2015-01-29, 19:48
Medlem
Som rubriken ovan säger.. Optiker tvingar mig till att årligen gå och testa min syn för att köpa linser. Jag fick inget vettigt svar förutom att "synsams" optiker skulle förlora sin licens om jag fick köpa utan att ha testat mig igen ca 1.5 år senare? Min fråga är vad är det som kan hända? Jag vet att man pillar på en lins på sitt öga vilket kan skapa infektioner, men efter att ha använt dagslinser i ett och ett halvtår utan komplikationer tycker jag inte det skall vara nödvändigt att lägga 500kr på att testa min syn igen. Försöker de lura mig?

ps. Lensstore.se hade annars bra priser så har redan beställt därifrån för att testa om de linserna är bra, utan en extra avgift på 500kr.
Citera
2015-01-29, 19:53
Medlem
tommpaboys avatar
Jag beställer alltid linser på nätet och har gjort det i 10 års tid. Dels för att det är billigare och dels för att de "inte kräver" glasögonrecept eller vad det kallas. Jag undersöker mina ögon när jag tycker det behövs så får jag höra vilken status de har.
Citera
2015-01-29, 19:56
Medlem
sissens avatar
Ett tips: Kolla upp om någon optiker i din stad är erbjuder linsboxen. Där ingår synundersökningarna och linserna kommer hem i brevlådan

http://www.klarsynt.se/kontaktlinser.300
Citera
2015-01-29, 19:59
Medlem
lithionits avatar
de har ingen rätt att tvinga dig, däremot så kan det ju vara optimalt utifrån att synen oftast försämras med åren och du kan behöva ny styrka.

Men att de pushar för att du skall gå dit på undersökning handlar nog mest om att de vill tjäna mer pengar, simple as that :P
Citera
2015-01-29, 20:02
Medlem
Tack för alla snabba svar. Jag förstår att det är någon sorts aggressiv försäljningsmetod och visst försämras synen med tiden. Jag känner mig tvingad att genomgå denna undersökning då de vägrar sälja mig en vara jag enkelt med en googling kan få tag på. Tycker det hela är larvigt.
Citera
2015-01-29, 20:06
Medlem
Köp linser på nätet, så billigt att det nästan är gratis. Och du märker nästan omgående om synen försämras och det är dags att göra en ny synundersökning.
Citera
2015-01-29, 21:08
Medlem
wubs avatar
Linser köps på recept, ett recept är giltigt ett år. Sen är det dags för en ny undersökning.
Om du beställer på nätet får du kryssa i en ruta där du intygar att du har ett recept. Risken om man inte kollar upp sina ögon är att du får en typ av förhårdnader på ögonlocken som sliter på hornhinnan om jag minns rätt. Det är dåligt.
Citera
2015-01-30, 11:10
Medlem
calvinclowns avatar
Din syn kan förändras under 1.5 år beroende på ålder. Vill du leva optimalt så är det värt.
Citera
2015-01-30, 14:31
Medlem
PaulPaljetts avatar
Synen kan förändras rejält. Du kan även ha problem som du själv inte märker av, men som syns i en undersökning.

Med det sagt, jag beställer själv linser på nätet. Men jag ser till att ta en undersökning typ vartannat år.
Citera
2015-02-01, 05:07
Medlem
Gäller samma recept för dag- respektive månadslinser?

Jag vill skaffa linser men vill i princip bara ha ut styrkorna så att jag kan beställa på nätet. Min syn har stått still de senaste tio åren och jag är en vuxen människa med omdöme nog att ta det "hälsovådliga" beslutet att själv bestämma när jag ska göra ny synkoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in