Citat:
Ursprungligen postat av
Spirituality
Tristess existerar enbart för att du låter din hjärna skapa känslan och förstöra dagen för dig, det finns ingenting som är tråkigt menar jag. Börja meditera och bli mer medveten över allt du gör och acceptera nuet för vad det är - livet existerar enbart i nuet.
Annars kan jag rekommendera dig att läsa litteratur, leta upp någonting som passar dig. Men i din situation råder jag dig att läsa the power of now av eckhart tolle.
Tack för ditt svar. Jag mediterade under många år. Började redan i 20-års åldern. Har även läst mycket (100-tals böcker eller fler) och har även väldigt breda intressen. Så det är inte problemet.. Tolle har jag väl läsa citat av, men ska kolla upp honom mer.
Fast jag lever redan i nuet så mycket man kan göra tror jag. Prioriterar det som händer och det jag har nu. Sparar t.ex. sällan något till morgondagen/framtiden. Om något så borde jag lära mig att vänta på saker och att det finns en morgondag. Fast du menar kanske på ett djupare sätt ungefär som mindfulness?
Jag har själv tänkt så att detta just nu är allt jag har. Oavsett hur det är så finns inget annat. Framtiden är inget säkert så att vara missnöjd med den aktuella situationen är illa. Trots det så kan man vara det och det är inget fel. Att bara acceptera något är inte min grej förutom när det gäller saker som är omöjliga att förändra.