Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiii
Ja, jag känner samma sak. Sen skär jag mig på benet så jag skulle behöva klä av mig också... Iaf mer än vad jag vill. Han sa att han måste se ärren, han verkade snäll och förstående men sa promt att nästa gång vi ses finns det inget alternativ :/
Jag bad en annan läkare på samma vårdcentral att skicka en remiss till psyk i December men hon skickade en till deras egna psykolog som har jätte lång väntetid... Ville inte säga emot när hon väl gjorde det. Ville inte att hon skulle få mer jobb liksom. Jag bytte från henne till han jag har nu.
Hon var snäll och allt men hade lite problem med språket tror jag, eller så var jag väldigt otydlig.
Förklarade han mer ingående varför han absolut måste se ärren? För att se om de behöver sys? För det är ju redan för sent. Eller bara för att få en överblick över hur djupt du skär? Om jag var du skulle jag kräva att han förklarar varför han måste se dem. Du ska absolut inte behöva klä av dig för att visa dina ärr om du inte vill. Ens självskadeärr/sår kan ju vara väldigt känsliga för en själv och att bli tvungen att visa dem kan göra mer skada än nytta, skulle jag nog säga.
Jag är inte helt hundra på detta men jag tror inte din läkare kan tvinga dig att visa dina ärr, såvida du inte har tvångsvård (LPT), som du pratade om. Men jag har mycket svårt att tro att läkaren skulle begära att du får LPT bara för att du inte vill visa dina ärr.
Det kan ju vara så att läkaren inte riktigt vet hur djupt du skadar dig och om det kan vara livshotande, och det är därför han vill se på ärren. Jag kan förstå hans osäkerhet, men han borde inte tvinga dig till att visa dina ärr.