2015-01-28, 14:14
Medlem
Hejsan,

jag har tagit blodprov och det visar sig att jag har hög ämnesomsättning (någon hormon mer i kroppen,
är överviktig, manlig ungdom och 190+ i längd om det är viktigt

och mina frågor är

1. Vad betyder det?

2. Är det farligt?

3. kan det leda till något?

4. hur kan man "normalisera" det på något sätt?

5. är det bättre att ha hög eller låg ämnesomsättning?

6. kan jag träna (kmr det påverka mig)?

7. kan det här gå över eller måste jag äta tabletter resten av mitt liv som jag läst i vissa sidor?

BLIR GALEN AV ALL ORO

har googlat (säg inte "google är din vän" elr liknande) men det finns bara sidor för smala personer inte överviktiga...

TACKSAM I FÖRHAND!
Senast redigerad av DunnoXD 2015-01-28 kl. 14:21.
Citera
2015-01-28, 14:28
Medlem
Twatssons avatar
1. Ämnesomsättning innebär hur lång tid det tar för kroppen av förbränna de kalorier du stoppar i dig. Har du hög ämnesomsättning går det fortare.
2. Nej, inte farligt.
3. Ja du kan i praktiken äta fler kalorier än andra och ändå hålla vikten.
4. Ingen aning, men du borde vara glad. Varje pizza jag stoppar i mig läggs direkt på magen.
5. Hög är bättre.
6. Du kan träna, du bör träna om du är överviktig.
7. När man är yngre har man normalt en högre ämnesomsättning, runt 25års ålder dalar den och alla kalorier du stoppar i dig tar längre tid att förbränna(du blir lätt överviktig).
Citera
2015-01-29, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
1. Ämnesomsättning innebär hur lång tid det tar för kroppen av förbränna de kalorier du stoppar i dig. Har du hög ämnesomsättning går det fortare.
2. Nej, inte farligt.
3. Ja du kan i praktiken äta fler kalorier än andra och ändå hålla vikten.
4. Ingen aning, men du borde vara glad. Varje pizza jag stoppar i mig läggs direkt på magen.
5. Hög är bättre.
6. Du kan träna, du bör träna om du är överviktig.
7. När man är yngre har man normalt en högre ämnesomsättning, runt 25års ålder dalar den och alla kalorier du stoppar i dig tar längre tid att förbränna(du blir lätt överviktig).

OK, Tack för svaret ! är detta något jag bör va orolig för??
Citera
2015-01-29, 06:34
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Snarare att du lider av hypertyreos TS. Läs på om det..
Citera
2015-01-29, 09:41
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
OK, Tack för svaret ! är detta något jag bör va orolig för??

Det beror på om den påverkar din hälsa, ifall du vore väldigt smal och har svårt att gå upp i vikt exempelvis.

Annars så Nej.
Citera
2015-01-29, 10:02
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Det beror på om den påverkar din hälsa, ifall du vore väldigt smal och har svårt att gå upp i vikt exempelvis.

Annars så Nej.

Men hur kan du skriva så?

Citat:
Kan hypertyreos vara farligt?
Om man inte får behandling för sin hypertyreos, eller får otillräcklig behandling, påverkas hjärtat och man kan exempelvis drabbas av förmaksflimmer och hjärtsvikt. Därför brukar man ibland få förebyggande behandling med så kallade betablockerare. ( 1177)

Klart det ska behandlas. Har inte din läkare sagt något om det?

Orolig behöver du inte vara.
Ämnesomsättningen ska vara normal, varken hög eller låg!

Sen att författaren över verkar tro att det handlar om kroppens förbränning stämmer ju inte. Det har ju påvisats att TS har för mycket sköldkörtelhormon, som styr ämnesomsättningen.
Citera
2015-01-29, 10:19
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife

Orolig behöver du inte vara.
Ämnesomsättningen ska vara normal, varken hög eller låg!

Sen att författaren över verkar tro att det handlar om kroppens förbränning stämmer ju inte. Det har ju påvisats att TS har för mycket sköldkörtelhormon, som styr ämnesomsättningen.

Jag har haft hög ämnesomsättning hela livet, är idag 25 och den har blivit normal. Det har aldrig påverkat mig negativt på något sätt. I mitt fall var hög ämnesomsättning genetiskt, hur det ligger till hos TS får du fråga honom om.
Citera
2015-01-29, 10:26
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Vad är det för skillnad på förbränning och ämnesomsättning?
Citera
2015-01-29, 10:31
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Vad är det för skillnad på förbränning och ämnesomsättning?
Du kan ha en hög förbränning ( i gammalt språk snabb ämnesomsättning ) utan att ha för mycket sköldkörtelhormon i kroppen, men i det här fallet verkar TS ha en sjuk sköldkörtel på han skriver att det har påvisats för mycket hormon. TS kropp jobbar på högvarv nu och mår förmodligen inte bra av det.
Som att vara under konstant stress med högre puls, svårt att sova och varva ner, tarmar och hjärta som jobbar fort osv..
Citera
2015-01-30, 03:47
Medlem
Citat:
Du kan ha en hög förbränning ( i gammalt språk snabb ämnesomsättning ) utan att ha för mycket sköldkörtelhormon i kroppen, men i det här fallet verkar TS ha en sjuk sköldkörtel på han skriver att det har påvisats för mycket hormon. TS kropp jobbar på högvarv nu och mår förmodligen inte bra av det.
Som att vara under konstant stress med högre puls, svårt att sova och varva ner, tarmar och hjärta som jobbar fort osv..

kan detta gå över, kanske det bara är tillfälligt? då läkaren bad mig återkomma på besök om 3 månader?

kan jag även göra något sj för att förbättra det? träna kanske? elr?

kan inte sova tänker på detta 24/7
Citera
2015-01-30, 03:49
Medlem
Citat:

Nej, han sa bara att jag skulle återkomma om 3 månader för att kolla så att det inte blir för lite hormon
Citera
2015-01-30, 03:51
Medlem
Citat:

Nej han sa att jag skulle återkomma o ta nya prover om 3 månader, kolla så att det inte blir för lite hormoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in