2015-01-31, 13:28
Medlem
Avva66s avatar
Jo, det är så att min katt, en huskatt (hane) på ca 18 år tjatar om mat hela tiden. Han jamar och piper ofta, och när han väl får mat så äter han heller inte upp allt mat. Trots att vi ger honom små portioner i taget. Är han bortskämd, eller senil, (om nu en katt kan bli det) eller vad är det frågan om?
Han är normal i vikt, ca 4.5 kg, men var fetare när han var ung, men nu på senare år, besatt av mat!

Tidigare åt han endast torrfoder, (science hill adult, dyrt som fan) men nu är det blötmat såsom Whiskas som gäller. Jag kan tillägga det att han är en erfaren jägare, jag ljuger inte om jag påstår att han i somras levererade 50 sorkar till hushållet! Senast igår så lyckades han landa en sork, som givetvis skulle utdelas till familjen. Avmaskad är han också, så jag vet inte vad det är frågan om.

Han är för övrigt mycket snäll, mysig, pigg och glad. Och han har egen dörr också.
Citera
2015-01-31, 13:43
Medlem
Tror katten helt enkelt är senil dom blir det och då blir dom ofta mer verbala och sen glömmer dom bort saker typ vart dom ska eller vart dom ska eller vart dom är.. typ så..

En seniorkontroll är på sin plats och håll koll så den inte tappar bort sig i den stora världen...
Citera
2015-01-31, 13:58
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Tror katten helt enkelt är senil dom blir det och då blir dom ofta mer verbala och sen glömmer dom bort saker typ vart dom ska eller vart dom ska eller vart dom är.. typ så..

En seniorkontroll är på sin plats och håll koll så den inte tappar bort sig i den stora världen...
Ja han är mycket verbal, vilket han inte var för säj 3 år sedan. Och när vi äter i köket så vill han smaka allt av vad vi äter. Men om det är som du säger, att katter kan bli senila, så lär jag ringa veterinären. Men han går ju inte upp i vikt heller, trots det stora matintaget.
Han har blivit mycket personlig med. Kungen av ****m var han ju också förut, men den tronen fick han kliva av i somras, efter ett storslagsmål, med efterföljande veterinärbesök.
Citera
2015-01-31, 14:08
Medlem
Ta katten till en koll hos veterinären och berätta helt enkelt som du berättat här. Katter kan få diabetes och då brukar man ju märka det klassiska med ökad törst men även stor aptit och viktminskning är tecken.
Citera
2015-01-31, 14:12
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ta katten till en koll hos veterinären och berätta helt enkelt som du berättat här. Katter kan få diabetes och då brukar man ju märka det klassiska med ökad törst men även stor aptit och viktminskning är tecken.
Ok, jag lär göra det. Men han hatar väntrummet hos veterinären. Han är mitt "barn" Och jag bävar för den dag han lämnar in

Edit: Han sköter ju sin hygien, han tvättar sej och har fin päls. Han ser faktiskt inte ut som en 18-årig gammal katt. Mer som en "ung" katt.

Han hade dåliga njurvärden senast han var till veterinären, om det påverkar/bidrar.
Senast redigerad av Avva66 2015-01-31 kl. 14:25.
Citera
2015-01-31, 14:33
Medlem
Vitalrepuss avatar
Ta kissen till veterinären, det låter som att den håller på att bli senil!

Om det är din katt på avataren skulle jag dessutom vara aningen orolig.
Citera
2015-01-31, 14:49
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Ta kissen till veterinären, det låter som att den håller på att bli senil!

Om det är din katt på avataren skulle jag dessutom vara aningen orolig.
Ingen fara, jag har alltid använt en kattavatar här på FB.
Och denna senaste är en vinnare.

Edit: "Cats is the shit"
Senast redigerad av Avva66 2015-01-31 kl. 15:00.
Citera
2015-01-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ok, jag lär göra det. Men han hatar väntrummet hos veterinären. Han är mitt "barn" Och jag bävar för den dag han lämnar in

Edit: Han sköter ju sin hygien, han tvättar sej och har fin päls. Han ser faktiskt inte ut som en 18-årig gammal katt. Mer som en "ung" katt.

Han hade dåliga njurvärden senast han var till veterinären, om det påverkar/bidrar.

