2015-02-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Fick känslan av att "begravningen" ska symbolisera ett raserat hus.
Jo det stämmer nog. Som ett svar på de bombningar man visade från i början av filmen.
Citera
2015-02-08, 08:29
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgos
Precis, helt korrekt. Jag gissar att det hela bottnar i att Ryssland stöttar Assad. Kanske man kan kalla kriget i Syrien ett krig via proxy mellan Usa/Israel/EU och Ryssland.

Syrienkonflikten grundar sig i två orsaker:

1) Israel vill förinta alla starka och fungerande arabstater is sin närregion.
2) Sunnimuslimer är inne i en religiös väckelse, är hyfsat välorganiserade och är beslutna att erövra stater som historiskt varit sunnimuslimska.

Dessa två intressen går hand-i-hand. Israel fixar så att USA och EU stöder upprorsrörelser med pengar och vapen medan islamisterna skaffar manskap till krigföringen. Så här kommer det fortsätta tills judiska maktgrupper i Väst möter organiserat motstånd ifrån europeiskättade. Därför de simultant hatar och motverkar alla tecken på nationalism och liknande i västerlandet då det enbart är i explicit provit politik där våra intressen sätts i första hand som det organiserade motståndet kan ske under.

Fast det här är helt OT.
Citera
2015-02-08, 08:37
Medlem
Arkiaters avatar
Är det överhuvudtaget känt var IS högste ledare Abu Bakr al-Baghdadi (Kalifen) och hans närmast underordnade Abu Ali (ansvarig för IS i Syrien) och Abu Muslim (ansvarig för IS i Irak) befinner sig?
Antar att dessa avskum redan står på dödslistan över personer som skall likvideras av USA eller dess allierade.
Varför inte utfästa en hög belöning till den/ de som dödar dem och en extremt hög belöning till den/ de som ser till att de kan infångas levande? Usama bin Laden fick ju smaka bly tillslut och dessa herrar kan väl inte förvänta sig något annat?

Skulle vilja se hur kaxiga de är då de själva står under galgen eller framför en exekutionspluton.
Senast redigerad av Arkiater 2015-02-08 kl. 08:41.
Citera
2015-02-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Är det överhuvudtaget känt var IS högste ledare Abu Bakr al-Baghdadi (Kalifen) och hans närmast underordnade Abu Ali (ansvarig för IS i Syrien) och Abu Muslim (ansvarig för IS i Irak) befinner sig?
Antar att dessa avskum redan står på dödslistan över personer som skall likvideras av USA eller dess allierade.
Varför inte utfästa en hög belöning till den/ de som dödar dem och en extremt hög belöning till den/ de som ser till att de kan infångas levande? Usama bin Laden fick ju smaka bly tillslut och dessa herrar kan väl inte förvänta sig något annat?

Skulle vilja se hur kaxiga de är då de själva står under galgen eller framför en exekutionspluton.

Nej, man vet inte var Abu Bakr befinner sig - åtminstone är det inget som man har gått ut med... Han var säkert i Raqqa förut, men nu kanske han har flyttat på sig pga intensifierade bombningar? Man vet över huvudtaget nästan ingenting om honom. Inte ens hans riktiga namn om jag har förstått det rätt.
Citera
2015-02-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Nej, man vet inte var Abu Bakr befinner sig - åtminstone är det inget som man har gått ut med... Han var säkert i Raqqa förut, men nu kanske han har flyttat på sig pga intensifierade bombningar? Man vet över huvudtaget nästan ingenting om honom. Inte ens hans riktiga namn om jag har förstått det rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Abu_Bakr_al-Baghdadi
Citera
2015-02-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
har man inte sett videon är det stor risk att man målar upp en bild av förloppet som är värre än vad det verkligen är. Det förhindrar inte att det som sker faktiskt är hemskt. Men det hade kunnat vara ännu värre.

Hur menar du att det kunde blivit värre? Är du seriös nu?
Citera
2015-02-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lila-Orkidee
Hur menar du att det kunde blivit värre? Är du seriös nu?
Det finns mer utdragna sätt att döda en människa på. Detta var ju över på någon minut.
Senast redigerad av stros 2015-02-08 kl. 14:24.
Citera
2015-02-08, 15:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Efter detta så måste det väl rimligtvis vara så att alla piloter som deltar i bombningarna av ISIS har någon sorts självmordsredskap med sig. Giftampull? Pistol?

Det svåra med sådana är dock att exakt avgöra när rätt ögonblick är att ta kål på sig själv. Man vill ju så att säga inte göra det i "onödan", men inte heller för sent för ISIS-männen lär ju genomsöka en och ta bort alla självmordsmöjligheter så snabbt det bara går efter infångandet.
Citera
2015-02-08, 15:37
Medlem
Klara-Hedstroms avatar
Också jag har sett videon med den påstådda bränningen av den jordanska piloten och reagerade, precis som de allra flesta i denna tråd, med stark avsky och bestörtning över det som visas. Dock finns det finns en rad omständigheter i videon som jag finner tämligen märkliga.

Det första, och kanske det viktigaste, är att jag inte tycker mig se någon omedelbar skräck hos piloten i denna synnerligen panikartade situation. Till exempel så tycks han promenera mot de tungt beväpnade terroristerna ganska orädd och tillsynes avslappnad. Om man suttit som gisslan hos synnerligen farliga extremister och dessutom blivit misshandlad, vilket hans ansiktsblessyrer tyder på att han skulle ha blivit, borde man inte då fatta allvarliga misstankar om att man går ett fruktansvärt öde till mötes då man ser dessa beväpnade och maskerade män stå och vänta på en när man kommer? Borde han inte ha gjort ett större motstånd eller visat tydligare tecken på en enorm fruktan i ett skede som detta?
Märkligt också att terroristerna låter honom strosa omkring fritt i området, utan att någon eller några av dessa ledsagar honom fram till avrättningsplatsen. Vad hade han egentligen haft att förlora på att försöka fly under dessa förhållanden? Visserligen hade han troligtvis blivit skjuten, men hade ändå inte detta varit att föredra framför att bli bränd levande till döds?

Intressant är också omständigheterna kring buren som man ser honom stå i. Denna tycks sakna botten och är, av allt att döma, direkt placerad på markunderlaget. Borde inte en vuxen man klara av att välta en sådan bur och i synnerhet då panik råder? Hur kan man så lugnt stå, impregnerad med brännbar vätska, och bara vänta på att bli uppeldad? Han måste ju ändå ha insett vilken förskräcklig situation han befann sig i och vad som komma skulle.

Sist, men inte minst, känns själva bränningsförloppet lite väl utdraget för att kunna betraktas som realistiskt. En person som blir överöst med eldslågor borde rimligen svimma av, eller i vart fall bli medvetslös, inom loppet av några sekunder. Jag får det till att han tycks vara vid medvetande i c:a en halv minut innan hans rörelser slutligen upphör.

Finns det fler än jag som har reflekterat över samma saker?
Citera
2015-02-08, 15:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klara-Hedstrom

Videon är ju dock bekräftad som äkta. Detta med lugnet, man reagerar olika helt enkelt. Denne pilot är kanske den typ som sluter sig inom sig själv då han inser att allt hopp är ute.

Men jag håller med om att det är märkligt just i ögonblicket som elden letar sig in i buren, man kan tycka att han borde hoppa omkring för att så länge som möjligt undvika att nås av lågorna.

Och bränningsförloppet, man dör väl helt enkelt inte snabbare då man brinner upp. Mot slutet, då man ser ansiktet smälta, är han väl i princip halvdöd redan eller helt utan reaktion på grund av smärtan och skadorna på mjukdelar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Det finns mer utdragna sätt att döda en människa på. Detta var ju över på någon minut.
Du glömmer att ta med i beräkningen att han förmodligen torterades i flera dagar på de mest brutala sätt innan han låstes in i den där buren. Han ser utmattad ut när han möter lågorna utan någon större panik. IS är sadistterrorister och inte som t.ex. Breivik som säkerställde att offren på Utöya slapp lida genom att skjuta dem i huvudet efter att han fällt dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klara-Hedstrom
Också jag har sett videon med den påstådda bränningen av den jordanska piloten och reagerade, precis som de allra flesta i denna tråd, med stark avsky och bestörtning över det som visas. Dock finns det finns en rad omständigheter i videon som jag finner tämligen märkliga.

Det första, och kanske det viktigaste, är att jag inte tycker mig se någon omedelbar skräck hos piloten i denna synnerligen panikartade situation. Till exempel så tycks han promenera mot de tungt beväpnade terroristerna ganska orädd och tillsynes avslappnad. Om man suttit som gisslan hos synnerligen farliga extremister och dessutom blivit misshandlad, vilket hans ansiktsblessyrer tyder på att han skulle ha blivit, borde man inte då fatta allvarliga misstankar om att man går ett fruktansvärt öde till mötes då man ser dessa beväpnade och maskerade män stå och vänta på en när man kommer? Borde han inte ha gjort ett större motstånd eller visat tydligare tecken på en enorm fruktan i ett skede som detta?
Märkligt också att terroristerna låter honom strosa omkring fritt i området, utan att någon eller några av dessa ledsagar honom fram till avrättningsplatsen. Vad hade han egentligen haft att förlora på att försöka fly under dessa förhållanden? Visserligen hade han troligtvis blivit skjuten, men hade ändå inte detta varit att föredra framför att bli bränd levande till döds?

Intressant är också omständigheterna kring buren som man ser honom stå i. Denna tycks sakna botten och är, av allt att döma, direkt placerad på markunderlaget. Borde inte en vuxen man klara av att välta en sådan bur och i synnerhet då panik råder? Hur kan man så lugnt stå, impregnerad med brännbar vätska, och bara vänta på att bli uppeldad? Han måste ju ändå ha insett vilken förskräcklig situation han befann sig i och vad som komma skulle.

Sist, men inte minst, känns själva bränningsförloppet lite väl utdraget för att kunna betraktas som realistiskt. En person som blir överöst med eldslågor borde rimligen svimma av, eller i vart fall bli medvetslös, inom loppet av några sekunder. Jag får det till att han tycks vara vid medvetande i c:a en halv minut innan hans rörelser slutligen upphör.

Här har du ett klipp där en munk tänder på sig själv och han klarar sig fint.
https://www.youtube.com/watch?v=V-ffYA2KHFY

Att han var så lugn är det nog många som reagerat på men det är precis som när folk får halsen avskuren. Det är något konstigt lugn över dom också och någon spände t.om halsen så det skulle gå snabbare.

Ursäkta att jag kommer med ett så kort svar på ett så långt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in