Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorBerit
Det kan vi inte. Vi kan utgå ifrån att samtliga i draksådden har rätt att bli svenska medborgare. De fyra som är födda i Sverige är det med största sannolikhet, de tre födda Syrien vet vi inget om. Har Skråmo folkbokfört dem? Knappast är min misstanke.
De är svenska medborgare. Svenskt medborgarskap delas ut som om det vore godis.
Det jag tidigare uppfattade är att man måste ansöka om medborgarskap när det är flera nationaliteter som kan vara aktuella, som svensk mor och norsk far, och att föräldrarna beslutar hur de vill ha det.
Nu vet jag, att vem som helst kan vara och bli svensk medborgare. Det intressanta med dessa barn du kallar för draksådd är vad föräldrarna hade för intentioner med draksådden. I det fall, de fortfarande varit i livet. Det kan man ju spekulera om. Min spekulation är att föräldrarna definitivt inte vill att de blir norska medborgare, i ett land där barnen kommer omhändertas av samhället och bli utsatta för en normal uppväxt, om det går.
I Sverige är myndigheterna i fritt fall och det finns gott om miljöer som föräldrarna skulle ha godkänt. Där barnens prägling skulle visa att det vara en lyckas sådd.