2015-01-29, 10:12
Medlem
Jag var nyss på min vårdcentral för att bli sjukskriven för ångest och depression. Jag erkände till min nya läkare att jag brukar skära mig. Han ville se såren men jag vägrade, han tog upp det flera gånger men det kändes jätte jobbigt att behöva visa så tillslut fick jag gå.
I mitt sjukintyg skrev han b.la att jag har dödstankar (vilket stämmer typ, tänker på döden en del men inte på självmord) samt att jag självskadar.
Vad är risken att han skulle skicka hit polisen?

Pratade men en väldigt nära vän som går igenom samma saker och hon sa att jag "är dum i huvudet som sa det där" + "nu kommer läkaren ringa polisen och med tvång ta dig till psyk".

Vad tror ni? Jag vill verkligen inte att polisen kommer hit, det känns ju jätte onödigt för dem och jobbigt för mig. De har väl bättre saker för sig att göra i Göteborg?
Citera
2015-01-29, 10:34
Medlem
*fel av mig

Fundera på att lägga in dig frivilligt, det skulle du nog behöva, det enda som var "korkat" är att du inte berättade mer och samtidigt visade dina sår.
Träffa läkaren igen och va mer öppen om dina problem, så kommer han/hon hjälpa dig.

Du kommer inte att bli frihetsberövad eller "åka dit", du mår dåligt och läkaren kommer att hjälpa dig.

Lite ångestdämpande och rohöjande medicin med terapi är vad du behöver.

Här kan du läsa lite om tvångsvård:
http://www.1177.se/Blekinge/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-tvangsvard/

Självskadebeteende:
http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sjalvskadebeteende---att-skada-sig-sjalv/
Senast redigerad av The13 2015-01-29 kl. 10:41.
Citera
2015-01-29, 11:07
Medlem
sissens avatar
Nej det var inte dumt av dig, tvärtom!

De kan bara tvångsomhänderta dig om det är direkt fara för dit liv! Så du behöver inte vara orolig.

Sen brukar de ge en en chans att lägga in sig själv och om man vägrar och om det är nödvändigt så lägger de in dig med tvång.
Citera
2015-01-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
*fel av mig

Fundera på att lägga in dig frivilligt, det skulle du nog behöva, det enda som var "korkat" är att du inte berättade mer och samtidigt visade dina sår.
Träffa läkaren igen och va mer öppen om dina problem, så kommer han/hon hjälpa dig.

Du kommer inte att bli frihetsberövad eller "åka dit", du mår dåligt och läkaren kommer att hjälpa dig.

Lite ångestdämpande och rohöjande medicin med terapi är vad du behöver.

Här kan du läsa lite om tvångsvård:
http://www.1177.se/Blekinge/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-tvangsvard/

Självskadebeteende:
http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sjalvskadebeteende---att-skada-sig-sjalv/

Men jag har ingen lust att prata med någon :/ Jag vill helst bara bli lämnad ifred. Jag gick till läkaren för att jag ville bli sjukskriven inte för att jag ville att de skulle lägga sig i.
Jag vet att han (läkaren) inte vill göra mig illa eller något men jag får panik bara jag tänker på att behöva visa mina skärsår. Kan man inte ta tillbaka något man har sagt?
Citera
2015-01-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sissen
Nej det var inte dumt av dig, tvärtom!

De kan bara tvångsomhänderta dig om det är direkt fara för dit liv! Så du behöver inte vara orolig.

Sen brukar de ge en en chans att lägga in sig själv och om man vägrar och om det är nödvändigt så lägger de in dig med tvång.

Så innan polisåtgärden sätts in så erbjuder de att jag lägger in mig själv frivilligt?
För det känns så himla kasst att jag ska ta upp polisens tid när de faktiskt kan göra nytta någon annanstans.
Citera
2015-01-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiii
Så innan polisåtgärden sätts in så erbjuder de att jag lägger in mig själv frivilligt?
För det känns så himla kasst att jag ska ta upp polisens tid när de faktiskt kan göra nytta någon annanstans.

Alltså, allt beror på vilket intryck du ger när du träffar läkaren men även på läkaren själv. Men det ska gå rätt långt innan de skickar polisen och begär handräckning (som det heter när vården skickar polisen för att hämta dig till en sjukvårdsinrättning). Jag har svårt att tro att läkaren skulle be polisen hämta dig i nuläget.

