• 1
  • 2
2015-01-29, 14:54
Medlem
njaexss avatar
Hej, jag tänkte försöka söka in till högskola hösten som kommer. Tog Studenten 2014 och under gymnasiet tyckte jag det mesta var ganska tråkigt och hade ingen motivation, nu har jag pluggat distans och läser matematik och har tyckt det är ganska roligt och fick tanken att kolla upp vad som finns på högskola. Då hittade jag "Matematikerprogrammet", som jag såg finns i Örebro och på Linné.

http://www.oru.se/Utbildning/Program/1415/?pid=357
http://lnu.se/utbildning/program/ngmat

Men vad finns det egentligen för arbetsmöjligheter efteråt? Är dessa program mer till för vidarestudier?

Även om jag fått ett intresse för matematik så känns det inte som en bra grejj att ta lån och läsa detta om det sen inte leder till något vettigt.
Citera
2015-01-29, 16:25
Medlem
Statistiker är det enda vettiga en matematiker kan bli enligt mig. Det är bra lön och ett väldigt givande jobb om man läser runt. Annars kan väl bli lite andra saker också, typ optimera olika saker eller typ jobba inom kryptering, men dessa jobb ges oftast bara till toppmatematikerna, så förvänta dig inget. Se till att lära dig programmera om du vill jobba som matematiker. All matematik är datorbaserad, ingen sitter och skriver ut miljontals matematiska formler förhand idag, det fixar datorerna åt oss.

De kvittar i princip på vilken skola du går matematik. Allting handlar om hur bra du tar till dig informationen. Alla skolor läser samma sorts matematik, det enda som skiljer åt är lärarna och böckerna och alla böcker är oftast likadana på alla skolor. Allting handlar om vad du själv vill.
Senast redigerad av mommy123 2015-01-29 kl. 16:30.
Citera
2015-01-29, 16:42
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Är dessa program mer till för vidarestudier?
Troligen, en kandidat i matematik leder nog mer till vidarestudier. Å andra sidan leder en kandidat i "valfritt ämne här" ofta inte heller särskilt långt när det kommer till arbete, kanske utom vissa IT-relaterade diton.

En magister eller master i matematik kan dock leda väldigt långt om du är duktig. Så gott som alla företag skulle kunna ha nytta av en matematiker/statistiker, säger de motsatsen är de oinsatta och har helt enkelt fel.

En kandidat i matematik kan du ta vid alla riktiga lärosäten, så geografiskt sett bör det inte vara några problem.
Citera
2015-01-29, 16:53
Medlem
mounzs avatar
Jag har en kompis som utbildade sig till matematiker. Han jobbar på dataföretag.

Är det inte ganska lätt att komma in på naturvetenskapliga utbildningar? Det ger dig bättre möjligheter att att plugga på ett högre rankat universitet med mer forskning.

(FB) Matematikprogrammen på olika universitet?
(FB) Sveriges Radio: "Matematiker 40000-50000 ingångslön"
(FB) Matematik Kandidat
(FB) Vad gör en matematiker?
(FB) Finns där jobb för matematiker? (inte lärare)
(FB) Master i matematik vid KTH
(FB) Ska jag läsa matematik eller bli civilingenjör? (Ändrad rubrik /Mod)
(FB) Matematiskt "tunga" civilingenjörsprogram vs. kandidatprogram i matematik + master
Citera
2015-01-29, 21:44
Medlem
eXtremos avatar
Aktuarie m.m.
Citera
2015-01-30, 21:17
Medlem
njaexss avatar
Okej, tack för svaren!

Jag ska titta närmre på detta och undersöka, verkar ändå vara ganska vettigt och vad jag förstår ändå en hel del olika möjligheter?

Jag är heller inte så insatt i hur det funkar på högskola, vad jag förstår måste man läsa en kandidatexamen innan man kan ta en masterexamen? kandidat är 3 år och en master är 2 år till?

Så ni anser att man bör läsa ta en master i matematik ifall det ska ge mycket möjligheter?
Citera
2015-01-30, 21:27
Medlem
gavlips avatar
Kombinera det med programmeringskunskap och du kan syssla med programmering som innehåller en massa algoritmer som artificiell intelligens och kryptering, som vanliga programmerare inte begriper sig på. Du kan säkert tjäna en massa pengar på det.

Spelar nog ingen roll vilken inriktning du väljer. Går du grundläggande matematikkurser så kan det användas till en massa utbildningar fysik, matte, kemi, civilingenjör, matematiker, programmerare. Du behöver inte bestämma dig vad exakt du ska bli i början.
Senast redigerad av gavlip 2015-01-30 kl. 21:30.
Citera
2015-01-30, 21:39
Medlem
EnDronts avatar
Finansbranschen. De behöver i princip alltid folk som är duktiga på matte.
Citera
2015-01-31, 10:48
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Finansbranschen. De behöver i princip alltid folk som är duktiga på matte.

Mycket pengar där också.
Citera
2015-01-31, 22:37
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Okej, tack för svaren!

Jag ska titta närmre på detta och undersöka, verkar ändå vara ganska vettigt och vad jag förstår ändå en hel del olika möjligheter?

Jag är heller inte så insatt i hur det funkar på högskola, vad jag förstår måste man läsa en kandidatexamen innan man kan ta en masterexamen? kandidat är 3 år och en master är 2 år till?

Så ni anser att man bör läsa ta en master i matematik ifall det ska ge mycket möjligheter?
Skulle välja ett av de mer välrenommerade universiteten om jag var du.
Örebro skulle jag inte rekommendera, har själv gått där.
På master nivå inriktar man sig, men det går säkert och få jobb med en kandidat också blir dock begränsat.
Citera
2015-02-01, 11:54
Medlem
oxxpytts avatar
Vad tror ni om teknisk matematik vid CTH? Är ju ingen "renodlad" matematikutbildning, men visst borde man kunna jobba som matematiker efter en examen?
Citera
2015-02-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Vad tror ni om teknisk matematik vid CTH? Är ju ingen "renodlad" matematikutbildning, men visst borde man kunna jobba som matematiker efter en examen?
Ja, det kan man. Är ju i princip så nära en renodlad matematikutbildning man kan komma på en teknisk högskola. Inslagen av ingenjörsvetenskap skadar inte heller, beroende på vad man vill syssla med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in