• 1
  • 2
2015-01-28, 17:58
Medlem
Hej

Äger en bostad som är värd ca max 1 000 000. Har amorterat kraftigt då jag jobbat och ligger nu på 300 000 i lån. Har lån hos Swedbank och på den tiden då jag binde mig var räntan på 3.5% och bindningstiden går ut om 1 månad.

Studerar för närvarande och är klar om ca ett år. Tar ingen CSN lån.

Hur förhandlar jag bäst räntan nu? Drömmen hade varit att komma ner på en 2.0% ränta.
Skulle även vilja låna ytterligare 150 000 kr för vissa renoveringar.
Har jag som student just nu någon chans hos andra banker eller krävs det stikt att man har ett jobb?. Går det bra att ha en medsökande i form av farsan som är pensionär. Allt för att kunna förhandla till så låg ränta som möjligt.

Hur hade ni gjort i mitt läge?
Citera
2015-01-28, 18:11
Medlem
Hade du tänkt binda räntan? Annars tycker jag 2% låter lite högt, listräntorna ligger väl runt 2,2% för 3-månaders..

Hur mycket rabatt fick du senast du förhandlade? Jag skulle själv ha försökt peka på att du alltid klarat betalningar tidigare och inte har några betalningsanmärkningar (vilket jag antar att du inte har?). De vet ju det mesta om din ekonomi så det bör inte vara problem även fast du studerar. Sen har du ju relativt låg belåningsgrad också vilket ju är bra. Sen kan du ju nämna att din pappa är villig att ställa upp om de trillskas.
Citera
2015-01-28, 18:16
Medlem
I ditt läge hade jag tagit fullt CSN-lån och använt det till amortering.
CSN-lånet har bara 1% ränta.
Citera
2015-01-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klonas88
Hade du tänkt binda räntan? Annars tycker jag 2% låter lite högt, listräntorna ligger väl runt 2,2% för 3-månaders..

Hur mycket rabatt fick du senast du förhandlade? Jag skulle själv ha försökt peka på att du alltid klarat betalningar tidigare och inte har några betalningsanmärkningar (vilket jag antar att du inte har?). De vet ju det mesta om din ekonomi så det bör inte vara problem även fast du studerar. Sen har du ju relativt låg belåningsgrad också vilket ju är bra. Sen kan du ju nämna att din pappa är villig att ställa upp om de trillskas.

Tanken är att jag skulle vilja binda en del av lånet på ca 5år. T.ex 300 000 amorteringsfritt.
Den andra delen för renoveringen ca 150 000 kanske kan med bindas men med amortering.

Rabatt? Vid bostadsköpet så var räntorna på ca 4% men då fick jag detta på 3.5% eftersom jag är ny kund och då stressade de lite att jag var tvungen att skriva på snabbt som möjligt för att inte mista denna "chansen". Det visade sig att under dessa senaste 3 åren har räntan bara dykt ner och jag har kankse i genomsnitt betalat ca 1% mer än jag skulle. Känner mig lite lurad, menmen..

Du nämner att 2% är högt, men jag kommer från 3.5 vilket är nästan hälften. Men visst skulle jag vara ännu mer nöjd att få under 2%. dock har jag kanske inte den bästa förhandlingsläget då jag inte kan gå till andra banker och få det beviljat och spela ut banker då jag inte har jobb.

Flyttade även nyligen 100 000kr till en annan bank för sparande. Tror sparräntan ligger på 1.6% där.
Citera
2015-01-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
I ditt läge hade jag tagit fullt CSN-lån och använt det till amortering.
CSN-lånet har bara 1% ränta.
Dock har man ju ingen avdragsrätt på den ränta och en årlig expeditionsavgift. På CSN lån på 100 000 så motsvarar 1% i ränta ca 1,5% i bankränta.
Citera
2015-01-28, 21:11
Medlem
Googla på SvD + räntekartan så får du se vad andra i ditt kvarter fått för villkor, svårt för banken att skörta upp dig då du hänvisar till den.
Citera
2015-01-28, 21:11
Medlem
Du bör komma ner till 1,8 iaf, allt annat är en blåsning.
Citera
2015-01-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Du bör komma ner till 1,8 iaf, allt annat är en blåsning.

På 5 års bindningstid?
Citera
2015-01-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Googla på SvD + räntekartan så får du se vad andra i ditt kvarter fått för villkor, svårt för banken att skörta upp dig då du hänvisar till den.

1,85%
Du borde ha.

Liknande hushåll har2,63%...
i din bank2,34%
...på din ort2,00%
...med din inkomst2,18%

Jämförde min nuvarande lån som jag tog för 3 år sedan.
En annan sak är att jag har amorterat från 500 000 till nuvarande 300 000 under den tiden.

Hur bör detta tolkas?
Citera
2015-01-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klonas88
På 5 års bindningstid?

Vad tycker du är rimligt/bra/mycket bra? på 5års bindningstid?
Citera
2015-01-28, 23:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig
Dock har man ju ingen avdragsrätt på den ränta och en årlig expeditionsavgift. På CSN lån på 100 000 så motsvarar 1% i ränta ca 1,5% i bankränta.
Och man blir återbetalningsskyldig för lånet då man tjänar för mycket väldigt lätt om man jobbar mycket.
Citera
2015-01-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king87
Vad tycker du är rimligt/bra/mycket bra? på 5års bindningstid?

De stora bankernas listräntor ligger runt 2,7% för 5 års bindningstid. Sen är frågan hur stor rabatt du kan förhandla fram.. Jag skulle vara väldigt nöjd om jag kom ner till 2,0. Personligen med min nuvarande rabatt skulle jag hamna runt 2,05%. Sen tycker jag väl att jag har bättre förutsättningar än dig så om jag vore i din situation skulle jag vara nöjd om jag fick ner det till typ 2,3%... Jag bör dock tillägga att jag inte är så insatt i hur pass mycket andra lyckas få ner sina räntor utan utgår från min egen situation...

Jag tycker även du bör fundera på att köra 3 månaders ränta. Går att få betydligt bättre ränta och som prognoserna ser ut nu lär inte räntorna höjas förrän nästa år.. Både att binda och att inte binda är ju en typ av gambling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in