Citat:
Ursprungligen postat av
klonas88
Hade du tänkt binda räntan? Annars tycker jag 2% låter lite högt, listräntorna ligger väl runt 2,2% för 3-månaders..
Hur mycket rabatt fick du senast du förhandlade? Jag skulle själv ha försökt peka på att du alltid klarat betalningar tidigare och inte har några betalningsanmärkningar (vilket jag antar att du inte har?). De vet ju det mesta om din ekonomi så det bör inte vara problem även fast du studerar. Sen har du ju relativt låg belåningsgrad också vilket ju är bra. Sen kan du ju nämna att din pappa är villig att ställa upp om de trillskas.
Tanken är att jag skulle vilja binda en del av lånet på ca 5år. T.ex 300 000 amorteringsfritt.
Den andra delen för renoveringen ca 150 000 kanske kan med bindas men med amortering.
Rabatt? Vid bostadsköpet så var räntorna på ca 4% men då fick jag detta på 3.5% eftersom jag är ny kund och då stressade de lite att jag var tvungen att skriva på snabbt som möjligt för att inte mista denna "chansen". Det visade sig att under dessa senaste 3 åren har räntan bara dykt ner och jag har kankse i genomsnitt betalat ca 1% mer än jag skulle. Känner mig lite lurad, menmen..
Du nämner att 2% är högt, men jag kommer från 3.5 vilket är nästan hälften. Men visst skulle jag vara ännu mer nöjd att få under 2%. dock har jag kanske inte den bästa förhandlingsläget då jag inte kan gå till andra banker och få det beviljat och spela ut banker då jag inte har jobb.
Flyttade även nyligen 100 000kr till en annan bank för sparande. Tror sparräntan ligger på 1.6% där.