2015-01-30, 20:35
Medlem
Tröttnat på småbilen jag har haft i knappt en månad, skulle vilja ha en roligare bil nu. Ändå relativt billig. Är det någon som kan berätta om Saab 9-3/9-3 aero bra eller dåligt? vet att man ska ta en efter 2003? eller vad det var. Budget ca 35000. Vill mestadels nu ha köpråd vilka modeller man ska köpa.
å feedback på just dessa.
Citera
2015-01-30, 21:27
Medlem
YoungTonys avatar
Klart du skall ha en Saab Aero! Att skaffa en från 03 och uppåt är inget måste men det var då de började med den nya karossen så det är helt enkelt en smaksak för de var bra bilar innan 03 också, men det är ju alltid lite roligare med nyare bilar.
9-3:an är riktigt rolig att köra, går att hitta väldigt snygga och fina på blocket.
Citera
2015-01-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Klart du skall ha en Saab Aero! Att skaffa en från 03 och uppåt är inget måste men det var då de började med den nya karossen så det är helt enkelt en smaksak för de var bra bilar innan 03 också, men det är ju alltid lite roligare med nyare bilar.
9-3:an är riktigt rolig att köra, går att hitta väldigt snygga och fina på blocket.

Framförallt är väghållningen av en annan värld på ng9-3 (2003+), speciellt om man har lite mer umpf i den. Og9-3 led av en väldig torque-steer som en följd av för svag torpedvägg bland annat. Det är mer än karossen som skiljer ska tilläggas och förutom en del saker i motorn har dom inte många likheter.

Jag kör själv en ng9-3 Aero och är toknöjd med den. Saabturboclub är ett forum du bör kolla upp, det mesta kring köpråd av dessa bilar finns där. ng9-3 är dock ganska förskonade från typiska fel, undantaget framfjädrarna som gärna går av (dock i första lindan, så det är inte farligt när det hände). Om du kan så titta efter en från 04 och framåt, 03orna hade en del elektronikfel precis som så många andra "första årsmodellen av en ny bil".

Frågan 9-3 2.0t vector eller Aero är en annan sak. Aero har lite hårdare chassi (krängningshämmare etc), hållbarare turbo från Mitsubishi istället för Garrett, bättre bromsar och en riktigt hållbar växellåda som bara var tillval till 2.0t. Samtidigt är de flesta Aero i den prisklassen ganska välanvända så att säga, så jag skulle nog nästan första titta på en Vector istället och eventuellt mappa den. Jag tittade först i samma prisklass som dig och konstaterade att det är praktiskt taget omöjligt att hitta en fin Aero för de pengarna, men du kanske har bättre lycka. Lägg till 10-15k så är det mer realistiskt.

Lycka till!
Citera
2015-01-31, 10:31
Medlem
Shuriks avatar
Har ingen 9-3 men en 9-5.

Saab är en pålitlig stabil bra bil. Vanliga fel är att turbon rasar pga dålig vevhusventilation, alltså kolla att motoroljan är bytt regelbundet. Ett annat fel är dåliga bussningar i bakvagnen.

Saab är en prisvärd bil som håller. Lätt att köpa och lätt att sälja. Man slipper tråkiga småfel som Citroen tex dras med.
Citera
2015-01-31, 10:47
Medlem
Såg att en 9-5 kunde gå lite billigare, provkörde en sån här och tyckte den var helt ok
Ska kolla vidare på 9-3orna som jag tipsades om, kan tänka mig att höja budgeten.

Annars: är detta ett bra pris om jag bestämmer mig för en 9-5 2.0
http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_9_5_2_0t_Nybesiktad_Nya_vinterdack_56010607.h tm?ca=9&w=1
Citera
2015-01-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Har ingen 9-3 men en 9-5.

Saab är en pålitlig stabil bra bil. Vanliga fel är att turbon rasar pga dålig vevhusventilation, alltså kolla att motoroljan är bytt regelbundet. Ett annat fel är dåliga bussningar i bakvagnen.

Saab är en prisvärd bil som håller. Lätt att köpa och lätt att sälja. Man slipper tråkiga småfel som Citroen tex dras med.

Alltså. Dålig vevhusventilation i kombination med långa bytesintervall på oljan i kombination med lågfriktionskolvar gjorde att oil sludge var ett vanligt fel på 9-5 mellan 98-04, den med 2.3t. De 9-5or som hade Garretts GT17 turboagg (kallad pappersturbon) hade problem med turboras, det är alles riktigt. Den håller i regel 17k mil oavsett hur du kör.

9-5 och 9-3 delar dock inte många pinaler och oil sludge har aldrig varit ett större problem på 9-3 än någon annan bil. Skulle jag köpt en 9-5a i TS prisklass skulle jag köpa en Aero, helt klart. 9-5 har ju inte alls samma körglädje som 9-3 imo, men 9-5 Aero går iaf riktigt riktigt bra framåt!

Citat:
Ursprungligen postat av adrian22
Såg att en 9-5 kunde gå lite billigare, provkörde en sån här och tyckte den var helt ok
Ska kolla vidare på 9-3orna som jag tipsades om, kan tänka mig att höja budgeten.

