2015-01-29, 17:31
Medlem
Köper jag en kvarting koskin och en gurka kostar det mig ca 140kr.

Köper jag en 4a koskin på en bar kostar det mig 80kr?

så jag får alltså 8cl koskin för 160kr på en bar och 37cl och en gurka om jag köper det på bolaget..

Detta är ju fan helt sjukt, alltså jag vill ju kunna gå ut och ta mig några järn på en krogjävel utan att bli fullkomligt rånad.

Vad beror detta på? Det är ju inte direkt så att det tar tid för en bakom baren att spilla upp en 4a brännvin. Sedan så kan man ju fråga sig varför det inte finns några ställen som det inte spelas musik i en volym som är 10x så hög som den borde vara för att man inte ska bli döv. Där man kan ta sig några järn i en fridfull miljö.

Det är så otroligt högt överpris och jag "demand" an explanation. vet inte hur man säger det på svenska och vet inte hur man stavar det på engelska, men ni fattar.
Citera
2015-01-29, 17:35
Bannlyst
Dyr alkohol? Hört talas om alkoholskatt? Sedan är det svindyrt att driva. Sedan sist men inte minst så tillåts folk att bli "rånade", särskilt på fyllan.

Högre volym på krogen, ju snabbare dricker folk då de inte direkt kan konversera. Dock är det smidigare att byta krog ifrån en fjortisklubb till en med högre åldersgräns, där de överlag har bättre miljö.

Du tänker på supply and demand btw.
Citera
2015-01-29, 17:37
Medlem
ninjutsus avatar
Tror det beror på höga skatter samt att folk är villiga att betala priset. Angående volym så bör du undvika klubbar och dylikt, bättre att sätta sig på en pub om du vill ha fridfull miljö och dricka i ro.
Citera
2015-01-29, 17:38
Bannlyst
Hyror,löner,skatt,vinst.

Hyr hem en snubbe som ska servera dig en kväll så ska du se att det blir rätt dyra groggar.
Citera
2015-01-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qertym

Jag tror snarare TS "Kräver" en förklaring. Och förklaringen är
Citat:
Ursprungligen postat av Motoracer
Hyror,löner,skatt,vinst.

Citera
2015-01-29, 17:43
Medlem
Citat:
Dyr alkohol? Hört talas om alkoholskatt? Sedan är det svindyrt att driva. Sedan sist men inte minst så tillåts folk att bli "rånade", särskilt på fyllan.

Högre volym på krogen, ju snabbare dricker folk då de inte direkt kan konversera. Dock är det smidigare att byta krog ifrån en fjortisklubb till en med högre åldersgräns, där de överlag har bättre miljö.

Finns det verkligen såna krogar ? typ som man ser i filmer från USA.. ?

Jag tänker inte skriva min livs historia, men det var ett tag sen jag var ute på krogen och då fanns det bara "dunka dunka" krogar.. iaf där jag bodde..
Citera
2015-01-29, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdurN
Jag tror snarare TS "Kräver" en förklaring. Och förklaringen är

Vilket inte stämmer för den grundläggande anledningen är att folk betalar för det.
Citera
2015-01-29, 17:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Jaaaa varför kostar det mer att äta ute än att laga maten själv? Så är det ju med allt.

Sen kan man väl inte köpa gurka på systemet heller.
Citera
2015-01-29, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
Finns det verkligen såna krogar ? typ som man ser i filmer från USA.. ?

Jag tänker inte skriva min livs historia, men det var ett tag sen jag var ute på krogen och då fanns det bara "dunka dunka" krogar.. iaf där jag bodde..

Det finns i huvudsak tre olika kategorier.

1. Tonårsfjortisklubbar. Åldersgräns 18 där alla nyblivna 18 åringar går, så hög musik spelas att man blir döv efter några sekunder, folk skriker och leker vuxna medan de får minnesluckor efter en öl.
2. Sportbarer, musik och framför allt underhållning i form av fotboll eller dyl. (hint: Olearys)
3. "Vuxenbarer" som har 20 årsgräns eller högre. Musik spelas i normal nivå, lugnare miljö och förmåga att konversera finns.
Citera
2015-01-29, 17:48
Medlem
Citat:
Vilket inte stämmer för den grundläggande anledningen är att folk betalar för det.

Ja, folk betalar för det, men frågan kvarstår ju fortfarande varför det är så dyrt.

Det kostar kanske 1kr att tillverka 1l sprit. Så kan dom ta betalt 5000 för en liter sprit på krogen. (typ)

Jag tycker det är skandal, det är det enda stället som man kan träffa folk på nästan.. så ska det vara såna priser, speciellt om man inte har så hög inkomst.. då är det ju fan för svårt..
Citera
2015-01-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jaaaa varför kostar det mer att äta ute än att laga maten själv? Så är det ju med allt.

Sen kan man väl inte köpa gurka på systemet heller.

Det kostar ju inte så mycket mer att köpa mat ute än att laga maten själv.

Medans det faktiskt krävs både tid och kunskap för att laga god mat. Men att hälla upp en 6a sprit som är köpt från bolaget(?) kräver ingen kunskap eller tid(nästan).

Varför kostar det då så jävla mycket mer att köpa en 6a sprit än en god middag ? Det finns ju ingen jäkla rim och reson i prissättningarna.

En jävligt god måltid, typ en black and white , kostar kanske 150kr. Och 12cl sprit kostar 160kr ? wtf liksom.. Det krävs väl ändå lite mer arbete för att få fram en black and white än 12 cl fabrikstillverkad sprit.
Citera
2015-01-29, 18:00
Bannlyst
Man har väl kommit fram till att folk inte köper mer drinkar för att det är billigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in