• 1
  • 2
2015-02-01, 00:38
Medlem
Fyller i ett formulär där det står följande:

Kontohavare
Clearingnummer
Kontonummer

Vad är Clearingnummer? Och hur hittar jag det? Första gången jag hör om det..
Citera
2015-02-01, 00:39
Medlem
Clearingnumret är för att kunna bestämma vilken bank eller bankkontor du har.

Clearingnumret anger alltså banken, sedan anger ditt kontonummer vilket av kontona inom banken som pengarna ska in på.
Citera
2015-02-01, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Clearingnumret är för att kunna bestämma vilken bank eller bankkontor du har.

Clearingnumret anger alltså banken, sedan anger ditt kontonummer vilket av kontona inom banken som pengarna ska in på.

Nu hänger jag inte alls med? Hur hittar jag clearingnumret då?
Citera
2015-02-01, 00:45
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Det är typ en del av ditt kontonummer. Vilken bank har du och hur många siffror är det i ditt kontonummer?
Citera
2015-02-01, 00:46
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Du kollar i dina papper vad det står, alternativt att du kollar din banks clearingnummer.
Clearingnummer är unikt för varje bank. Swedbank Göteborg har således ett annat clearing än Swedbank i Uddevalla.
Citera
2015-02-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Det är typ en del av ditt kontonummer. Vilken bank har du och hur många siffror är det i ditt kontonummer?

Nordea

Har 11 siffror. Nu då?
Senast redigerad av madrassen 2015-02-01 kl. 01:18.
Citera
2015-02-01, 01:17
Medlem
ingen?
Citera
2015-02-01, 01:23
Bannlyst
Sök på google snälla.
Citera
2015-02-01, 01:31
Medlem
Senapstjuvens avatar
Antar att föräldrarna sover, men de hjälper dig säkert imorgon.
Citera
2015-02-01, 01:43
Medlem
AndersM79s avatar
Du får googla på den bank du har kontot i, och exakt den banken. Det räcker inte med 'Swedbank', utan du måste ange det exakta kontoret: 'Swedbank Järnvägsgatan 5 Helsingborg. På deras sida hittar du clearingnumret, i detta fall 82149. Dessa siffror ska stå före kontonumret: 82149-123456.
Citera
2015-02-01, 03:40
Medlem
Oberschinns avatar
Citat:
Nordea

Har 11 siffror. Nu då?

Med stor sannolikhet är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer clearingnumret. Om du vet på vilket kontor du öppnade kontot kan du söka på det på www.bankplatser.se
Citera
2015-02-01, 04:53
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Nordea

Har 11 siffror. Nu då?

Välkommen till Internet. För att underlätta användandet finns det sökmotorer. På dessa sidor kan du skriva in saker du är intresserad av att veta mer om. Exempelvis frågor eller ämnen. En bra sådan sida är Google.com. Säg att du exempelvis vill veta mer om clearingnummer och vet vilken bank du har. Då kan du skriva in just "clearingnummer" och din banks namn i sökrutan. Du kommer sedan att presenteras med resultat. Sökmotorerna försöker sortera sökresultatet efter relevans så du kan börja med att klicka på första länken. Är den inte korrekt så går det att prova vidare med nästa.

Om ditt användandet av sökmotorer inte visar sig ge något resultat eller du har svårt att förstå resultatet så kan man som nästa steg vända sig till olika forum runt om på Internet. Där vistas ofta vanliga människor som kan hjälpa till på ett sätt som sökmotorerna inte kan. Exempelvis förklara samband eller fördjupa förståelsen inom olika intresseområden.

Nå, säg att du har ett kontonummer hos Nordea på elva siffror och är osäker på clearingnummer.

Vad händer om vi trycker på "Sök på Google"-knappen efter att vi matat in "Nordea" och "clearingnummer" i sökrutan?

Första resultatet visar sig vara en sida från just Nordea. Sidan heter "Vanliga frågor och svar | Nordea.se".

Det går nu att klicka på rubrikerna i sökresultatet. Vi provar och klickar på den översta rubriken och tar oss nu över till sidan från Nordea. På den sidan kan man skrolla sig fram till exempelvis:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordea.se
Vilket är mitt clearingnummer?
Svar:
Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret. Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in