2015-02-03, 03:46
Medlem
Messijahs avatar
Nu är det så här att jag funderar på att hyra ut ett mindre hus. (Vilket jag inte har men funderar på om det är värt att köpa efter att hyran trillar in).
Som jag fattar det så får man hyra ut för max 40.000:- om året utan att skatta på det.
Så hur ska jag göra för att det ska bli värt att hyra ut det och slippa betala så mycket skatt som möjligt? Låt oss säga att jag vill ta 5000:- i månaden, då hamnar vi på 60k.
Hur mycket skatt är det som gäller vid det exemplet?
Finns det några lagliga vägar för att komma runt skatten? Som att jag t.ex hyr ut för 3k i månaden (40k om året) och tar övriga summan för andra avgifter, vad nu det skulle kunna vara?
Alla förslag är välkomna.
Senast redigerad av Messijah 2015-02-03 kl. 03:50.
Citera
2015-02-03, 04:06
Medlem
Inneboende? Tror man duckar det d
Citera
2015-02-03, 09:54
Medlem
whiteblacks avatar
Ett sätt är ju ta 1000kr i hyra och sen hyra ut en bok eller dylikt för 4000kr
Citera
2015-02-03, 11:18
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Nu är det så här att jag funderar på att hyra ut ett mindre hus. (Vilket jag inte har men funderar på om det är värt att köpa efter att hyran trillar in).
Som jag fattar det så får man hyra ut för max 40.000:- om året utan att skatta på det.
Så hur ska jag göra för att det ska bli värt att hyra ut det och slippa betala så mycket skatt som möjligt? Låt oss säga att jag vill ta 5000:- i månaden, då hamnar vi på 60k.
Hur mycket skatt är det som gäller vid det exemplet?
Finns det några lagliga vägar för att komma runt skatten? Som att jag t.ex hyr ut för 3k i månaden (40k om året) och tar övriga summan för andra avgifter, vad nu det skulle kunna vara?
Alla förslag är välkomna.

Det är bara att köra på. Vem tror du ska säga något? Det är ingen som vet att du hyr ut till att börja med. Och om du hyr ut så är det ingen som vet vad du har för kostnader.

Dessutom är det det som blir över som du skattar på såklart. Vid får in 100.000 kr/år och du har en omkostnad på 40.000 kr dvs ink. amorteringar, räkningar (internet, el, vatten) så är det 100.000-40.000-40.000 kr (dvs 20.000kr) som du skattar på. Där kan du även dra ifrån slitage osv. Detta beror på standard, vilket ingen annan heller har koll på. Men risken för att du blir granskad är väldigt liten för det är inga konstigheter om du får in upp till 20.000 kr i månaden på ditt konto.

Jag har hyrt ut lägenheter för 12.000 kr/mån i flera år. No worries.
Senast redigerad av Megatron 2015-02-03 kl. 11:28.
Citera
2015-02-03, 11:19
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Ett sätt är ju ta 1000kr i hyra och sen hyra ut en bok eller dylikt för 4000kr

För just uthyrning av böcker är skattefritt!
Citera
2015-02-03, 11:23
Medlem
50.000 får du lov att tjäna skattefritt. Om huset är fristående så kan din hyresgäst stå för el och vatten så att det blir kallhyra som betalas till dig. Glöm inte skriva kontrakt bara.
Citera
2015-02-14, 03:59
Medlem
Messijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det är bara att köra på. Vem tror du ska säga något? Det är ingen som vet att du hyr ut till att börja med. Och om du hyr ut så är det ingen som vet vad du har för kostnader.

Dessutom är det det som blir över som du skattar på såklart. Vid får in 100.000 kr/år och du har en omkostnad på 40.000 kr dvs ink. amorteringar, räkningar (internet, el, vatten) så är det 100.000-40.000-40.000 kr (dvs 20.000kr) som du skattar på. Där kan du även dra ifrån slitage osv. Detta beror på standard, vilket ingen annan heller har koll på. Men risken för att du blir granskad är väldigt liten för det är inga konstigheter om du får in upp till 20.000 kr i månaden på ditt konto.

Jag har hyrt ut lägenheter för 12.000 kr/mån i flera år. No worries.

Okej nice. Så hur bör kontraktet se ut? Att det står kallhyra fast det kanske inte ens egentligen är det så man kan snacka bort en del av summan för att dra ner ytterligare på skatten?
Är det jävligt viktigt att dokumentera allt ifall det skulle bli granskning, som vad som slits et.c?
Får jag ta ut en avgift på internet, vatten och el som jag själv tycker verkar vettig men ändå inte överdrivet mycket?
Citera
2015-02-15, 14:44
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Okej nice. Så hur bör kontraktet se ut? Att det står kallhyra fast det kanske inte ens egentligen är det så man kan snacka bort en del av summan för att dra ner ytterligare på skatten?
Är det jävligt viktigt att dokumentera allt ifall det skulle bli granskning, som vad som slits et.c?
Får jag ta ut en avgift på internet, vatten och el som jag själv tycker verkar vettig men ändå inte överdrivet mycket?

Gör den så enkel som möjligt. Men skriv att lägenheten är möblerad, och det ingår el/vatten/internet/tv... sen är det ingen som vet hur mycket det kostar dig. Du ska inte separera kostnader för lägenheten eller för något annat. Det är då enkelt att räkna ut vad du ska betala i skatt. Den du hyr ut till har inget att göra med dina faktiska kostnader så du anger bara en totalsumma som hen ska betala. Även om du inte ens betalar tv-licens eller om tv och internet är inkluderat i din månadsavgift så spelar det ingen roll, eftersom du har inte heller sagt vad det kostar.

Det du tar ut för slitage är en schablontillägg så det behöver du inte dokumentera. Om det skulle vara ett onormalt slitage så kan du kräva på mer pengar när hen flyttar. Detta bör du dokumentera väl ifall det skulle uppstå en tvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in