2015-01-30, 12:40
Medlem
BernardLoutres avatar
Häromdan köpte jag en billig ost som hette Trikata Edamer. I affären så sålde de en annan ost som hette Trikata Gouda till samma pris. De såg precis likadana ut, hade samma ingredienser och exakt samma näringsvärde. Någon som vet vad det är för skillnad (om någon) på dessa ostar? Såg dessutom att osten var tillverkad i Lettland. Jag trodde att Edamer var ett skyddat mårke som bara fick tillverkas i Holland.
Citera
2015-01-30, 12:51
Medlem
Ihavenonames avatar
Jag skulle inte vilja påstå att det är nån skillnad på dom, varken edamer eller gouda smakar ju nåt.
Citera
2015-01-30, 12:52
Medlem
syscrashs avatar
Gouda kanske är goudare..
Citera
2015-01-30, 13:12
Medlem
Det här gäller väl mer originalen, men ändå:
http://visual.ly/edam-vs-gouda-cheese
Citera
2015-01-30, 15:41
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Gouda kanske är goudare..

FAN du stal min ordvits

Men jag tycker Edamer är godare, dock inte så stor skillnad på dessa. Gillar mild ost.
Citera
2015-01-30, 17:11
Medlem
christerys avatar
Just dessa har jag inte råkat ut för att jämföra, men goudan passar bättre till varma mackor/toast än edamern som istället gör sig bra på en kall macka med lite skinka och senap.

Utgår ifrån dom jag täffat på i kylen, inte exakt dom du hittade dock.
Citera
2015-01-30, 17:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Jag skulle inte vilja påstå att det är nån skillnad på dom, varken edamer eller gouda smakar ju nåt.
Jodå... en god edamer är rejält smakrikare än vilken herrgårdsost som helst. Då kostar ändå herrgården skjortan, för otroligt låg/ingen smak.

Edamern är väl också hårdare, fastare än en gouda? Hårdostens hårdost, med intakt smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in