• 1
  • 2
2015-02-02, 20:15
Medlem
Hej
Det är så att jag köpte en märkesväska för några år sedan tillsammans med mitt ex. Vi fick ett kvitto med namn o adress på. Nu är det så att väskan blev stulen och jag har anmält det till min hemsförsäkring. Frågan är accepterar dem det kvittot? Det står ju som sagt hans namn på kvittot o inte mitt trots att det var mina pengar som väskan köptes för. Har ngn erfarenhet av ngt liknande?
Citera
2015-02-02, 20:29
Medlem
svallerbyttans avatar
Inga problem. Vem som står på kvittot är inte särskilt viktigt. Väskan skulle ju lika gärna kunna varit en present till dig. Blivit av med en dator som kvittot inte stod i mitt namn, men var inga problem alls då.
Citera
2015-02-02, 20:37
Citat:
Ursprungligen postat av AlexaChung
Hej
Det är så att jag köpte en märkesväska för några år sedan tillsammans med mitt ex. Vi fick ett kvitto med namn o adress på. Nu är det så att väskan blev stulen och jag har anmält det till min hemsförsäkring. Frågan är accepterar dem det kvittot? Det står ju som sagt hans namn på kvittot o inte mitt trots att det var mina pengar som väskan köptes för. Har ngn erfarenhet av ngt liknande?

Du måste nog även göra en polisanmälan.
Citera
2015-02-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Inga problem. Vem som står på kvittot är inte särskilt viktigt. Väskan skulle ju lika gärna kunna varit en present till dig. Blivit av med en dator som kvittot inte stod i mitt namn, men var inga problem alls då.

Men ska man inte behöva bevisa på ngt sätt att man har betalat för väskan själv? Eller om det är en gåva..ska man då ha ett gåvobrev isf? Kan inte dem då säga att det inte är jag som betalade utan min ex o då är jag inte berättigad till ngn ersättning.
Frågan är om jag inte måste ha ett gåvobrev isf.

Säg att man har köpt väskan i andra hand med original kvitto med säljarens namn på. Säg att väskan blir bestulen sen, man skickar in det kvittot som man fick när man köpte väskan men det är ju inte ditt namn som står där..vad säger försäkringen då? Kräver dem ett bevis på hur mkt man betalade o vem man köpte varan av eller räcker det med det kvittot.
Citera
2015-02-02, 22:57
Medlem
Citat:
Men ska man inte behöva bevisa på ngt sätt att man har betalat för väskan själv? Eller om det är en gåva..ska man då ha ett gåvobrev isf? Kan inte dem då säga att det inte är jag som betalade utan min ex o då är jag inte berättigad till ngn ersättning.
Frågan är om jag inte måste ha ett gåvobrev isf.

Säg att man har köpt väskan i andra hand med original kvitto med säljarens namn på. Säg att väskan blir bestulen sen, man skickar in det kvittot som man fick när man köpte väskan men det är ju inte ditt namn som står där..vad säger försäkringen då? Kräver dem ett bevis på hur mkt man betalade o vem man köpte varan av eller räcker det med det kvittot.

Vad du nojar. För att få ersättning ska du göra det klart mer sannolikt att du har ägt väskan. Du behöver inte ha betalat den själv. Det är ju inte som att alla som får en dator/mobil/surfplatta av sina föräldrar i julklapp behöver visa upp ett gåvobrev för att få ersättning.

Det beror helt på det enskilda fallet vad de godtar för bevisning. Om du har ett kvitto och dessutom en bild där du har väskan med dig så har jag svårt att se att de skulle neka ersättning. Möjligtvis något äkthetsintyg om det rör sig om stora summor. Ring och fråga vad de vill ha för underlag.
Citera
2015-02-05, 22:37
Medlem
Ingen mer som kan svara på frågan?
Citera
2015-02-06, 00:13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ingen mer som kan svara på frågan?

Men snälla, du har redan fått tillräckligt med svar här. Det värsta som kan hända är att ditt försäkringsbolag ber dig om någon ytterligare information. Troligtvis kommer de dock bara acceptera det och ge dig pengarna, eftersom det trots allt bara är en väska och inte handlar om några större summor (förutsatt att det inte är någon väldigt unik modell du har).
Citera
2015-02-06, 13:40
Medlem
Väskan som blev stulen kostar nästan 40.000kr så det är inte liten summa. Och jag har ingen bild med väskan!
Citera
2015-02-06, 14:42
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Väskan som blev stulen kostar nästan 40.000kr så det är inte liten summa. Och jag har ingen bild med väskan!

Med tanke på väskans värde så bör nog särskild aktsamhet gälla i denna situation. Det blir då mer intressant för försäkringsbolaget att ta reda på omständigheterna kring stölden och hur du agerat. Läs på i försäkringsvillkoren vad som gäller om detta.

Du bör alltså inte framstå som oaktsam i den redogörelse som du lämnar till försäkringsbolaget.
Citera
2015-02-06, 18:05
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Jo, det är en liten summa. Förutsatt att du inte har för vana att komma in med ersättningskrav, samt att inget framstår som direkt misstänksamt i ditt ersättnignskrav så kommer de inte bemöda sig att göra någon större utredning.
Citera
2015-02-06, 20:02
Medlem
En hemförsäkring ska täcka sakerna du äger och värderas efter sitt marknadsvärde. Hur du anskaffat dessa saker är irrelevant i sammanhanget.
Senast redigerad av Wooblu 2015-02-06 kl. 20:09.
Citera
2015-03-16, 16:35
Medlem
Tack för alla svar. Men hur kan ni vara säkra på att den frågan är irrelevant?
Försäkringen kräver att jag svarar ifall väskorna är köpta beg. eller om jag fått dem i present? Det står ju som sagt inte mitt namn på kvittot så nu undrar jag varför dem ställer den frågan`? Va skulle det spela för roll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in