Annars: är detta ett bra pris om jag bestämmer mig för en 9-5 2.0
http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_9_5_2_0t_Nybesiktad_Nya_vinterdack_56010607.h tm?ca=9&w=1

Nej den var fruktansvärt dyr för vad du får tycker jag. Tråkig inredning, minsta motorn som ingen vill ha (2.3t är tom snålare) och så hade den gått drygt 18k mil. Vidare tycker jag inte att den firman verkade speciellt seriös när jag var i kontakt för en bil i somras, men det får väl vara upp till var och en att avgöra.

Kan du tänka dig kombi talar det starkt till din fördel, om du vill ha en 9-3 Aero. Kombin kom iof först 2006 vilket gör att priserna går upp lite, samtidigt får du en nyare och fräshare bil. Dock ratas kombin av unga förare med kepsen bak och fram, vilket jag ser som ett stort plus. 9-3 Aero SportSedan är väldigt populär i den gruppen och många har som sagt gått hårt i deras ägo. Eftersom den säljs av pappan som ändå står på bilen pga billigare försäkring är det dock inget du får reda på.
Citera
2015-02-01, 13:13
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Alltså. Dålig vevhusventilation i kombination med långa bytesintervall på oljan i kombination med lågfriktionskolvar gjorde att oil sludge var ett vanligt fel på 9-5 mellan 98-04, den med 2.3t. De 9-5or som hade Garretts GT17 turboagg (kallad pappersturbon) hade problem med turboras, det är alles riktigt. Den håller i regel 17k mil oavsett hur du kör.
Där har du fel. Vad jag vet drabbade bara oilsludge 2.0t motorerna - INTE 2.3t motorerna. För övrigt vill jag minnas att det var årsmodellerna 1998 - 2003 (inte 2004). Har själv en 2.0t 1999 så jag har en av de modeller jag var tvungen att vara extra vaksam på när jag köpte den för 4 år sedan men just min bil har uppdaterad vevhusventilation men originalturbo. Den har förvisso än så länge bara gått 17.500 mil (2 ägare + jag).
Citera
2015-02-01, 13:18
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian22
Tröttnat på småbilen jag har haft i knappt en månad, skulle vilja ha en roligare bil nu. Ändå relativt billig. Är det någon som kan berätta om Saab 9-3/9-3 aero bra eller dåligt? vet att man ska ta en efter 2003? eller vad det var. Budget ca 35000. Vill mestadels nu ha köpråd vilka modeller man ska köpa.
å feedback på just dessa.
Ska du köpa 9-5, vilket jag iof sig tycker är den skönaste bilen på landsväg, så om du ska satsa på en Aero så välj en från 2006 eller nyare. Då fick bilen helt o hållet ny front och bättre väghållning. Den gamla var superbra men den nyare blev ännu bättre. Problemet är väl att du inte lär hitta en Aero från 2006 för 35K kronor. Varför inte en vanlig 2.3t?
Citera
2015-02-02, 16:42
Medlem
Kan tänka mig att höja budgeten till 45000, Vad kan man hitta då?
Citera
2015-02-02, 16:47
Medlem
Vad tycks om denna?
http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_2_3t_Sportcombi_Lagmilare_58558697.htm?ca =9&w=2
Citera
2015-02-08, 21:08
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Där har du fel. Vad jag vet drabbade bara oilsludge 2.0t motorerna - INTE 2.3t motorerna. För övrigt vill jag minnas att det var årsmodellerna 1998 - 2003 (inte 2004). Har själv en 2.0t 1999 så jag har en av de modeller jag var tvungen att vara extra vaksam på när jag köpte den för 4 år sedan men just min bil har uppdaterad vevhusventilation men originalturbo. Den har förvisso än så länge bara gått 17.500 mil (2 ägare + jag).

Efter att nästan problemfritt kört min 9000 2,3 Turbo av sista årsmodell i drygt 30000 mil med originalturbo, blev jag minst sagt förvånad när den 9-5 2,0t jag köpte började dra kylvätska efter drygt 8000 mil. Jag drabbades av hela problempaketet; turbohaveri, sprucken topplockspackning och igensatt vevhusventilation. Bilen var bara fyra år gammal och jag hade inte snappat upp så mycket om oil sludge. De Saabar jag haft tidigare har alla haft turbo och gått riktigt långt men aldrig dragit olja. Oljeförbrukningen på 9-5:an var även efter bytet av turbo, vevhusventilation och packning ganska hög. Jag var trots allt jävligt nöjd med bilen de år jag hade den. Sportstolarna i skinn var grymt sköna vid långfärd. Såg dock alltid till att ha en flaska olja i bagaget.
Oil sludge... Jag har snackat med ägare till 9-5or från sent 90-tal som aldrig haft detta problem med sina bilar.
Citera
2015-02-19, 06:17
Medlem
Undvik -03 då det var rätt mycket barnsjukdomar med elfel på dessa, -04 och framåt är trevliga bilar som ger dig få problem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in