Det är vanligt med njurbesvär, det kan bli en dyr undersökning hos veterinären men du älskar helt klart din katt så jag antar att du är beredd att betala för att den ska må bra. Se till att katten dricker, häll tex. extra vatten i blötmaten. När vattnet tar smak av blötmaten så dricker de ofta mer än om man bara ställer en vattenskål utmed. Njurarna behöver sköljas ur hos alla levande varelser såklart, men katter har ofta svag törstreflex och de som dessutom äter mycket torrfoder får ofta urinvägs/njurproblem av för lite vatten.
Citera
2015-01-31, 15:10
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Det är vanligt med njurbesvär, det kan bli en dyr undersökning hos veterinären men du älskar helt klart din katt så jag antar att du är beredd att betala för att den ska må bra. Se till att katten dricker, häll tex. extra vatten i blötmaten. När vattnet tar smak av blötmaten så dricker de ofta mer än om man bara ställer en vattenskål utmed. Njurarna behöver sköljas ur hos alla levande varelser såklart, men katter har ofta svag törstreflex och de som dessutom äter mycket torrfoder får ofta urinvägs/njurproblem av för lite vatten.
Jag brukar ha i lite grädde i spillmaten, den maten som katten min lämnar. Och då går det ju givetvis ner! Så bortskämd, det är han, men det skall ju en katt kunna vara också tycker jag.
Veterinärbesök är dyrt ja, det vet jag nog fasiken, men vad skall man göra?

Dricker, det bestämmer han över själv, såväl ute som en vattenskål inne.
Jag lär kontakta veterinären för ett sk "seniorbesök" då.
Citera
2015-01-31, 15:17
Medlem
Citat:
Jag brukar ha i lite grädde i spillmaten, den maten som katten min lämnar. Och då går det ju givetvis ner! Så bortskämd, det är han, men det skall ju en katt kunna vara också tycker jag.
Veterinärbesök är dyrt ja, det vet jag nog fasiken, men vad skall man göra?

Dricker, det bestämmer han över själv, såväl ute som en vattenskål inne.
Jag lär kontakta veterinären för ett sk "seniorbesök" då.

Grädde kan du inte riktigt räkna som vätska. Jag tycker du fortsätter skämma bort din katt med grädde i maten ibland, din katt är ju inte överviktig, men häll även vatten på samma fat, kanske en matsked eller två. Att dricka mycket vatten är generellt bara bra.
Senast redigerad av lacrima 2015-01-31 kl. 15:38.
Citera
2015-01-31, 17:38
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Grädde kan du inte riktigt räkna som vätska. Jag tycker du fortsätter skämma bort din katt med grädde i maten ibland, din katt är ju inte överviktig, men häll även vatten på samma fat, kanske en matsked eller två. Att dricka mycket vatten är generellt bara bra.
Jag menade inte grädde som vätska, dricka, det gör han. Bara det att jag vill att han fetar på sej lite. Nu är jag ifs osäker btrf grädde, det kanske innehåller laktos? Men varför fetar han inte på sej? Han äter ju som en häst.
Citera
2015-01-31, 18:06
Medlem
Citat:
Jag menade inte grädde som vätska, dricka, det gör han. Bara det att jag vill att han fetar på sej lite. Nu är jag ifs osäker btrf grädde, det kanske innehåller laktos? Men varför fetar han inte på sej? Han äter ju som en häst.

Grädde innehåller väldigt lite laktos, ju fetare mjölkprodukt desto mindre laktos, skummjölk är rena laktosbomben mao. Köp laktosfri grädde så är du säker på att magen inte reagerar på laktosen.
Grädden är ju fet och nu är det inte säkert att din katt behöver just fett för att få mer hull. Fel fettbalans kan även det ställa till med sjukdomar.

Kött/protein och vatten är vad en katt äter naturligt, givetvis ingår mycket animaliskt fett i det, men ett tillägg av grädde behöver inte vara nyttigt.
Din katt äter ju egenfångade smådjur och är avmaskad och det är den bästa kost en katt kan äta.

Att din katt inte får upp hullet är något du måste fråga din veterinär. Dra inte ut för länge på vet.besöket. Om katten är sjuk så blir det ofta både skonsammare och därmed billigare behandlingar, rent generellt sett alltså.

Edit. Jag skriver så fort ibland att jag inte ser hur jag formulerar mig, jag menar att om någon ev. sjukdom finns hos din katt så blir det ofta en skonsammare och därmed billigare vet.kostnad om det upptäcks tidigt. Kanske framgick av min förra text fast formuleringen var konstig.
Senast redigerad av lacrima 2015-01-31 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in