• 1
  • 2
2015-01-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klonas88
De stora bankernas listräntor ligger runt 2,7% för 5 års bindningstid. Sen är frågan hur stor rabatt du kan förhandla fram.. Jag skulle vara väldigt nöjd om jag kom ner till 2,0. Personligen med min nuvarande rabatt skulle jag hamna runt 2,05%. Sen tycker jag väl att jag har bättre förutsättningar än dig så om jag vore i din situation skulle jag vara nöjd om jag fick ner det till typ 2,3%... Jag bör dock tillägga att jag inte är så insatt i hur pass mycket andra lyckas få ner sina räntor utan utgår från min egen situation...

Jag tycker även du bör fundera på att köra 3 månaders ränta. Går att få betydligt bättre ränta och som prognoserna ser ut nu lär inte räntorna höjas förrän nästa år.. Både att binda och att inte binda är ju en typ av gambling.

Har funderat på det med att inte binda tills nästa år. Men allt berör på vad jag kan få nu och hur mycket jag kan få sen. Tycker dock att jag är säker kund för banken som på några år amorterat mer än 50% inklusive värdehöjande.
Citera
2015-01-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king87
1,85%
Du borde ha.

Liknande hushåll har2,63%...
i din bank2,34%
...på din ort2,00%
...med din inkomst2,18%

Jämförde min nuvarande lån som jag tog för 3 år sedan.
En annan sak är att jag har amorterat från 500 000 till nuvarande 300 000 under den tiden.

Hur bör detta tolkas?
Jag vet inte om jag missförstår dig, men det är inte relevant att jämföra med lån som togs för 3 år sen, det du vill veta är ju vad folk som tagit lån de senaste månaderna har fått för ränta.

Du kan benchmarka mot SEBs medlemslån; de kostar bankens upplåningsränta plus max 1%. Ett lån bundet på ett år skulle då kosta max 1,6, ett femårigt max 2,14.
http://seb.se/saco
http://seb.se/kundservice/kundservic...ktuella-rantor

Du är en säker kund, men idag är inte det jättemkt värt, de flesta kunder är säkra idag tack vare den snabba prisökningen på bostadsmarknaden.
Citera
2015-01-30, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klonas88
På 5 års bindningstid?

Nej på "rörlig", 3 mån. På 5 års bör du får 2,1-2,2%, med tanke på att SBAB ger det till de flesta. Rörlig har alltid lönat sig om man har kvar lånet mer än några år. Även vid räntekrasher, även om det såklart är stressande om räntan går upp till 500%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in