• 1
  • 2
2015-02-03, 11:21
Medlem
Hej!

Jag kommer att ärva ca 800000 tusen och vet inte vad jag ska göra med dessa och behöver lite tankar och åsikter.

I dagsläget behöver jag inte dessa pengar.
Min nuvarande tanke idag är att köpa en lägenhet tillsammans med pengar som jag har sparat och hyra ut denna i 2:a hand. Någonting som kan öka i värde om några åt tänker jag.
I början var tanken att köpa något utomlands men denna alternativ är nu utesluten.
Är det någon som har förslag

tack på förhand
Citera
2015-02-03, 11:36
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagittarius83
Hej!

Jag kommer att ärva ca 800000 tusen och vet inte vad jag ska göra med dessa och behöver lite tankar och åsikter.

Min nuvarande tanke idag är att köpa en lägenhet tillsammans med pengar som jag har sparat och hyra ut denna i 2:a hand. Någonting som kan öka i värde om några åt tänker jag.
I början var tanken att köpa något utomlands men denna alternativ är nu utesluten.

tack på förhand

Varför utesluter du tanken om något utomlands?
Citera
2015-02-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Varför utesluter du tanken om något utomlands?

Jag har ej koll på bostad i t.ex. i Grekland och Spanien och är faktiskt lite osäker och ointresserad.
Citera
2015-02-03, 11:49
Medlem
hashish-boys avatar
Det viktigaste enligt mig när det kommer att investera arv och liknande är att inte bli girig och tappa förståelsen kring vilka risker man tar. 800 000 är en ganska rejäl slant i rena pengar som skulle ta de allra flesta svenskar åtminstone ett halvt decennium att spara ihop även om man lever snålt.

Att köpa en lägenhet och hyra ut kan ge dubbel effekt men enligt mig är bostadsmarknaden närmare toppen än botten just nu... Jag tror dock inte att vi står på randen till en bostadsbubbla då faktorerna som drivit upp priset finns kvar och växer (givetvis skiljer det sig en hel del beroende på var i Sverige man köper lägenheten och dess läge).

Det finns många alternativ och många gånger är det bättre att ha relativt låg risk på majoriteten av pengarna vilket gör att du kan ta en mindre pott till högriskinvesteringar.
Citera
2015-02-03, 11:51
Medlem
simp00s avatar
Bitcoin!
Citera
2015-02-03, 12:31
Medlem
Ratis avatar
Köp ett gammalt risigt hotell och bygg om till asylboende. Där finns det oändligt med pengar att tjäna.
Citera
2015-02-03, 12:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Hej!

tack på förhand

Du kommer alltså ärva 8 miljarder.

Köp ett land, eller en ö åtminstone. Sedan Madonna som städerska.
Citera
2015-02-03, 12:43
Medlem
Smakkers avatar
All-in Volvo. Läcker delårsrapport på onsdag, därefter viktar du om portföljen i 80% Avanza Zero/Superfonden hos nordnet. 20% har du som krydda där du tar lite högre risk. Kanske Cybaero på 2 års sikt, Consilium för 1 år. Inga medicin/tech. Katchiing.

Men kanske det allra viktigaste: lyssna inte på folk här eller din banktjänsteman. :-)
Senast redigerad av Smakker 2015-02-03 kl. 12:45.
Citera
2015-02-03, 13:10
Medlem
Citat:
Hej!

tack på förhand

Hej , investera inte i bitcoin eller hotell sedan till asylboende. För jag antar att du har ett annat jobb som du har att sköta. Då kanske de blir lite svårt att starta asylboende men de är ditt val... I varje fall mitt tips att öppna ett konto på avanza eller nordnet ( internetbaserat banksystem) där du har möjligheten att investera pengarna själv. Helst inte aktier utan mer tryggare som kanske fonder med låg risk. Amf lång exempelvis. En stabil fond. I varje finansiellt instrument kan du se risker osv. Men om du vill gambla ska du köra aktier. Kolla dessutom på sverigefonder. Dock inte bankernas utan carnegie sverigefond exempelvis eller spiltan småbolagsfond. Då kan du även se branschfördelningen längre ner. De du inte ska göra är att ha dom på ett bankkonto för där får du ingen ränta och dessutom äter inflationen upp "avkastningen" . Men de är ju återigen ditt val som sagt. gav lite tips bara
Citera
2015-02-03, 15:50
Medlem
Citat:
Jag har ej koll på bostad i t.ex. i Grekland och Spanien och är faktiskt lite osäker och ointresserad.

Köper du en vettig lägenhet i Spanien, gärna med vattenläge så kommer du tjäna många tusen kronor per år om du hyr ut bostaden. En bekant hyrde ut sitt radhus i Torrevieja i 3 månader för 60 000 kronor, och detta var inte ens vattenläge.
Citera
2015-02-04, 12:58
Medlem
Tack så mycket alla för era råd och tips.
Jag ska ta och fundera lite och återkommer om hur jag har gjort.
Citera
2015-02-04, 21:00
Medlem
Unizeros avatar
Gör som resten av bolånetorskarna och köp en lägenhet i stockholm.
Priserna kan aldrig sjunka...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in