2005-09-25, 22:37
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Följande fenomen visar sig ganska ofta här på forumet:
Någon användare kollar omkring bland gamla trådar och råkar då stöta på nåt...låt oss säga ganska "udda" diskussionsämne som på moderatorspråk ofta översätts till "trams". Användaren ifråga skriver då ett inlägg i denna tråd, vilket gör att den aktualiseras...vilket i sin tur sedan ofta leder till att ytterligare användare kommer in i diskussionen på olika vis, och inte sällan ifrågasätter trådens relevans. Vad som sedan ofta händer är att en asförbannad moderator gör entrè i tråden och tolkar den ursprungliga frågeställningen som "trams", varpå det därefter delas ut en tillsägelse till den användare som "bumpade" upp den gamla tramstråden...efter detta utspel låser moderatorn som fortfarande är högröd i ansiktet av ilska tråden.

Logiken i detta är inte självklar för mig. Varför skall den stackars användaren som bumpar upp tråden åka på en tillsägelse för att den ansvariga moderatorn har misslyckats med sin uppgift att från början låsa tråden? Moderatorn borde istället åka på en tillsägelse för detta anser jag...det är ju knappast användarnas fel att det ligger en massa tramstrådar och skräpar överallt!
Citera
2005-09-25, 22:52
Medlem
TuXIs avatar
Hahaha... Du syftar säkert på mig, varför skulle du inte göra det. Därför känner jag att jag blir tvungen att ge ett svar.

De 2 trådar somg jag låste, och gav officiell tillsägelse för, var alltså trådar med topic "Bajs", och dessa var startade under år 2000. Av användare som reggade sig för längesen och blev flyttade till detta forumet, när flashback bytte till vBulletin. således deras nick med "(old)" bakom.

topic "bajs", på en tråd i forumet Warez & P2P, tycker inte jag hör ihop. Att sedan bumpa denna tråd med nåt litet ord ett trams-inlägg, tyder på tramsande och fick således en officiell tillsägelse i tråden.

vad är det som är så farligt med detta? hur hade det sett ut om alla trådar med topic "Bajs", "Kuuuuk", "VADDDDÅÅ???" från 5 år tillbaka i tiden, hade blivit bumpade...?

starta en ny tråd, med topic "bajs" i forumet warez & p2p, eller vilket som helst, och se hur länge den tråden får ligga kvar...!!

//TuXi
Citera
2005-09-25, 22:57
Medlem
Det här är ju ett återkommande problem... gamla trådar som bumpas och dess eventuella relevans.

Varför inte flytta alla gamla trådar till ett låst arkiv under respektive huvudforum. Förslagsvis de trådar som inte varit aktiva det senaste året.
(På så sätt funkar ju sökfunktionen ändå...)
Citera
2005-09-25, 22:59
Medlem
sysops avatar
Det är ju inte riktigt hela sanningen. Ibland dyker det upp någon tråd som legat i dvala de senaste två åren, user x bumpar för att forsätta diskussionen och låsningen är ett faktum. Startas å andra sidan en ny tråd med samma ämne vaknar snart en handfull, både mods och låtsasmods och vrålar 'sök ffs'
Citera
2005-09-25, 23:04
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
TuXI:

Mitt inlägg syftar inte bara till ditt agerande...har sett fenomenet ett par gånger förut och då har det inte varit lika uppenbara "tramstrådar".
Vad det är som är så farligt? Jo, den frågan kanske du och vissa av dina moderatorkollegor borde ställa er när någon användare råkar bumpa upp en gammal tramstråd. Det är ju knappast denna användares fel att tråden från början skapats...och det är inte heller användarens fel att ingen moderator har flyttat eller låst tråden. Om en tråd ligger öppen är det ju fullt förståeligt att användare skriver i den...även om tråden har ett par år på nacken. Och att ansvarig moderator sedan helt plötsligt kommer på att det är en tramstråd berättigar ju knappast till att dela ut tillsägelser.
Citera
2005-09-25, 23:11
Medlem
M2ks avatar
Det behöver inte vara en s k 'tramstråd', utan ett helt seriöst ämne, som av olika anledningar aktualiserats igen. Även då händer det att 'Kalle Batong' dyker upp och viftar med pekpinnen, av svårförståelig anledning.
Citera
2005-09-25, 23:31
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Jaha...det var så enkelt att reda ut det här alltså! Bra...då vill jag inte se en massa tillsägelser i fortsättningen för att någon har "bumpat upp en gammal tramstråd"...om ni moderatorer sköter era uppgifter ordentligt från början istället så slipper ju dessutom problemet bli aktuellt igen!

God natt!
Citera
2005-09-25, 23:42
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sysop
Det är ju inte riktigt hela sanningen. Ibland dyker det upp någon tråd som legat i dvala de senaste två åren, user x bumpar för att forsätta diskussionen och låsningen är ett faktum. Startas å andra sidan en ny tråd med samma ämne vaknar snart en handfull, både mods och låtsasmods och vrålar 'sök ffs'
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det behöver inte vara en s k 'tramstråd', utan ett helt seriöst ämne, som av olika anledningar aktualiserats igen. Även då händer det att 'Kalle Batong' dyker upp och viftar med pekpinnen, av svårförståelig anledning.

Tror ni verkligen att tråden nedan tar upp ett viktigt ämne?

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=33035&highlight=bajs

Citat:
Är det någon som vill köpa billigt bajs så är det bara att slå en signal.

Jaha du, det hade jag ingen aning om....

/Cody
Citera
2005-09-25, 23:45
Medlem
sysops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Tror ni verkligen att tråden nedan tar upp ett viktigt ämne?
Det finns fler exempel på bra bumpningar. Det tror jag säkert du förstår. Diskussionen var nog i största allmänhet.

Följande är quotat från inlägg 1. läs det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Dajmkryzz
Följande fenomen visar sig ganska ofta här på forumet:
Citera
2005-09-26, 07:14
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sysop
Det finns fler exempel på bra bumpningar. Det tror jag säkert du förstår. Diskussionen var nog i största allmänhet.

Följande är quotat från inlägg 1. läs det igen.

Jag känner till de två "bajs"-trådarna, som var bumpade trådar under "Warez & P2P" (som jag också skrev några rader i... )... Så jag håller med TuXI.

Det är inga andra moderatorer som har skrivit i den här tråden. Det kanske beror på att de inte känner sig utpekade.

Så länge tråden inte är en bajs-tråd från 1998, och så länge diskussionen fortsätter som vanligt så har jag svårt att se varför den skulle låses och kastas.

Om Daddy Dumsprut kan komma med bättre förslag så får vi kanske höra andra mods kommentarer också.

/Cody
Citera
2005-09-26, 13:25
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Om Daddy Dumsprut kan komma med bättre förslag så får vi kanske höra andra mods kommentarer också.
Precis, det låter som ett enormt vanligt problem det här som händer mycket ofta. Då måste det ju vara lätt att ta fram exempel som bevisar eventuell poäng.
Citera
2005-09-26, 13:50
Medlem
Raazs avatar
Såg tråden och du bröt ju solklart mot

0.2. Inlägg ska hålla sig i närheten av ämnet för gällande forum
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto