2015-02-03, 09:24
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det lustiga, eller tragikomiska, med upplevelsen av tristess är ju att det inte ens är man själv som avgör varför man ska vara road eller uttråkad vid varje givet tillfälle. Att man ena stunden får tillräckligt med stimuli av en viss sysselsättning och den andra stunden inte är liksom något som hjärnan bestämmer åt en.

Jo, men det stämmer nog men det är ingen större tröst. Jag känner själv inte så här alltid såklart men ibland väldigt tungt. Är jag helt utråkad då sover jag hellre än gör något faktiskt. Nu ska jag göra just det så gonatt!
Citera
2015-02-03, 12:13
Medlem
O-Lyckligs avatar
Jag tänker att emotionen skam är den "värsta"...
Citera
2015-02-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag är väl en person som hela tiden måste hålla på med något förutom när jag sover. Detta beror väl till viss del på att jag är extrovert. Gillar också att prata och umgås med folk. Fast jag klarar mig även bra på egen hand om jag har något att göra. I mitt fall innebär detta ofta att jag sitter framför datorn när jag är hemma. Är jag ute använder jag mobilen. Kan även "underhålla" mig själv genom att tänka, träna, m.m. Felet är bara att ibland så kommer ändå en enorm känsla av tristess. Svårt att beskriva hur jag känner det men "dödande tråkigt" är passande. Detta är väl den enda känsla jag faktiskt är rädd för eftersom det känns så hemskt.

Tidigare har jag hållit på med meditation och kunde då fokusera på något utan att bli uttråkad. Av vissa skäl har jag slutat med det... Så jag får väl på något sätt undvika att känna så för det är inte kul. Det kan kanske verka som ett mindre problem att vara uttråkad, men det är det verkligen inte. Någon som känner igen sig i detta och hur hanterar ni det i så fall?
Amfetamin är bra för ändamålet
Citera
2015-02-03, 20:52
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Amfetamin är bra för ändamålet

Knappast. Jag känner folk som gått på tjack i många år. Tror inte det är så lyckat. Dessutom är jag ibland nästa lika "hyper" som om jag gick på tjack. Den sortens droger bör jag nog inte ta, förutom koffein som jag intar i stora mängder.
Citera
2015-02-03, 20:55
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig

Hur känns den då? Svårt att beskriva men jag tror jag känt det. Oftast finns det dock inget att skämmas för.
Citera
2015-02-03, 22:00
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig

Kom att tänka på en sak... Varför ska man skämmas om man inte gjort något fel? Uppkommer inte skam endast av någon som fått en att skämmas? Kan vara en person som agerat nedlåtande eller förnedrat en. Det sägs ju att våldtäktsoffer skäms trots de absolut inte gjort något fel.
Citera
2015-02-03, 23:00
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jodå jag har haft rejäl ångest bl.a. i samband med att jag tog SSRI. Gick till och med så långt att jag råkade ut för depersonalisation ett litet tag. Så jag skulle säga jag har viss erfarenhet av hemska känslor... Trots detta ser jag tristess som en av de värsta, åtminstone i nuläget.

Jag kan garantera dig att du inte har upplevt rejäl ångest; jag kan garantera dig det, eftersom ingen som har gjort det hade sagt som du sade. Jag håller med föregående talare: du uttrycker dig hånfullt och jag finner dig självgod.

Tristess... Du borde skämmas!
Citera
2015-02-03, 23:02
Medlem
Spiritualitys avatar
Tristess existerar enbart för att du låter din hjärna skapa känslan och förstöra dagen för dig, det finns ingenting som är tråkigt menar jag. Börja meditera och bli mer medveten över allt du gör och acceptera nuet för vad det är - livet existerar enbart i nuet.

Annars kan jag rekommendera dig att läsa litteratur, leta upp någonting som passar dig. Men i din situation råder jag dig att läsa the power of now av eckhart tolle.
Citera
2015-02-04, 00:12
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag kan garantera dig att du inte har upplevt rejäl ångest; jag kan garantera dig det, eftersom ingen som har gjort det hade sagt som du sade. Jag håller med föregående talare: du uttrycker dig hånfullt och jag finner dig självgod.

Tristess... Du borde skämmas!

Jag kan lova dig att jag känt ångest som hade fått dig att krypa på golvet. Jag fick t.o.m. depersonalisation (fast inte så länge) så du kanske kan ana vilken tung ångest som kan ge det.

Så visst är ångest tungt och jag förstår att det är hemskt för de som drabbas. Tristess kan dock också kännas hemskt vilket du verkar sakna förståelse för.
Citera
2015-02-04, 00:26
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Tristess existerar enbart för att du låter din hjärna skapa känslan och förstöra dagen för dig, det finns ingenting som är tråkigt menar jag. Börja meditera och bli mer medveten över allt du gör och acceptera nuet för vad det är - livet existerar enbart i nuet.

Annars kan jag rekommendera dig att läsa litteratur, leta upp någonting som passar dig. Men i din situation råder jag dig att läsa the power of now av eckhart tolle.

Tack för ditt svar. Jag mediterade under många år. Började redan i 20-års åldern. Har även läst mycket (100-tals böcker eller fler) och har även väldigt breda intressen. Så det är inte problemet.. Tolle har jag väl läsa citat av, men ska kolla upp honom mer.

Fast jag lever redan i nuet så mycket man kan göra tror jag. Prioriterar det som händer och det jag har nu. Sparar t.ex. sällan något till morgondagen/framtiden. Om något så borde jag lära mig att vänta på saker och att det finns en morgondag. Fast du menar kanske på ett djupare sätt ungefär som mindfulness?

Jag har själv tänkt så att detta just nu är allt jag har. Oavsett hur det är så finns inget annat. Framtiden är inget säkert så att vara missnöjd med den aktuella situationen är illa. Trots det så kan man vara det och det är inget fel. Att bara acceptera något är inte min grej förutom när det gäller saker som är omöjliga att förändra.
Citera
2015-02-04, 00:40
Medlem
Finns mycket värre saker vill jag lova...
Citera
2015-02-04, 04:48
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Finns mycket värre saker vill jag lova...

Inte när det gäller just känslor enligt mig. En del negativa känslor känns ändå lite bra också. Så icke med denna känsla. Sorg kan kännas bra. Folk gillar att gråta på bio. Vrede kan även kännas bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in