2015-01-28, 19:30
Medlem
Sökte men hittade ingen tråd som tog upp det så ber om ursäkt om jag missat eller lagt tråden fel.

Fick idag brev från försäkringskassan att jag måst betala tillbaka bostadsbidragen för jan,feb och mars 2013. Det första som slog mig något måst vara fel, för jag jobbade inget under den tiden jag fick det så pluggade jag bara och hade bara studiebidraget från CSN under den tiden så jag ringde dem och tänkte att förklarar jag läget så behöver jag inte betala.

Bet gick man på det samtalet fick då reda på att eftersom jag började jobba EFTER jag gick på bidraget så räknar de som att man har angett fel uppgifter för det året eftersom de räknar visst på hela året fast man har använt det bara några månader in på 2013 och sen sagt upp det innan man jobba. Så jag har inte angett fel uppgifter till dem när jag sökte bidraget. Så det känns för jävligt att man måst betala tillbaka för man har sagt att man bara kommer ha CSN-bidrag under tiden men eftersom det räkna hela året så är man boven i dramat för man inte kunna se in i framtiden

Några fler som har fått såna här besked att fast man har gjort rätt så är det ändå fel via deras regelverk?
Citera
2015-01-28, 19:39
Medlem
Men, man har väl inte gjort rätt om det är fel enligt regelverket? Precis som svensk lagstiftning så finns den i text och kan läsas av både staten och den enskilda individen. Det är bra att ha en aningen om vad t.ex. ett bostadsbidrag innebär innan man ansöker om det. Jag antar att du inte läste kring vad som gällde innan du skrev på papper och cashade in?
Citera
2015-01-28, 19:41
Medlem
sucuks avatar
Välkommen till vuxenlivet, vad enligt din åsikt skulle de räkna på?

Givetvis räknar man på helår och det ankommer på den sökande att anmäla förändringar, står garanterat i pappren du så fint fylld i och *skrev under* när du sökte om bostadsbidrag.
Citera
2015-01-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDenOnde
Men, man har väl inte gjort rätt om det är fel enligt regelverket? Precis som svensk lagstiftning så finns den i text och kan läsas av både staten och den enskilda individen. Det är bra att ha en aningen om vad t.ex. ett bostadsbidrag innebär innan man ansöker om det. Jag antar att du inte läste kring vad som gällde innan du skrev på papper och cashade in?

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Välkommen till vuxenlivet, vad enligt din åsikt skulle de räkna på?

Givetvis räknar man på helår och det ankommer på den sökande att anmäla förändringar, står garanterat i pappren du så fint fylld i och *skrev under* när du sökte om bostadsbidrag.

Jasså så här har vi visst några som ser in i framtiden så kan ni all seende säga vilken som kommer bli nästa 6rätt på lotto så man slipper jobba

Så här såg tiden ut innan jag sökte bostadsbidrag. Innan jag sluta på gymnasiet så hitta jag en vidare utbildning samt arbetsmarknaden va racklig så tänkte lika bra att fortsätta plugga medans man har studietekniken i sig.

Eftersom man har pengar sparade från barnsben från diverse släktingar, fonder etc så jobba inget den sommaren. Innan man börja plugga så sökte CSN-bidraget och fick det och det är då min ända inkomst angav jag det till försäkringskassan att under den här tiden kommer jag bara ha det här som min inkomst. Under tiden jag plugga så kom jag kontakt med ett företag som sa att jag är välkommen att börja jobba april/maj efter att skolan är slut och med det har jag sagt upp bostadsbidraget innan jag börja jobba.

Så jag har avbrutit/sagt upp bostadsbidraget innan jag börja jobba/skatta så jag har inte fått något fel utbetalt egentligen men lätt att skylla individen när regelverket är åt helvete som kvinnan på försäkringskassan höll med om när jag ringde.

Men sista gången jag kommer ta hjälp av försäkringskassan som mer eller mindre kräver att man kan se in i framtiden
Senast redigerad av hecules 2015-01-28 kl. 20:06.
Citera
2015-01-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Jasså så här har vi visst några som ser in i framtiden så kan ni all seende säga vilken som kommer bli nästa 6rätt på lotto så man slipper jobba

Så här såg tiden ut innan jag sökte bostadsbidrag. Innan jag sluta på gymnasiet så hitta jag en vidare utbildning samt arbetsmarknaden va racklig så tänkte lika bra att fortsätta plugga medans man har studietekniken i sig.

Eftersom man har pengar sparade från barnsben från diverse släktingar, fonder etc så jobba inget den sommaren. Innan man börja plugga så sökte CSN-bidraget och fick det och det är då min ända inkomst angav jag det till försäkringskassan att under den här tiden kommer jag bara ha det här som min inkomst. Under tiden jag plugga så kom jag kontakt med ett företag som sa att jag är välkommen att börja jobba april/maj efter att skolan är slut och med det har jag sagt upp bostadsbidraget innan jag börja jobba.

Men sista gången jag kommer ta hjälp av försäkringskassan som mer eller mindre kräver att man kan se in i framtiden

Se det som ett billigt lån
Citera
2015-01-28, 21:06
Medlem
Varför sökte du bostadsbidrag om du hade pengar sparade?
Citera
2015-01-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Varför sökte du bostadsbidrag om du hade pengar sparade?

Människan är girig gratis är gott
Citera
2015-01-28, 21:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Så jag har avbrutit/sagt upp bostadsbidraget innan jag börja jobba/skatta så jag har inte fått något fel utbetalt egentligen men lätt att skylla individen när regelverket är åt helvete som kvinnan på försäkringskassan höll med om när jag ringde.

Vad du tycker är skit samma, reglerna är samma för alla och du är skyldig att hålla reda på och informera om att förhållanden ändras. Bara att bita ihop och pynta.
Citera
2015-01-28, 21:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Människan är girig gratis är gott

Med andra ord, du fick vad du förtjänar helt enligt det du skriver.
Citera
2015-01-28, 22:42
Medlem
Bostadsbidraget är preliminärt och beräknas på vilken inkomst man tror sig ha för varje kalenderår, vilket man anger i ansökan. Visar det sig senare att man har en högre inkomst i verkligheten, så får man betala tillbaka delar eller hela bostadsbidraget. Svårare än så är det inte.
Citera
2015-10-10, 16:25
Medlem
Oh-be-wans avatar
Det står väl ganska tydligt när du ansöker om bostadsbidraget. Det är preliminärt och måste återbetalas om man får jobb/högre inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in