2015-02-03, 19:07
Avstängd
Jag har en matvåg som när jag lagt på en skål och startar den visar nettovikt istället för vikt varför blir de så?
Vågen jag har är denna http://www.rusta.com/se/koksvag-digital-p90951438.aspx
Citera
2015-02-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag har en matvåg som när jag lagt på en skål och startar den visar nettovikt istället för vikt varför blir de så?

Du menar att den visar 0 ifall du startar vågen med vikt redan på ?
Citera
2015-02-03, 20:09
Medlem
Ratis avatar
Kallas för tare-funktion.
Man startar vågen, sätter på en skål, nollställer vikten till 0, sedan kan man väga flera saker samtidigt istället för en och en.
Citera
2015-02-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kallas för tare-funktion.
Man startar vågen, sätter på en skål, nollställer vikten till 0, sedan kan man väga flera saker samtidigt istället för en och en.
Ok, den ska klara det enligt rustas hemsida! Så ts får läsa manualen eller ta med den till butiken.
Citera
2015-02-03, 22:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nettovikten är den enda intressanta i ett kök.
Alla vågar av digital art fungerar antingen att de nollställs när man sätter på vågen.
Och vissa mer avancerande vågar, nollställs inte när man sätter på dom.
Men har en tara knapp, som då "nollställer" vågen.
Nästa gång man sätter på vågen, brukar en sån våg komma ihåg den senaste vikten.
Så har man inget på, så är det bara å¨med tara igen.

Din våg har en tarafunktion, och därför kommer antagligen nettovikt upp(kanske inte ens finns att den visar bruttovikt).
Ser nu instruktionen att nettovikt kommer upp när du har tryckt på tara.
Och för att få bort, trycker du ZERO en stund.
Citera
2015-02-04, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nettovikten är den enda intressanta i ett kök.
Alla vågar av digital art fungerar antingen att de nollställs när man sätter på vågen.
Och vissa mer avancerande vågar, nollställs inte när man sätter på dom.
Men har en tara knapp, som då "nollställer" vågen.
Nästa gång man sätter på vågen, brukar en sån våg komma ihåg den senaste vikten.
Så har man inget på, så är det bara å¨med tara igen.

Din våg har en tarafunktion, och därför kommer antagligen nettovikt upp(kanske inte ens finns att den visar bruttovikt).
Ser nu instruktionen att nettovikt kommer upp när du har tryckt på tara.
Och för att få bort, trycker du ZERO en stund.
Okej vad är skillnad på nettovikt och bruttovikt? Och varför kommer nettovikten upp för att jag använder taraknappen?
Om jag ska väga hur mycket chips jag häller upp i en skål så ska jag väl först ta på skålen och sedan starta vågen och hälla i chipsen för att de ska visa rätt?
Citera
2015-02-04, 17:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej vad är skillnad på nettovikt och bruttovikt? Och varför kommer nettovikten upp för att jag använder taraknappen?
Om jag ska väga hur mycket chips jag häller upp i en skål så ska jag väl först ta på skålen och sedan starta vågen och hälla i chipsen för att de ska visa rätt?
Ledsen tänker inte förklara för dig, eller orkar inte är rätt ord.
Testa och se, eller googla netto och brutto eller kolla SAOL för ord beskrivning.
Citera
2015-02-05, 08:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Strunta i netto och brutto. Sätt skålen på vågen och tryck på on-knappen. Vågen visar nu noll med skålen på. Häll i chips, vågen visar nu vikten på chipsen.
Citera
2015-02-05, 09:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vad fan är problemet? Vill du veta vad själva skålen väger så startar du vågen innan du sätter skålen (tom) på vågen, vill du veta vad chipsen väger så sätter du skålen på vågen innan du startar vågen så blir den nollställd (tarerad) med skålen på.

Är du självplågare och gärna vill räkna själv i onödan så kan du starta vågen först, väga tom skål, sedan skål med chips och räkna ut differensen själv.

Ovanstående skrev jag inte själv utan lånade ut datorn till en amöba som visste detta.
Citera
2015-02-08, 00:01
Medlem
Du har en vanlig digital köksvåg med 2 knappar. Du har en manual. Men du får inte det hela att gå ihop.

Vad är det du hoppas att Flashback ska bidra med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in