• 1
  • 2
2015-01-30, 14:10
Medlem
Så här ser hela historien ut:

Jag köpte windows 8 till min PC och ett år senare uppgraderar jag min dator och väljer att installera windows 7 istället. Men nu för några dagar sedan bestämde jag mig för att installera windows 8 på nytt så jag laddade ner operativsystemet och använde min gamla producktnyckel och det gick att installera. Men nu får jag upp ett meddelande om att jag måste aktivera windows, men att min produktnyckel redan används på en annan dator.

Hur löser jag problemet?Å
Citera
2015-01-30, 14:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Då kontaktar du Microsofts aktiveringscentral.

Ring 020 14 000 15

Ange tonval 2+2 (även för privatpersoner)

Du kommer att kopplas direkt till en representant som hjälper dig med om-aktivering för din licens.

Du kan givetivs även maila till activate@msdirectservices.com
Citera
2015-01-30, 14:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Så här ser hela historien ut:

Jag köpte windows 8 till min PC och ett år senare uppgraderar jag min dator och väljer att installera windows 7 istället. Men nu för några dagar sedan bestämde jag mig för att installera windows 8 på nytt så jag laddade ner operativsystemet och använde min gamla producktnyckel och det gick att installera. Men nu får jag upp ett meddelande om att jag måste aktivera windows, men att min produktnyckel redan används på en annan dator.

Hur löser jag problemet?Å

Du ringer Microsoft och förklarar det hela. Tänk på att en OEM-produktnyckel inte får användas på en annan dator än den som den levererades på.

Edit: pucktvåa.
Citera
2015-01-30, 15:35
Medlem
Tack för hjälpen, operativsystemet är nu aktiverat.
Citera
2015-01-30, 15:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Tack för hjälpen, operativsystemet är nu aktiverat.

Bra att det ordnades sig.
Citera
2015-01-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bra att det ordnades sig.
Yep, dock var det inte tonval 2+2 som gällde då jag blev omdirigerad till en annan avdelning.
Citera
2015-01-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du ringer Microsoft och förklarar det hela. Tänk på att en OEM-produktnyckel inte får användas på en annan dator än den som den levererades på.

Edit: pucktvåa.
Fel, det är bara så för Windows 7. Windows 8 och OEM får du installera på vilken dator du vill. Den licensen gäller lika bra som en retail.
Citera
2015-01-31, 12:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kort draget om vad som gäller mellan OEM och Retail.

Med en OEM-licens gäller följande:

Du får du ingen support från Microsoft. Supporten ligger hos datorbyggaren.
Den får bara installeras på nya datorer som inte tidigare haft ett OS installerat.
Licensen är bunden till den dator du installerar och aktiverar den på. Med andra ord får du inte flytta licensen när du byter dator.
Du kan byta hårdvara i datorn men inte till ett annat moderkort.
Du kan inte uppgradera från ett tidigare OS.

Köper du en licens i en butik är det med största sannolikhet en Retail och då gäller följande:

Licensen är inte bunden till en dator. Byter du dator kan du återanvända licensen. Du får dock bara ha den installerad på en maskin åt gången.
Citera
2015-01-31, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kort draget om vad som gäller mellan OEM och Retail.

Med en OEM-licens gäller följande:

Du får du ingen support från Microsoft. Supporten ligger hos datorbyggaren.
Den får bara installeras på nya datorer som inte tidigare haft ett OS installerat.
Licensen är bunden till den dator du installerar och aktiverar den på. Med andra ord får du inte flytta licensen när du byter dator.
Du kan byta hårdvara i datorn men inte till ett annat moderkort.
Du kan inte uppgradera från ett tidigare OS.

Köper du en licens i en butik är det med största sannolikhet en Retail och då gäller följande:

Licensen är inte bunden till en dator. Byter du dator kan du återanvända licensen. Du får dock bara ha den installerad på en maskin åt gången.
Nej, det är helt fel !
Citera
2015-01-31, 12:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mån tro det?

Källan kommer annars från Microsoft.
Citera
2015-01-31, 12:49
Hur kan du bara säga nej det är helt fel.................... Förklara istället vad du anser är fel så man kanske lär sig något istället för att bara säga att det är fel.

Jag har även läst det som CyrusGNetWork skriver.
Citera
2015-01-31, 12:51
Medlem
Låt oss ta produkten http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2245388 Microsoft Windows 8.1 Eng (64-bit OEM)

Butikerna säljer Windows 8 i två varianter. Den vanliga box en, kallad "retail". Samt Windows 8 OEM.
Det du får: En licensnyckel, installationsmedia.

Vad som skiljer? Du har support på retail. Annars är de helt lika. Du får flytta, byta, installera om. Helt som du vill. Ingen låsning till hårdvara.

Det du tänker på är det Windows 8, som medföljer datorer du köper på elgiganten, eller liknande.
Låt oss kalla dem för "systembundna". Dessa licenser, kan du inte köpa löst, de medföljer hårdvaran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in