• 1
  • 2
2015-01-31, 17:16
Medlem
Varför är det så få som verkar köpa denna trevliga rotfrukt? Den är ju så användbara till mycket, soppor, mos, rosta i ungen m.m. Andra rotfrukter som morötter,rödbetor och palsternacka får all cred i mataffären eftersom de handlas mer av.

Nej nu vill jag slå ett slag för majrovan prova den.
Citera
2015-01-31, 20:35
Medlem
knekt sparvs avatar
jag tror inte de flesta har hört talas om majrovan. Jag läste om den så sent som förra året på alternativ.nu och såg den för ett par veckor sedan i en mataffär på andra sidan stan. Hur tillagas den ens?
Citera
2015-01-31, 20:53
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
jag tror inte de flesta har hört talas om majrovan. Jag läste om den så sent som förra året på alternativ.nu och såg den för ett par veckor sedan i en mataffär på andra sidan stan. Hur tillagas den ens?

På samma vis som övriga rotfrukter, så som morötter eller palsternacka.
Citera
2015-01-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Verkar så. Du kan tillaga den på många sätt t.ex. göra rotmos med den och några potatisar, morötter och kanske en palsternacka. Servera till skinkstek eller fläsk.
Citera
2015-02-01, 00:04
Medlem
JoeDevolas avatar
För 15 år sedan var det en icke känd, men mycket respekterad kock som sade till mig att det finns en anledning till att majrova är en impopulär rotfrukt, och det är att den inte är särskilt god. Jag höll med snubben och det har jag hållit fast vid sedan dess. Det är såklart en personlig preferens och jag är beredd att ändra min åsikt om någon kommer med ett bra recept.
Citera
2015-02-01, 10:57
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
För 15 år sedan var det en icke känd, men mycket respekterad kock som sade till mig att det finns en anledning till att majrova är en impopulär rotfrukt, och det är att den inte är särskilt god. Jag höll med snubben och det har jag hållit fast vid sedan dess. Det är såklart en personlig preferens och jag är beredd att ändra min åsikt om någon kommer med ett bra recept.
Jag tycker den är god men är inte kilopriset betydligt högre än andra rotfrukter?
Citera
2015-02-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Jag tycker den är god men är inte kilopriset betydligt högre än andra rotfrukter?
Hos min lokala Hemköpsbutik säljer de den för 36,95 kr/kg.
Citera
2015-02-02, 00:37
Medlem
CureMes avatar
Jag köper den ibland för den är trevlig rå.
Citera
2015-02-02, 15:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Min lokala kebabmånglare brukar slänga i inlagd majrova i falafelrullen. Väldigt gott. Jag har sett att en turkbutik i stan har inlagd majrova på burk, men jag har aldrig köpt den eftersom jag inte kan komma på något som det skulle passa bra till (utom just falafel då, men den maträtten låter jag gärna kebabgubben laga åt mig).
Citera
2015-02-02, 15:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
En klassiker i falafel av nordafrikansk typ (snarare än nåt som de slänger ihop på sibylla eller liknande).

Sett inlagd på turkaffärer och willys.. men vetefan vad det skulle passa bra till faktiskt.
Hittar man färsk majrova antar jag att det funkar i rotmos, ugnsrostade rotfrukter eller nåt.. men tja.
Citera
2015-02-02, 17:35
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Min lokala kebabmånglare brukar slänga i inlagd majrova i falafelrullen. Väldigt gott. Jag har sett att en turkbutik i stan har inlagd majrova på burk, men jag har aldrig köpt den eftersom jag inte kan komma på något som det skulle passa bra till (utom just falafel då, men den maträtten låter jag gärna kebabgubben laga åt mig).

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En klassiker i falafel av nordafrikansk typ (snarare än nåt som de slänger ihop på sibylla eller liknande).

Sett inlagd på turkaffärer och willys.. men vetefan vad det skulle passa bra till faktiskt.
Hittar man färsk majrova antar jag att det funkar i rotmos, ugnsrostade rotfrukter eller nåt.. men tja.

Jag har den till allt där det funkar med picklade saker, Cornichoner osv. Så till massa olika kötträtter som ett sidotillbehör.
Citera
2015-02-23, 13:04
Medlem
Det var ett skralt intresse för denna goda rotfrukt. Hade hoppas på en aning mer aktivitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in