Däremot hoppas jag du vill och kan ta emot vård, för du mår helt klart inte bra och behöver hjälp med ditt självskadebeteende.
Citera
2015-01-29, 12:55
Medlem
AcidGherkins avatar
Citat:
Jag var nyss på min vårdcentral för att bli sjukskriven för ångest och depression. Jag erkände till min nya läkare att jag brukar skära mig. Han ville se såren men jag vägrade, han tog upp det flera gånger men det kändes jätte jobbigt att behöva visa så tillslut fick jag gå.
I mitt sjukintyg skrev han b.la att jag har dödstankar (vilket stämmer typ, tänker på döden en del men inte på självmord) samt att jag självskadar.
Vad är risken att han skulle skicka hit polisen?

Pratade men en väldigt nära vän som går igenom samma saker och hon sa att jag "är dum i huvudet som sa det där" + "nu kommer läkaren ringa polisen och med tvång ta dig till psyk".

Vad tror ni? Jag vill verkligen inte att polisen kommer hit, det känns ju jätte onödigt för dem och jobbigt för mig. De har väl bättre saker för sig att göra i Göteborg?
Rök lite weed.
Citera
2015-01-29, 13:49
Medlem
Citat:
Men jag har ingen lust att prata med någon :/ Jag vill helst bara bli lämnad ifred. Jag gick till läkaren för att jag ville bli sjukskriven inte för att jag ville att de skulle lägga sig i.
Jag vet att han (läkaren) inte vill göra mig illa eller något men jag får panik bara jag tänker på att behöva visa mina skärsår. Kan man inte ta tillbaka något man har sagt?

Säger som de andra, polisen kommer inte sådär utan vidare, det krävs mycket för det.
Har du varit sjukskriven tidigare? Jag tänkte på vad fk säger, om de godkänner en sjukskrivning så lätt när man inte vill ha hjälp. De brukar ju ha sina rehabiliteringsåtgärder och allt sånt.
Citera
2015-01-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Säger som de andra, polisen kommer inte sådär utan vidare, det krävs mycket för det.
Har du varit sjukskriven tidigare? Jag tänkte på vad fk säger, om de godkänner en sjukskrivning så lätt när man inte vill ha hjälp. De brukar ju ha sina rehabiliteringsåtgärder och allt sånt.

Jag har redan blivit "godkänd" för sjukskrivningen, de ville bara ha ett nytt intyg. Det var det hon som jag pratade med sa.
Det är väl inte så mycket att jag inte vill ha hjälp utan mer att jag inte vill behöva visa mina sår. Eller bli tvångsomhändertagen av polisen för att jag skär mig.
Citera
2015-01-29, 16:15
Medlem
Citat:

Ok men han måste lägga sig i för att kunna hjälpa dig.

Det du har sagt stannar i journalen, en läkare måste dock berätta för polisen om det handlar om ett brott du begått som skulle ge två års fängelse eller mer.

Kan du inte få meds för din deppis utan att visa dina fysiska skador?
Det låter konstigt att han skulle ställa ett ultimatum.
Försök annars att prata mer med honom, eller om du vill så kan du få en annan läkare, det är din rättighet.
Citera
2015-01-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ok men han måste lägga sig i för att kunna hjälpa dig.

Det du har sagt stannar i journalen, en läkare måste dock berätta för polisen om det handlar om ett brott du begått som skulle ge två års fängelse eller mer.

Kan du inte få meds för din deppis utan att visa dina fysiska skador?
Det låter konstigt att han skulle ställa ett ultimatum.
Försök annars att prata mer med honom, eller om du vill så kan du få en annan läkare, det är din rättighet.

Jag äter redan medicin och har gjort det sen jag var ca 15 (är 20 nu). Just nu har jag voxra, sertralin och atarax. Jag har en ny tid hos honom det 18 feb, han sa att jag "måste" visa då. Han säger att han är orolig att det måste sys eller liknande men jag vet att det inte behövs.
Ångrar iaf att jag sa det :/
Citera
2015-01-29, 19:15
Medlem
Citat:
Jag äter redan medicin och har gjort det sen jag var ca 15 (är 20 nu). Just nu har jag voxra, sertralin och atarax. Jag har en ny tid hos honom det 18 feb, han sa att jag "måste" visa då. Han säger att han är orolig att det måste sys eller liknande men jag vet att det inte behövs.
Ångrar iaf att jag sa det :/

Ah ok, då förstår jag bättre, jag trodde det var ditt första besök.
Men om du inte har självmordstankar och du är inte självmordsbenägen så ska du heller inte bli tvångsinlagd.
Du har inga öppna sår?
Om du kan visa upp en läkt arm för honom då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in