2015-01-28, 15:31
Medlem
Hll p riva ned gammal tapet hos en kompis och i lagret lngst ned (gammalt hus frn 30 talet) precis ovan murbruket satt det som en kartong/papp tapet (som sen tapet och frg var satt ovanp) som innehller en del tjocka trdar, ser ut som snre typ.

Detta sitter d inne i denna kartong/tapet och sg det nr jag rev snder en bit. Kan det vara asbest de har i denna mrkliga tapet eller vad det r?
Citera
2015-01-28, 15:42
Bannlyst
Hr finns trd som kan klargra det hela.

(FB) r detta asbest?

Om du vill fortstta och r osker p om det r asbest eller inte hantera det som om det vore s. Dammsug inte, anvnd fuktig trasa och sk efter information.

Viktig vgledning kan vara Arbetsmiljverkets freskrifter .
Flj regelverket noga, i synnerhet 29 och framt om skydd.
Citera
2015-01-28, 15:59
Medlem
Ganska ltt att kolla: pilla loss lite, elda med en tndare brinner det upp = inte asbest.
Citera
2015-01-28, 16:58
Medlem
Det r svrt att avgra ifall det r asbest genom att bara kolla p det, jag sjlv r snickare och ser ingen strre skillnad p asbest och annat liknande material. Har dock aldrig hrt att det ska vara asbest i varken tapeter eller tapetlim s tvivlar att den mrkliga tapen du hittat r asbest. Men det r ju ett gammalt hus s man kan aldrig riktigt vara sker antar jag.
Citera
2015-01-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christofferfan
Det r svrt att avgra ifall det r asbest genom att bara kolla p det, jag sjlv r snickare och ser ingen strre skillnad p asbest och annat liknande material. Har dock aldrig hrt att det ska vara asbest i varken tapeter eller tapetlim s tvivlar att den mrkliga tapen du hittat r asbest. Men det r ju ett gammalt hus s man kan aldrig riktigt vara sker antar jag.

Tog en suddig bild

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=d...8#.VMkI1y6YFZc

r kanske bst att skicka det fr analys till ngot fretag
Citera
2015-01-28, 17:10
Medlem
Ser ut som vanlig glasfibervv..
Citera
2015-01-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ser ut som vanlig glasfibervv..

Trodde jag ocks frst men det mste vara original det dr o huset r frn sent 30 tal o fanns verkligen glasfibervv d? Lter skumt att ha asbest sdr i en tapet eller vad det nu r kan man tycka men mycket skumt gjordes frr
Citera
2015-01-28, 19:24
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metronomicum
Trodde jag ocks frst men det mste vara original det dr o huset r frn sent 30 tal o fanns verkligen glasfibervv d? Lter skumt att ha asbest sdr i en tapet eller vad det nu r kan man tycka men mycket skumt gjordes frr

Ser jag fel, eller r det putsen som r armerad med ntet i frga? Isfall skulle det ju kunna vara asbest. Vet att man armerade puts med asbest, men inte en aning om det ser ut s d.
Citera
2015-01-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Ser jag fel, eller r det putsen som r armerad med ntet i frga? Isfall skulle det ju kunna vara asbest. Vet att man armerade puts med asbest, men inte en aning om det ser ut s d.

Nej det r tapetlagret ver putsen som innehller fibrerna. Skickat in fr analys nu iaf
Citera
2015-01-29, 16:45
Medlem
Bertta grna resultatet, stter dock en peng p glasfiber.
Citera
2015-01-29, 18:27
Medlem
Det var ej asbest, proverna visade ngon form av plast. Mste varit en strukturtapet. Mystiskt med gamla grejer o hur de gjorde saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in