• 1
  • 2
2015-01-31, 12:57
Medlem
Skicka ett hakkors till en utländsk tjej man inte känner särskilt väl. Vad kan gå fel?

Synd att artikeln lämnar ute så mycket information. Det vi har här kan man inte bygga någon värdig diskussion runt. Bara massa spekulation.
Citera
2015-01-31, 13:51
Medlem
HMF förutsätter väl spridning? Att ha en viss profilbild är inte spridning, framförallt inte på Skype där man oftast talar med enskilda användare.
Citera
2015-01-31, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutralGuy
HMF förutsätter väl spridning? Att ha en viss profilbild är inte spridning, framförallt inte på Skype där man oftast talar med enskilda användare.

Läste du artikeln?

Han tog det som profilbild och sedan skickade han meddelanden till "en kvinnlig bekant med utländskt påbrå"
Citera
2015-01-31, 14:15
Bannlyst
Citat:

Förutsätter folksamling, vilket har löst definierats som "13 personer" i ett antal avgöranden, sedan om 13 personer då kan ta del av bilden så är det väl så spridningen har gått till. Det är i alla fall min tolkning av hur Borås tingsrätt tolkade det hela. Har själv inte läst domen så jag vet inte.

Att det inte sker i "verkligheten" lär inte spela någon större roll, det som är mest tveksamt är om ett chattforum där enskilda, var och en kan ta del av "budskapet" och således inte i grupp vet jag inte.

Fyller knappast det vedertagna kriteriet "allmän plats". Får fixa fram domen och läsa den annars...

https://lagen.nu/dom/rh/2005:30
Citera
2015-01-31, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Läste du artikeln?

Han tog det som profilbild och sedan skickade han meddelanden till "en kvinnlig bekant med utländskt påbrå"
Det räcker inte för spridning i rättslig mening.
Citera
2015-01-31, 15:35
Medlem
Någon som kan få tag på förundersökningsprotokoll?
Citera
2015-01-31, 17:33
Medlem
Fy Fan, stackars grabb. Att växa upp i Gestapo-Sverige och inte ens kunna driva med något som hände för 70 år sedan. Jag tänker ta ett hakkors som profilbild på Skype för att visa mitt stöd.

Edit: insåg att mitt inlägg lätt kan feltolkas som sarkastiskt, men jag är uppriktig.
Citera
2015-01-31, 22:23
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Fy Fan, stackars grabb. Att växa upp i Gestapo-Sverige och inte ens kunna driva med något som hände för 70 år sedan. Jag tänker ta ett hakkors som profilbild på Skype för att visa mitt stöd.

Edit: insåg att mitt inlägg lätt kan feltolkas som sarkastiskt, men jag är uppriktig.
Hur länge sedan det hände har inte så stor betydelse så länge som den symbolen än idag används av nazister.
Citera
2015-02-01, 00:26
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:

HMF förutsätter också att det finns bevisbart uppsått, och att det inte sker i den privata sfären.

Men detta har domstolen skitit blankt i.

För som vanligt så är alla medel tillåtna i jakten på "rasisterna". Missbruk av redan yttrandefrihetkränkande lagar idag, koncentrationsläger och gaskammare imorgon. Är inte Sverige underbart?
Citera
2015-02-01, 00:31
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur länge sedan det hände har inte så stor betydelse så länge som den symbolen än idag används av nazister.

Men folkmord som utförts av kommunister (som dessutom skedde i större skala än vad nazisterna någonsin lyckats med) är förstås irrelevant?

Att extremvänstern använder sig av sovjetiska och Maoistiska symboler, slagord och retorik idag är helt okej och ska skyddas av grundlagen? Trots att sovjet, Kina och Kambodja mördat fler människor än nazismen och kapitalismen kombinerat?

Hyckleriet hos er anti-vita känner inga gränser tydligen.

Det finns bara en konkret skillnad mellan Nazi-Tyskland och Sovjet: Nazi-Tyskland förlorade kriget. Och det är den enda anledningen varför västvärlden fortfarande överdriver proportionerna om nazisternas hemskheter, medan det är fritt fram för vänsterpack att förespråka sin hatfyllda, våldsförhärligande och omänskliga retorik överallt.
Citera
2015-02-01, 03:06
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Någon som sitter på domen? Är väldigt intresserad av tingstomtarnas resonemang.
Citera
2015-02-01, 04:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag tror inte spridningen förutsätter att man visar bilden för många personer samtidigt och i grupp.

Om jag sitter och snackar enskilt med dig och säger att negrer borde utrotas är det inte hmf. Om jag däremot skulle prata inför en folksamling hade det varit det. Hur blir det om man går runt och pratar med massor av personer en och en? Jag skulle tro att det blir hmf det med.
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Läste du artikeln?

Å andra sidan var detta inte hmf. Det var förolämpning. Hmf åkte han på för profilbilden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in