit nämnda. Blue-tomato är ganska dyr men man kan ju alltid kolla efter.

Tror aldrig jag sett en skida sänkas i slutet av en säsong för att sen gå upp i pris i början på nästa men oftast är det ju slutsålda innan nästa säsong börjar. Dock så är det ovanligt att skidor ändras varje år, de brukar förbli samma 2-3 år innan de uppdaterar modellen, de ändrar bara grafiken på skidan varje år, så om du köper en skida nu av modell 14/15 så finns det en stor chans att nästa års skida av den modellen kommer vara exakt likadan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback