2019-11-10, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag menar en öl som på systemet kostar 10-15kr men på krogen kostar den 45-70kr... Visst Krögarna måste ju tjäna in pengar, men va fan!!

Nu har jag inte koll på skatten på Alkohol..

Men varför inte sätta priset säg till 30 kr, du säljer ju mer i volym, OCH tjänar säker säkerligen mer i långa loppet!? Är det något jag har missat här?

Men vi som inte vill se fattiga personer som dig på krogen bara njuter
Citera
2019-11-11, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Fattar bara inte.. Är det inte bättre att folk går ut tidigt och dricker, samt kanske äter? Tjänar man inte mer på detta, säg att en öl kostar 25kr det vore helt ok enligt mig, skulle då tänka mig att gå ut nykter och dricka på krogen! Så istället för att jag kommer ut "full" på krogen och kanske köper 2 -3 öl för ca 70kr st så sitter jag där hela kvällen och ju fullare man blir så blir ju 25 kr ingenting?

Om en öl kostar 25kr så går krögaren back på varje öl.
Du tror väl inte att restauranger får ölen gratis?
På krogar som säljer öl till så lågt pris är det kickback som gör att dom klarar sig i slutet av räkenskapsåret.
Citera
2019-11-12, 00:11
Moderator
NewDeers avatar
Sammanfogat ämnen /mod
Citera
2019-11-12, 11:56
Medlem
Detta Är Inköpspriset På En Halvliters Öl För Krogarna + Moms Då Givetvis

https://i.postimg.cc/d1WKv7JR/20180405-132206.jpg
Citera
2019-11-12, 18:01
Medlem
chimichurris avatar
Lösningen för alla kreativa alkoholister är att köra budget på krogen. Man tar med sig en vanlig fickplunta på krogen. Man fyller upp med sin favoritdricka. Problemet är löst!
Citera
2019-11-13, 10:55
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Dyrt?! Jag har haft restaurang och marginalerna man jobbar med är närmast obefintliga. Omsättningen på personal och förbrukningsvaror är enorm. Man tvingas hålla öppet många timmar utan kunder men med tickande lönekostnader. Det är helt enkelt så att man tar de priserna som man måste för att gå runt. Ytterst få restauranger och allra minst barer gör vinster att tala om.
Citera
2022-12-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om en öl kostar 25kr så går krögaren back på varje öl.
Du tror väl inte att restauranger får ölen gratis?
På krogar som säljer öl till så lågt pris är det kickback som gör att dom klarar sig i slutet av räkenskapsåret.

Jag var med och drev studentkrog under studietiden. 25-30kr var vad vi tog för en 33cl flaska öl/cider. Var en helt okej vinstmarginal på det.
Ju billigare man säljer desto mer säljer man och vi tjänade mer pengar efter att ha sänkt priset.
Sen handlar det lite om lokalhyrorna och personalen också självklart. Vi hade inte så dyr lokal, men vi kunde ändå betala vår personal vettiga pengar för arbetet.
Citera
2022-12-05, 21:18
Medlem
De flesta krogar har ju löner, hyra, försäkringar, moms och övriga omkostnader att tänka på. Detta ingår i priset när man äter och dricker ute på krogen.
Citera
2022-12-05, 21:20
Medlem
MrSwaggers avatar
Vafan är koskin och gurka??
Citera
2024-11-27, 10:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Dyrt?! Jag har haft restaurang och marginalerna man jobbar med är närmast obefintliga. Omsättningen på personal och förbrukningsvaror är enorm. Man tvingas hålla öppet många timmar utan kunder men med tickande lönekostnader. Det är helt enkelt så att man tar de priserna som man måste för att gå runt. Ytterst få restauranger och allra minst barer gör vinster att tala om.
Sent inlägg. Men kan det inte bli så att priset på många ställen hamnat så högt att nettointäkterna minskat? Tag som exempel en restaurang som säljer en öl som på Systembolaget kostar 20 kronor för 89 kronor. Vi ignorerar personalkostnader just nu. Köper kunden en sådan får restaurangen in 69 kronor netto. Kan de istället sälja ölen för 59 kronor och kunden istället köper två stycken blir vinsten 78 kronor. Hur många väljer helt enkelt bort alkohol eller mer alkohol för att priset är så högt att det inte känns motiverat. Eller för att se det på ett annat sätt. Ska jag laga till en fin köttbit med sallad etc kostar det mig råvaror för en femtiolapp och en timme i köket. Kan kanske vara värt att lägga 300 kronor för en sådan rätt på restaurang. En flaska vin som på Systembolaget kostar en hundralapp tar mig 2 minuter att öppna men kostar en femhundring på restaurangen.

Mat på restaurang kostar mig alltså ~250 kronor per inbesparad arbetstimme, vin kostar mig 12 000 kronor per inbesparad timme.
Citera
2024-11-27, 12:11
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Sent inlägg. Men kan det inte bli så att priset på många ställen hamnat så högt att nettointäkterna minskat? Tag som exempel en restaurang som säljer en öl som på Systembolaget kostar 20 kronor för 89 kronor. Vi ignorerar personalkostnader just nu. Köper kunden en sådan får restaurangen in 69 kronor netto. Kan de istället sälja ölen för 59 kronor och kunden istället köper två stycken blir vinsten 78 kronor. Hur många väljer helt enkelt bort alkohol eller mer alkohol för att priset är så högt att det inte känns motiverat. Eller för att se det på ett annat sätt. Ska jag laga till en fin köttbit med sallad etc kostar det mig råvaror för en femtiolapp och en timme i köket. Kan kanske vara värt att lägga 300 kronor för en sådan rätt på restaurang. En flaska vin som på Systembolaget kostar en hundralapp tar mig 2 minuter att öppna men kostar en femhundring på restaurangen.

Mat på restaurang kostar mig alltså ~250 kronor per inbesparad arbetstimme, vin kostar mig 12 000 kronor per inbesparad timme.

Jaha, och hur har vi räknat momsen då?

Och för att svara på frågan i TS så gäller det val att inte svensson blir för full för snabbt utan att man kan mjölka honom på pengar så länge det går?

Kommer för övrigt ihåg när det blev tillåtet att köpa t.ex. Norrlands dynamit på krogen. Vilket jävla fylleslag det blev och krog efter krog tog sen bort den.
Senast redigerad av halaltarzan 2024-11-27 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in