2015-02-02, 19:52
Medlem
Den senaste månaden och framför allt den senaste veckan har jag noterat ett ökat antal skjutningar rapporterade i media. Kanske är det ett normalt antal skjutningar men min uppfattning är att det eskalerat. Så jag undrar, har det varit fler skjutningar på sistone än vanligt och om det är så vad kan det bero på?

Här är lite exempel:

01-10 Man skjuten i Eslöv
01-27 Man skjuten till döds i Vaxholm
01-29 Man skjuten i Uddevalla
01-29 Man skjuten i Rissne
01-30 Man skjuten i Göteborg
01-31 Man skjuten till döds i Malmö
02-01 Man skjuten i Botkyrka
02-02 Man skjuten i Kristianstad
Citera
2015-02-02, 19:55
Medlem
har märkt det också. googlade och kom till en annan tråd här.

(FB) Hur många skottlossning har vi i de stora städerna per år?

där står det att det var 118 skottlossningar under en månad i 2010.

om det stämmer så har det ju inte ökat, utan då har väl media någon slags agenda bakom att rapportera om skottlossningar. du får maila jan helin och fråga vad det är han försöker säga.
Citera
2015-02-03, 20:22
Medlem
Läste idag om ännu en skjutning.

01-26 Man skjuten i Älvsjö

8 Skjutningar på 8 dagar. Tycker det verkar mycket men man kanske helt enkelt är så ovetande om hur många som skjuts i det här landet.
Senast redigerad av whyman 2015-02-03 kl. 20:24.
Citera
2015-02-14, 11:34
Medlem
Sextiopluss avatar
Om man tittar på det som tillåts komma med i nyheterna så är upplevelsen att det ökar. jag har Malmö i närheten och det är rapport om skjutningar, bombdåd eller knivmord(som i går) minst varje vecka.

Tro nu inte att detta har något att göra med 40 års okontrollerad invandring där det ingått diverse ruttna lökar från Baltikum, f.d. Jugoslavien och Mellanöstern. Enligt Tintin och Kajsa Kavat samt deras språktratt Maria Ferm har följderna av detta enbart varit postiva.
Citera
2015-02-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Om man tittar på det som tillåts komma med i nyheterna så är upplevelsen att det ökar. jag har Malmö i närheten och det är rapport om skjutningar, bombdåd eller knivmord(som i går) minst varje vecka.

Tro nu inte att detta har något att göra med 40 års okontrollerad invandring där det ingått diverse ruttna lökar från Baltikum, f.d. Jugoslavien och Mellanöstern. Enligt Tintin och Kajsa Kavat samt deras språktratt Maria Ferm har följderna av detta enbart varit postiva.

Ska man komma fram till något bör man titta på statistiken över flera år och inte bara hur man upplever antal skjutningar. Man ska heller inte låta sig påverkas av andra brott som bombdåd eller terrordåd och lura sig själv att våldsbrottsligheten ökar. Du tog inte terrordåd som exempel nu men jag gjorde det.

2013 var det på ett ungefär 110 skjutningar i Malmö. Hur många har det varit hittills 2015? Alla kommer inte till medias kännedom om det inte finns ett brottsoffer som är skadat. En kula i en bil eller i ett fönster kan hamna i polisens register först efter en tid.
Citera
2026-02-04, 20:25
Medlem
Russofils avatar
Ja, det det blir nog rekord av skjutningar 2026
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in