• 1
  • 2
2015-01-29, 21:52
Medlem
http://s27.postimg.org/uvxvxfxvn/image.jpg

Vad är detta? :((

Vad ska jag göra?
Citera
2015-01-29, 21:59
Medlem
Nivovics avatar
Kontakta läkare!
För övrigt så ser dina tänder inte så fräscha ut. Kanske borde ta och borsta tänderna lite oftare.
Citera
2015-01-29, 22:09
Medlem
Har du mycket ont?

Afta menar du Afte?

Hade själv skiten för 2 år sedan, jag har nog aldrig haft så ont som jag hade då. Kunde inte dricka vatten - ingenting. Var som en tigerraket som exploderat i munnen varje gång man tog en bit mat eller något. Jag hade dock utslag runtom på flera ställen i munnen här ser jag bara ett på bilden eller är jag blind? Isåfall kan det vara förkylningsutslag som inte är lika farligt. Och kommer försvinna av sig själv snart.

När jag hade Afte fick jag tillslut köpa en gel som heter "Aftex" tror jag, vilket funkade bra! Gjorde inte ont elr något i munnen när man drack då gelen la sig som en skyddande hinna på utslaget. Dock blir det rätt mycket saliv i början.
Citera
2015-01-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Har du mycket ont?

Afta menar du Afte?

Hade själv skiten för 2 år sedan, jag har nog aldrig haft så ont som jag hade då. Kunde inte dricka vatten - ingenting. Var som en tigerraket som exploderat i munnen varje gång man tog en bit mat eller något. Jag hade dock utslag runtom på flera ställen i munnen här ser jag bara ett på bilden eller är jag blind? Isåfall kan det vara förkylningsutslag som inte är lika farligt. Och kommer försvinna av sig själv snart.

När jag hade Afte fick jag tillslut köpa en gel som heter "Aftex" tror jag, vilket funkade bra! Gjorde inte ont elr något i munnen när man drack då gelen la sig som en skyddande hinna på utslaget. Dock blir det rätt mycket saliv i början.

Det finns också xylocain som man gurglar munnen med, man tappar då känseln helt i munnen. Alternativt kan man kleta på xylocain på en tops och topsa lokalt om man har få utslag. Det blir mycket lättare att dricka och äta då. Aftes försvinner i regeln efter några dagar. De gör ont som in i helvete. Det kan vara en autoimmun process.
Senast redigerad av sampanl 2015-01-29 kl. 22:26.
Citera
2015-01-29, 22:33
Medlem
Ja jag har mycket ont, detta återkommer ungefär 1 gång i månaden oftast vid sidorna eller framme i munnen.

Det känns mer eller mindre som att läkare inte bryr sig om detta.. De säger alltid att jag ska återkomma ifall det blir värre eller återkommer..

Vem bör jag kontakta, vårdcentralen eller tandläkaren?
Citera
2015-01-29, 22:48
Medlem
afte, ett rent helvete. Hade det ett år sedan. Aldrig varit med om värre smärta. Fick ett 20 tal sådana blåsor. Kommer ofta i samband med stress. Skaffa alvedon Fortum och även brus alvedon. Ett litet husmorstips är att lägga brustabletter direkt på tungan och låta smälta så att du bedövar munn och hals. Det finns nya läkarmedel du kan ta precis när det bryter ut som ska förkorta tiden på blåsorna.

Tycker för jävla synd om dig. Det är verkligen för jävligt.
Citera
2015-01-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
afte, ett rent helvete. Hade det ett år sedan. Aldrig varit med om värre smärta. Fick ett 20 tal sådana blåsor. Kommer ofta i samband med stress. Skaffa alvedon Fortum och även brus alvedon. Ett litet husmorstips är att lägga brustabletter direkt på tungan och låta smälta så att du bedövar munn och hals. Det finns nya läkarmedel du kan ta precis när det bryter ut som ska förkorta tiden på blåsorna.

Tycker för jävla synd om dig. Det är verkligen för jävligt.

Har du tendens att få 20 st så tycker jag du uppsöker läkare och får xylocain utskrivet. Bra att ha hemma om du råkar ut för det igen. Jag lovar dig att att lättnaden är stor när man gurglat det i 1 min.
Citera
2015-01-30, 16:59
Moderator
ofays avatar
Alternativ medicin --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-01-30, 23:42
Medlem
Har inte 20st oftast bara en i taget, men de kommer 1 gång i månaden... Kommer detta att försvinna?
Citera
2015-01-31, 00:41
Medlem
CriticalMasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasmalon
Har inte 20st oftast bara en i taget, men de kommer 1 gång i månaden... Kommer detta att försvinna?

Ja, oftast tar det bara 1-2 veckor tills det har läkt klart. Hade det nästan varje månad tills jag började ta vitamintillskott.
Citera
2015-02-01, 09:24
Medlem
Röker du? Tror det är den största orsaken till att man får afte.
Men detta med andra ord kan väl översättas till 'blåsor i munnen'? Tror munhygien + rökstopp är det bästa.. kanske någon munskölj.
Citera
2015-02-02, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasmalon

Äter du chips ofta eller har nån form av autoimmun sjukdom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in